Velkommen til KS-systemet for maritime fag ved Charlottenlund, Guri Kunna og Ytre Namdal videregående skoler.
Driftsplaner
Driftsplaner er essensielle for en smidig og effektiv drift av våre maritime utdanningstilbud. De beskriver det faglige innholdet som elevene skal gjennomgå i løpet av sin tid på skolen. Vi setter stor pris på tilbakemeldinger på våre driftsplaner.
KS-manualen
KS-manualen (Kvalitetssikringsmanualen) er et omfattende dokument som beskriver våre prosedyrer og standarder for å sikre kvalitetsundervisning i maritime fag. Den gir veiledning for lærere, administrasjon og elever om hvordan man opprettholder høye standarder og følger beste praksis. Vårt system er sertifisert av DNV.
Kapittel 1: Introduksjon og bakgrunn
Denne manualen er vår veiledning til hvordan vi opererer, styrer og kontinuerlig forbedrer våre opplæringsaktiviteter og tjenester. Målet med denne manualen er ikke bare å oppfylle standardkravene, men også å skape en brukervennlig og engasjerende ressurs for alle som er involvert. Vi har jobbet for å formulere denne manualen på en måte som er forståelig, uavhengig av din rolle eller erfaring. Manualen skal kunne være en nyttig ressurs for alle.
Manualen er dynamisk. Den vil utvikle seg i takt med våre endringer, oppdagelser og behov. Nettsidene vil bli oppdatert med jevne mellomrom. Det er dokumentene som ligger på Teams "Maritim kvalitet- Trøndelag vgs", som er oppdatert og gjeldende til enhver tid for de ansatte. Der ligger også alle registreringer.
Kvalitetssystemet(intern lenke)
I denne manualen er det mange referanser med lenker. Vi refererer ofte til dokumenter som hører til systemet. Du kan også (som ansatt) finne en samling over disse tilstøtende dokumentene i en mappe som heter «Hovedliste».
Både denne manualen, hovedlisten og eventuelle skjema tilknyttet systemet er tilgjengelige utelukkende i digitalt format og plassert på et eget område i Teams, som deles av de tre videregående skolene. Dette betyr at alt som finnes der til enhver tid er gjeldende og er godkjent av kvalitetsleder og skolens ledelse. Du har muligheten til å skrive ut eller laste ned dokumenter hvis ønskelig. Men vær oppmerksom på at dette kan føre til at dokumentet ikke lenger er i samsvar med den nyeste versjonen og dermed ugyldig som offisiell referanse.
Mindre justeringer: Ved mindre tilpasninger som ikke påvirker systemets overordnede budskap eller innhold, blir endringene utført direkte i kvalitetssystemet uten ytterligere varsling.
Betydelige endringer: Hvis det gjøres endringer som kan påvirke systemets brukere, vil følgende trinn bli fulgt:
- En notifikasjon om endringen sendes ut til alle relevante parter via e-post.
- Endringsloggen på Teams blir ajourført for å reflektere de siste endringene. Inklusive dato og hvem som foretok endringen.
Endringslogg: For å holde seg oppdatert på alle tidligere og nylige endringer i kvalitetssystemet kan alle ansatte se vår endringslogg.
Endringslogg (intern lenke)
Endringer i skolenes virksomhet, kurstilbud eller annen vesentlig endring av skolenes struktur eller noen av dens enheter som berører Sjøfartsdirektoratets godkjenninger, skal varsles Sjøfartsdirektoratet.
Standarden kan brukes av alle organisasjoner som utvikler og tilbyr kurs/tilbud levert i klasserom, på arbeidsplassen, gjennom bruk av simulatorer, datamaskinbaserte løsninger eller i kombinasjon av disse. Standarden er også en sertifiseringsstandard for maritime opplæringsinstitusjoner som er anerkjent av Sjøfartsdirektoratet etter forskriftens §14(1)
De tre videregående skolene som benytter dette kvalitetsstyringssystemet er Charlottenlund, Ytre Namdal og Guri Kunna. Skolene har mange ulike utdanningsprogrammer. Oversikten og informasjon om den enkelte skole finner du på hjemmesidene.
Det er maritime fag som er sertifisert i henhold til DNV ST-0029-standarden i denne manualen.
