Dine rettigheter

Rettigheter i den offentlige tannhelsetjenesten

Følgende grupper har, etter tannhelsetjenesteloven, rett på et oppsøkende tannhelsetilbud og behandling ved de offentlige tannklinikkene i fylket:

  • Barn fra 0-18 år - gratis tannhelsehjelp ut året du fyller 18 år. Individuell innkalling fra 3-års alder til lokal tannklinikk. Bostedsadresse avgjør hvilken tannklinikk du tilhører.
  • Psykisk utviklingshemmede – gratis tannhelsehjelp
  • Eldre/syke i sykehjem – gratis tannhelsehjelp etter 3 måneder i sykehjem.
  • Eldre/syke som mottar helsehjelp/psykisk helsehjelp i hjemmet – gratis tannhelsehjelp til brukere med kommunalt vedtak. Du må ha mottatt hjemmesykepleie en gang i uka i minst 3 måneder.
  • Unge voksne fra året de fyller 19 til og med året de fyller 24 år
  • Personer som på grunn av rusmiddelavhengighet mottar noen av følgende tilbud:
  • Innsatte i fengsler i kriminalomsorgen

    Voksne pasienter med rettigheter etter Lov om tannhelsetjenesten må sende inn skjema "Tilbud om tannbehandling i den offentlige tannhelsetjenesten" med underskrift av sin kontaktperson i helse- og sosialtjenesten i kommunal helse- og omsorgstjeneste.

19- til 24-åringer

I henhold til tannhelsetjenesteloven, skal ikke unge voksne mellom 19 og 24 år betale mer enn 25 % av Helse- og omsorgsdepartementets takster for undersøkelse og nødvendig tannbehandling. 
Fra 1.1.2025 blir hele gruppen behandlet ved fylkeskommunale tannklinikker. Ordningen med kjøp av tjenester fra private tannklinikker opphører fra 31.12.2024.

25- og 28-åringer

Stortinget har i statsbudsjett for 2025 vedtatt å utvide refusjonsordningen for tannhelseutgifter for unge voksne og inkluderer de som fyller 25-28 år dette kalenderåret. Tannhelsetjenesten i Trøndelag har foreløpig ikke mottatt rundskriv fra Helse- og omsorgsdepartementet som beskriver oppdraget som er gitt til fylkeskommunene. 
Det anbefales at planlagt behandling utsettes inntil videre. Akutt behandling, eller behandling som ikke kan vente, skal gjennomføres som normalt. 
Mer informasjon om dette vil komme når rundskrivet er mottatt.

Akutthjelp

I helger og på høytidsdager ring Trøndelag tannlegevakt på tlf.: 800 41 101

Har du hatt akutt undersøkelse eller akutt tannbehandling i privat praksis, vil du kunne søke om å få refundert utgifter ved å