- På andreåret (Teknologi- og industrifag) kan elevene velge Vg2 maritime fag
- På andreåret (Elektro- og datateknologi) kan elevene velge Vg2 maritime fag
- På tredjeåret (Elektro- og datateknologi ved Guri Kunna kan elevene velge Vg3 maritim elektriker
Vårt kvalitetssikringssystem (KS-system) er klart definert når det gjelder dekning av prosesser og aktiviteter. Likevel, det er viktig å merke seg følgende begrensninger:
- DNV-krav og Sjøfartsdirektoratets forskrifter: Vårt system fokuserer på å oppfylle kravene fra DNV samt Sjøfartsdirektoratets strenge forskrifter når det gjelder våre maritime utdanningsprogrammer.
- Spesifikke faglige krav: Vårt system håndterer generelle pedagogiske mål og har søkelys på maritime fag. For spesifikke faglige krav som varierer mellom utdanningsområder, kan tilpasninger være nødvendige.
- Andre tredjepartsstandarder: Systemet er kompatibelt med andre tredjepartsstandarder, men spesifikke tilpasninger kan være påkrevd. Eksempel er andre ISO-standarder, bransjestandarder og spesifikke standarder og retningslinjer innenfor helseutdanninger.
- Endringer i regelverk: Mens systemet er dynamisk, kan raske eller store endringer i regelverket kreve ekstra innsats for tilpasning.
- Fylkets retningslinjer og politiske beslutninger: Vi er oppmerksomme på at slike retningslinjer kan endres som følge av politiske prosesser, valg og andre faktorer. Derfor kan vårt system ha begrensninger når det gjelder å dekke alle aspekter, da de kan endres utenfor vår kontroll. Vi forplikter oss imidlertid til å tilpasse vårt system i samsvar med gjeldende retningslinjer og politiske beslutninger så snart de blir fastsatt.
Kapittel 2 - Sertifisering
Manualen er sertifisert av DNV etter DNV-ST-0029 og godkjent av Sjøfartsdirektoratet etter forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk (FOR-2011-12-22-1523) og STCW.
For informasjon rundt sertifiseringsprosessen. Gyldighet og krav til dokumentasjon, fornyelser, revisjoner og vedlikehold av sertifikat, se DNV ST-0029 kap. 2.
Ved sertifisering mot ST- 0029, vil DNV gi en sertifiseringslogo og bruksanvisning. Logoen kan brukes i ekstern kommunikasjon, relatert til denne standarden. I tilfelle tilbaketrekking eller utløp av sertifikatet, skal enhver henvisning til DNV-sertifisering fjernes fra nettsider, brosjyrer, maler eller andre eksterne kommunikasjonsmidler. DNV-logoen skal i så fall ikke lenger vises.
Enhver person bundet av denne standarden som har tilgang til, eller kommer i besittelse av, data av konfidensiell karakter, eller data som med rimelighet kan anses å være av konfidensiell karakter, er forpliktet til å ivareta konfidensialiteten til disse. Dette gjelder ikke dersom en person som omfattes av vilkårene i denne, er forpliktet til å utlevere data ved lovregulering med mindre organisasjonen motsetter seg det.
Kapittel 3 – Styring (forvaltning)
Vårt kvalitetsstyringssystem er i tråd med DNV ST 0029, med nødvendige tilpasninger. Ledelsen sørger for at alle forstår våre kvalitetsmål og strategier.
3.1.1 Ledelsens forpliktelse
Øverste ledelse(rektorene)skal innta en aktiv og ledende rolle og forstå sine egne plikter i forhold til kvalitetsstyringssystemet.
3.1.2 Kvalitetspolitikk for de videregående skolene
Trøndelag fylkeskommune tilbyr utdanning i henhold til nasjonale retningslinjer og kvalitetsstandarder. Vår kompetansestrategi er designet for å møte regionens behov på tvers av alle våre utdanningsprogrammer.
Kompetansestrategi for Trøndelag
Rutine kvalitetspolitikk mål og tiltak
3.1.3 Mål og fokusområder
Fylkestinget fastsetter årlige skolemål basert på kompetansestrategien. Hver skole utarbeider deretter sine egne fokusområder som reflekterer disse målene. Disse fokusområdene samles og presenteres i et dokument som kalles "utviklingsplan" for den enkelte skole.
Vedlegg 1. Kvalitetsmelding for videregående opplæring 2023
Utviklingsplan Ytre Namdal 22-26
Utviklingsplan Guri Kunna 2024
Utviklingsplan Charlottenlund 23-27
Eksempel mal for utviklingsplan TRFK 2024 - Ny fra høsten 2024
3.1.4 Kontinuerlig forbedring
Ledelsessystemet gir grunnlag for kontinuerlig forbedring av alle faktorer knyttet til utvikling og drift av våre studieprogrammer.
3.1.5 Ansvar og myndighet
Fylkeskommunen eier våre skoler. Direktør for utdanning er øverste leder, mens rektorer og avdelingsledere har klare ansvarsområder. Mer detaljert informasjon finnes i organisasjonsstrukturen og stillingsinstruksene.
3.1.6 Ressurser
I vårt kvalitetssystem er det etablert at rektorene sørger for adekvate ressurser til å drive og forbedre skolens prosesser, samtidig som de opprettholder systemets integritet ved endringer. Dette inkluderer alt fra effektivisering av drift, tilgang på nødvendig utstyr for utdanningsprogrammer, til kompetanseutvikling og sikker kommunikasjon om kvalitet.
3.1.7 Kommunikasjon
Effektive interne kommunikasjonsrutiner er etablert.
3.1.8 Interessenter
Dette dokumentet (lenken) kartlegger våre nøkkelinteressenter, deres forventninger og bekymringer, essensielt for å opprettholde og forbedre kvaliteten på vår utdanning. Det fungerer som en veiledning for å sikre at vi møter behovene til alle parter involvert i vår skolevirksomhet.
3.1.9 Risikovurdering
Vi har identifisert tilknyttede risikoer og eksterne faktorer som kan påvirke kvaliteten på våre tjenester og tiltak for å redusere og håndtere dem.
Risikovurdering for drift av maritime utdanningsområder (intern lenke)
3.1.10 Rapportering av hendelser
Vi skal sørge for at det er på plass et aktivt system for hendelsesrapportering, gransking og oppfølging. Viser til tabell i kap. 6.1 «Evaluering» og kap. 3.2.7 «Avvik, utilsiktede hendelser og klager», samt kap. 3.2.5 gjennomgang av systemet.
3.2.1 Implementering og vedlikehold
Kvalitetsstyringssystemet, basert på DNVs retningslinjer, er designet for klarhet og effektivitet.
Vår drift er basert på klart definerte prosesser. Vi identifiserer nødvendige prosesser, planlegger deres sekvens, sikrer effektiv utførelse ved å tilby nødvendige ressurser og kompetanse. Deretter overvåker vi deres ytelse, ser etter forbedringsmuligheter og sørger for kontinuerlig oppdatering av prosessene for kvalitet og sikkerhet. Se også prosesskontroll
3.2.2 Omfang
De tre videregående skolene som benytter dette kvalitetsstyringssystemet er Charlottenlund, Ytre Namdal og Guri Kunna. Det er kun de maritime tilbudene til skolenes tilbud som er sertifisert. Se 1.6 «Omfang og begrensninger»
3.2.3 Systemadministrasjon
Vår kvalitetsleder sikrer overensstemmelse med DNV ST 0029 og har ansvaret for å holde vedlike selve systemets dokumentasjon. Holde styr på vitnemål, kursbevis og innrapporteringer med mere ligger til den enkelte avdelingsleder på den enkelte skole og følger Fylkets retningslinjer.
3.2.4 Ledelsesrepresentasjon
Assisterende rektorer eller utpekt avdelingsleder overvåker systemets effektivitet og rapporterer til rektorene. Se stillingsbeskrivelser 3.1.5
3.2.5 Gjennomgang av systemet
Vi gjennomfører regelmessige vurderinger for å sikre kvalitet og oppdaterte systemer.
Se også kap. 6.1 «Evaluering av organisatorisk ytelse»
- Årsrapport er ledelsens gjennomgang: Denne rapporten skal leveres innen utgangen av februar hvert år til skoleeier. Den fungerer også som vår interne ledelsesgjennomgang på hver enkelt skole. For spesifikk informasjon om din skole, søk «Årsrapport [årstall fire siffer], [Skolens navn]» i Public 360.
- Periodiske gjennomganger: Disse inkluderer avdelingsmøter/seksjonsmøter og eventuelt andre interne revisjoner.
Periodiske gjennomganger - veiledningMal for årsrapport - Ledelsens gjennomgang
3.2.6 Intern revisjon
Årlige revisjoner opprettholdes i henhold til en femårig plan.
Intern revisjon-prosessIntern revisjonsplan for 5 år
3.2.7 Avvik, observasjoner og klager
Protokoller er på plass for rapportering, forebygging og håndtering av avvik.
Håndtering av avvik, observasjoner og klager Brukerveiledning -TQM
Våre kvalitetsprosesser sikrer konsistent ytelse i alle skoleaktiviteter.
3.3.1 Prosesser
Tenk på prosessene som byggesteiner. Hver eneste en er en viktig del av fundamentet, og sammen utgjør de den solide strukturen som sikrer at våre tjenester holder høy kvalitet.
I kvalitetssystemet utforsker vi hver enkelt av disse prosessene nærmere, og knytter dem til våre konkrete prosedyrer, veiledninger, rutiner og tiltak.
Se også en samlet oversikt i vår hovedliste (intern lenke)
3.3.2 Utstyr og fasiliteter
3.3.2.1 Utstyr
Vi dokumenterer og overvåker nøye alt utstyr brukt i opplæringen, inkludert praktiske treningsverktøy og teknologi, for å sikre sikkerhet og kvalitet. Informasjon om korrekt bruk og vedlikehold er tilgjengelig ved arbeidsstasjonene, støttet av tilpassede utsjekkslister for lærere og elever. Dette systemet sikrer at både operativt og demonstrasjonsutstyr brukes ansvarlig og vedlikeholdes i henhold til produsentens anbefalinger og sikkerhetsstandarder.
3.3.2.2 Bruk og vedlikehold av utstyr
Egne oppslag/informasjon om bruk, vedlikehold og risiko på arbeidsstasjonene og egen utsjekksliste som benyttes av lærere og elever på det enkelte utstyret. En følger enten en liste som følger eleven, eller en som følger utstyret, det vil si det som passer best for situasjonen/den enkelte skole eller avdeling.
Utsjekksliste for utstyr- verktøy elev
3.3.2.3 Farlige materialer
Risikofylte materialer er nøye identifisert. Informasjon og datablader finnes i ECO Online. Nytt materiale registreres etter et definert skjema.
Tilgang: Fra Intranett velger du Ansatt , deretter «Stoffkartotek» (paraplyen). Velg ønsket lokalitet for å navigere til din skole og den spesifikke avdelingen du tilhører. For en mer detaljert veiledning se:
Elektronisk stoffkartotek (intern lenke)
Stoffkartotek -registrering av produkt
3.3.2.4 Bruk av simulator (Om aktuelt)
Simulatorer, om disse benyttes, brukt til obligatorisk trening er godkjent av maritime myndigheter. De er også vurdert for egnethet mot læringsmålene. Simulatorene som benyttes, skal oppdateres og vedlikeholdes regelmessig for å sikre deres funksjonalitet og relevans.
3.3.2.5 Fasiliteter
Våre fasiliteter, inkludert klasserom og laboratorier, oppfyller strenge sikkerhets- og byggeforskrifter, et ansvar håndtert av Fylkets eiendomsseksjon. Skolene er godkjent etter forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger. Vi arbeider nært med Fylkets eiendomsseksjon for å opprettholde høye standarder.
Forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og fritidsordninger
3.3.3 Administrative endringer
Endringer håndteres systematisk for å opprettholde kvalitet og sikkerhet. Vesentlige endringer som påvirker styringssystemet, skal rapporteres til DNV.
All dokumentasjon er digitalt samlet og oppdatert, hovedsaklig via Teams.
3.4.1 Dokument- og datastyring
Vi har mekanismer for å sikre oppdatert informasjon.
3.4.2 Registreringer og arkivering
3.4.2.1 Opptak og arkivering
Effektive systemer for dataintegritet og databeskyttelse er på plass.
Opptak og arkivering- databeskyttelse
3.4.2.2 Utstedte sertifikater/vitnemål
Kursbevis og vitnemål genereres automatisk etter fullføring av opplæring, og detaljer som innhold, varighet og prestasjon blir tydelig merket. Dette sikrer at elevene og arbeidsgivere kan enkelt identifisere ferdighetene og kunnskapen som er ervervet.
Sluttdokumentasjon i den videregående skolen utarbeides og føres etter retningslinjer satt av UDIR.
Om det kreves å utstede dokumentasjon på vegne av Sjøfartsdirektoratet (kurs), skal malene for ferdighetssertifikat på Sjøfartsdirektoratets hjemmesider benyttes.
UDIR: Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring
SDIR: Utstedelse av ferdighetssertifikat og kursbevis
Se også 3.4.2.1
Registrering av utdanning og kurs- Sjøfartsdirektoratet
Alle skoler og kurssentre som har godkjenning fra Sjøfartsdirektoratet, skal rapportere bestått vitnemål og kurs elektronisk. Ikke bestått utdanning eller kurs skal ikke registreres.
Registrering, brukermanual og ofte stilte spørsmål finner du ved å klikke på lenken under:
Registrering av kvalifikasjoner
3.4.2.3 Oppbevaringstid (generelt)
Se 3.4.2.1
3.4.2.4 Oppbevaringstid for sertifikater
De videregående skolene utsteder ingen sertifikater, men på generell basis kan vi si at skolene forholder seg til lovfestede krav.
3.4.3 Data- og informasjonssikkerhet
Trøndelag fylkeskommune forvalter store mengder personopplysninger og beskyttelsesverdig informasjon gjennom rollen som tjenesteyter og samfunnsutvikler. All behandling av informasjon skal være i samsvar med lovverk og beste praksis. På den måten skal vi ivareta informasjonssikkerhet og personvern, sikre tillitt til våre tjenester og understøtte organisasjonens virksomhetsmål.
Alle dokumenter både styrende, maler, rutiner og prosedyrer ligger på Fylkets intranett for alle ansatte(krever innlogging)
Ansatt- Informasjonssikkerhet og personvern (intern lenke)
3.4.4 Opprettholde godkjenninger
Vi tar ansvar for å fornye godkjenninger i henhold til krav og prosedyrer og holder oss informert om endringer.
DNV: Vi overvåker våre godkjenninger ved årlige revisjoner og ved å logge inn på vår dedikerte side for skolene (krever innlogging).
Sjøfartsdirektoratet: Godkjenningene fornyes hvert 5. år. For å holde oss informert om eventuelle endringer eller krav, abonnerer vi på relevante nyhetsmeldinger fra Sjøfartsdirektoratet.
Referanser:
Relevante godkjennings- og akkrediteringsdokumenter (Public 360)
3.4.5 Identifikasjon og sporbarhet
Vi bruker forskjellige systemer som VismaInSchool (skoleadministrativt system), 360(saksbehandlingssystem), Vigo skole (søkeportal for skoleplass) og PAS (eksamensportal - gjennomføring).
Sporbarheten av elevers opplæring starter fra søknadstidspunktet til avsluttet opplæring ved skolene. Her er hvordan systemene brukes:
- Innsøking til videregående opplæring skjer gjennom Vigo skole. Trøndelag fylkeskommune som skoleeier bestemmer hvilke tilbud som er søkbare, og søkerlister brukes av skolene for planlegging av skoleår.
Informasjon fra Fylket om inntak til videregående opplæring
- VismaInSchool fungerer som vårt skoleadministrative system. Her lagres informasjon om elever, klasser, timeplaner, lærerstillinger, fravær, karakterer, kompetansebevis og vitnemål.
- 360 er vårt saksbehandlingssystem. All saksgang knyttet til elever lagres her, inkludert inntak, diverse dokumenter og formidling til læreplass.
- PAS brukes under eksamensgjennomføring. Det registrerer eksamenstrekk, brukes under eksamen og oppdaterer eksamenssensur. Resultatene overføres deretter til VismaInSchool.
- PAS er som en digital assistent under eksamen. Det hjelper oss med å planlegge og gjennomføre eksamen på en ryddig måte. Det registrerer hvem som skal ta eksamen, hva slags eksamen det er og resultatene etterpå.
3.5.1 Generelt
Individuell kompetanse lagres digitalt. Opplæringsbehov identifiseres i medarbeidersamtaler og avdelingsmøter.
3.5.2 Personalutvikling
Vi viser til medarbeiderundersøkelsene i regi av Trøndelag fylkeskommune hvor det blir kartlagt viktige forhold knyttet til medarbeidernes engasjement, trivsel og rammer for å gjøre en god jobb.
Vi viser også til kompetansematrise, årlige medarbeidersamtaler, arbeidstidssamtaler og periodiske gjennomganger.
3.5.3 Bruk av eksternt innleide ressurser
Innleide kursholdere og vikarer følger de samme kravene og prosessene som våre faste ansatte.
Se også 3.7 - Rutine for innkjøp av produkter og tjenester.
3.5.4 Kunnskapsstyring
Vi vektlegger å bevare og dele vår kunnskap. Vi trekker fra forskjellige kilder og sørger for at vi er oppdatert med endringer i markedet og teknologiske utviklinger. Når det gjelder maritim utdanning (STCW I/6) er det noen egne minimumskrav.
Kompetansekrav for å undervise i den videregående skolen
Kompetansematrise 2024 (intern lenke)
Andre referanser:
Personalmappe for den enkelte ansatte på 360 (kun leder med personalansvar)
Vi evaluerer fortløpende leverandørers og samarbeidspartneres evne til å møte våre kvalitetskrav. Evalueringen foregår både i forkant av avtaler og som en oppfølging etter leveranse.
Etter at en leverandør har levert en tjeneste, produkt eller kurs til skolen, eller om det er rapportert avvik, skal du benytte evalueringsskjema for leverandør i register over standardiserte undersøkelser. Følg veiledningen.
Produkter:
For å sikre effektiv og sporbar håndtering av økonomibilag, benytter Trøndelag fylkeskommune Agresso, et elektronisk system for attestering, godkjenning og betaling av fakturaer. Systemet gir oss en pålitelig sporbarhet og sikrer en rask og nøyaktig behandling av økonomiske dokumenter. Evaluering av produktleverandører blir i hovedsak håndtert av skoleeier, som også styrer hvor vi foretar innkjøp fra basert på egne avtaler.
Tjenester:
Vi velger leverandører basert på deres evne til å tilby tjenester i samsvar med våre krav. Vi gjennomfører nøye evalueringer av mulige vikarer/lærere, med spesielt fokus på deres faglige kompetanse og erfaring.
Rutine for innkjøp av produkter og tjenester
Skolene er ansvarlige for kundens eiendom under deres tilsyn. Dette dekkes av en fylkeskommunal forsikringsavtale. Sensitiv informasjon, spesielt som gjelder elever eller lisensierte produkter, skal oppbevares på sikre servere, med tilgang begrenset til kun autorisert personell (arkivsystemet Public 360).
Kapittel 4: Utvikling
Selv om videregående skoler sjelden initierer utvikling av helt nye utdanningsprogrammer, følger vi nøye med på de prosedyrene og kravene som er gitt når det gjelder tilpasning og gjennomføring av nasjonale programmer.
Skolene følger lærerplaner fra UDIR. Utdanningstilbud bestemmes politisk i samarbeid med TRFK. Maritime kurs baseres på Sjøfartsdirektoratets emneplaner SDIR-Emneplaner.
4.1.2 Tilpasning av utdanningsprogram
Skolen tilpasser nasjonale læreplaner fra UDIR og Sjøfartsdirektoratet til lokale forhold, vurderer målgruppe, innhold, metoder og ressurser for best mulig læring.
4.1.3 Krav til nye tilbud
Alle nye tilbud skal møte kundens forventninger, følge funksjonelle krav og ytelseskrav, være i samsvar med gjeldende lover og forskrifter, samt oppfylle andre essensielle krav for utvikling. Kravene skal være komplette, relevante, klare og ikke i konflikt med hverandre.
4.1.4 Utviklingsprosess og evaluering
KS-manualen viser til sjekkliste for utvikling av nye tilbud
4.2.1 Risikovurdering ved utvikling av nye utdanningsprogram
Skolene utfører evalueringer for eksisterende og nye programmer i henhold til nasjonale standarder og krav i opplæringsloven. Dette gjøres igjennom:
- Evalueringer av elevenes læringsutbytte ved gjennomgang av halvårsvurdering og sluttvurdering i fag.
- Trivsel og velferd evalueres årlig gjennom den nasjonale elevundersøkelsen.
- Minst en gang per år skal skolens undervisningspersonale gis anledning til å uttale seg om skolens undervisningstilbud og alle forhold knyttet til det gjennom medarbeidersamtalen og medarbeiderundersøkelsen. Ansvarlig er assisterende rektor.
- Avdelingsmøter og ledelsens gjennomgang hvor også risiko og eksterne faktorer skal vurderes.
I tillegg til å utføre evalueringer for eksisterende og nye programmer, vurderer skolene også om resultatene så langt oppfyller kravene og/eller kundens forventninger.
Skolene sikrer effektiv kommunikasjon og etablerer klare ansvarsområder mellom de involverte gruppene i utviklingsprosessen.
Validering sikrer at tilbudet møter elevforventninger. Etter nødvendige justeringer godkjenner rektor tilbudet.
4.3.1 Validering av nye tilbud og formell godkjenning
Tilbud valideres før bruk for å verifisere at det oppfyller definerte forventninger og krav.
Et pilotkurs skal gjennomføres i valideringsøyemed for å sikre at alle krav til tiltenkt bruk er oppfylt og læringsprogrammet slik det er utformet er gjennomførbart, før det frigis og settes i drift. Sluttproduktet skal formelt godkjennes for bruk av ansvarlig person.
4.3.2 Formell godkjenning
For videregående skoler og maritime fag søkes godkjenning fra Sjøfartsdirektoratet. Se Sjøfartsdirektoratets godkjenningskriterier.
4.4.1 Gjennomgang og revisjon av tilbud
Se kapittel 6 «Evaluering av organisatorisk ytelse» - Ved vesentlig avvik mellom tilbud og krav, eller ved nye krav/bestemmelser, utføres en ny gjennomgang.
Kapittel 5 - Levering
5.1.1 Planlegging
Skolenes styringsdokument for sin planlegging av opplæringen er opplæringsloven, forskrift til opplæringsloven, UDIRs læreplanverk og TRFKs politiske føringer. Maritime utdanninger som dekksoffiser D5 og lignende baserer seg på Sjøfartsdirektoratets emneplaner. All planlegging og implementering skal dokumenteres nøye for å sikre kvalitetskontroll og overholdelse av bestemte krav. Det er fylkeskommunen som angir en øvre grense for antall elever, for å sikre en best mulig læringsopplevelse og opprettholde kvalitetsstandarder.
5.1.2 Rammebetingelser
Rammebetingelser avgjøres politisk av Trøndelag fylkeskommune. Administrasjon av inntak, registrering og elevkommunikasjon utføres via VIGO skole og VISMA InSchool. Skoleeier sørger for nødvendige ressurser. Skolens ledelse sørger for at nødvendig informasjon blir gitt i forkant av skolestart, nødvendige opplæringsarena (klasserom, verkstedsareal/utstyr, utplasseringspraksis) er tilgjengelig og personalets kompetanse er klare og tilfredsstiller de forventede kravene før skolestart.
5.1.3 Spesielle behov
Årshjul for helhetlig elevoppfølging handler om å ha et godt system for identifisering, kartlegging og oppfølging når det oppstår bekymring rundt en elev. Ved fortsatt manglende fremgang vil også kontinuasjons- eller forbedringseksamener bli tilbudt der det er nødvendig.
Årshjul for helhetlig elevoppfølging - Trøndelag fylkeskommune (trondelagfylke.no)
5.2.1 Opplæring – planlegging og strukturering
Lærerne vil jevnlig delta i interne opplæringsseminarer og samkjøringsmøter for å sikre enhetlighet og kvalitet i opplæringen.
Faglærere lager og følger en fremdriftsplan for undervisningen. Ved avvik, følges rutiner for ikke-konform undervisning eller Årshjul for helhetlig elevoppfølging. Lærerne følger driftsplaner for maritime fag, som er grunnlaget for de individuelle fremdriftsplanene.
Rutine for håndtering av ikke konform undervisning
Rutine for undervisning og evaluering av undervisning
Kapittel 6 – Resultater
6.1.1 Evaluering av organisatorisk ytelse
Skolene sørger for at hvert kurs/tilbud som leveres, er i samsvar med avtalte krav ved etablerte metoder for overvåkning av undervisnings- og læringsaktiviteter. Skolene benytter varierte evalueringsteknikker, inkludert observasjon, mottatte klager, direkte kommunikasjon med elever og spørreskjemaer. Dette sikrer at vi kontinuerlig overvåker og forbedrer kvaliteten på opplæringen.
6.1.1 Evaluering av organisatorisk ytelse
Skolene sørger for at hvert kurs/tilbud som leveres, er i samsvar med avtalte krav ved etablerte metoder for overvåkning av undervisnings- og læringsaktiviteter. Skolene benytter varierte evalueringsteknikker, inkludert observasjon, mottatte klager, direkte kommunikasjon med elever og spørreskjemaer. Dette sikrer at vi kontinuerlig overvåker og forbedrer kvaliteten på opplæringen.
Vurderingsmetoder - frekvens
- Ledelsens gjennomgang/årsrapport - Årlig
- Kompetansen til faglærere - Årlig
- Interne og eksterne revisjoner- Årlig
- Foresattesamtaler - Årlig
- Medarbeidersamtaler - Årlig
- Medarbeiderundersøklese - Hvert andre år
- Elevundersøkelsen UDIR- veiledning - Årlig
- Sluttvurdering i fag - Årlig
- Elevene vurderer kvaliteten på undervisningen (Register over standardiserte undersøkelser) - Etter første termin
- Lærerne evaluerer skolen (Register over standardiserte undersøkelser) - Etter første termin
- Halvårsvurdering elever (karakterer) - Halvår
- Underveisvurdering - Kontinuerlig
- Avdelingsmøter - Jevnlig
- Ledermøter - Ukentlig
- Medbestemmelsesmøter (tillitsvalgte) - Jevnlig
- Elever (tillitsvalgte) - Jevnlig
- Elevsamtaler, fagsamtaler og foreldresamtaler - Kontinuerlig
- Fremdrifts- og prøveplaner - Kontinuerlig
- Klagebehandling- Kontinuerlig
- TQM -meldinger om hendelser og avvik - Kontinuerlig
6.1.2 Ikke konform undervisning
Rutine for håndtering av ikke konform undervisning
6.1.3 Avvikende eksaminering
For å sikre rettferdighet og integritet i vår eksaminasjonsprosess, har vi etablert en rutine for identifisering og håndtering av avvikende atferd. Denne rutinen gjelder for alle involverte parter og sikrer en konsekvent tilnærming til eventuelle utfordringer som kan påvirke eksamens kvalitet.
Rutine for håndtering av avvikende eksaminering
Alle elever mottar halvårsvurderinger og sluttvurderinger. Retten til vurdering, sluttvurdering og vurdering etter eksamen, sensur, tilrettelegging, ny eksamen og dokumentasjon beskrives i Forskrift om grunnskoleopplæringa og den videregående opplæringa (opplæringsforskrifta) § 9
Forskrift om grunnskoleopplæringa og den videregående opplæringa (opplæringsforskrifta)
For å bestå må elevene oppnå karakteren 2 eller bedre på en skala fra 1 til 6. Elever som får karakteren 1 i standpunkt eller til eksamen, har rett på tilbud fra skoleeier om ny/særskilt eksamen den påfølgende høst. Retten sikres ved at alle elever får brev om dette i posten.
Det du trenger å vite for å administrere eksamen ligger på UDIR sine hjemmesider, inklusive eksamensplaner, oppmeldinger, levering, krav, datoer, klagebehandling med mere. Dette kan også lastes ned i PDF-format.
UDIR/administrering av eksamen
6.2.1 Retningslinjer for håndtering av kunstig intelligens i skolene
Retningslinjene dekker bruken av KI i opplæringen.
2024 Retningslinjer for bruk av KI
Klage på vurdering og retten til å klage og saksgangen beskrives i Forskrift om grunnskoleopplæringa og den videregående opplæringa (opplæringsforskrifta) Kap.10. Klager på skriftlig eksamen håndteres av UDIR i samarbeid med statsforvalterne. Fylkets klagenemnd behandler klager på ikke-skriftlig eksamen og standpunktkarakter, og evt. klager på at det ikke er satt standpunktkarakterer. Endelig avgjørelse tas innen de fristene som UDIR, fylket eller klagenemda har satt.
Forskrift om grunnskoleopplæringa og den videregående opplæringa (opplæringsforskrifta)
Elever som ikke møter de faglige forventningene, vil få ytterligere støtte og veiledning. Årshjul for helhetlig elevoppfølging handler om å ha et godt system for identifisering, kartlegging og oppfølging når det oppstår bekymring rundt en elev. Ved fortsatt manglende fremgang vil også kontinuasjons- eller forbedringseksamener bli tilbudt der det er nødvendig.
Se også 5.1.3 Årshjul for helhetlig elevoppfølging
For maritime eksamener følger vi en standardisert evalueringsprosess. Dette inkluderer praktiske tester, teoretiske prøver og muntlige vurderinger, hvor hvert segment vektlegges for å sikre en balansert evaluering. Kvalitetsmanualen viser til avtale skolene imellom som sikrer uavhengig sensurering. Skolene forholder seg til opplæringsloven som regulerer eksamener.
For hver ny vurdering eller eksamen benytter vi unike sett av spørsmål eller oppgaver. Dette er regulert blant annet igjennom UDIR sin eksamensportal og kravet til den enkelte underviser. Det er UDIR som er ansvarlig for at det lages nye oppgavesett ved skriftlige eksamener, mens fylket har krav om at skolene følger opp og påser at det er nye eksamensoppgaver som benyttes ved ikke-skriftlige eksamener.
For klager, se 6.2.2
Avtale om eksamenssarbeid tre skoler(intern lenke)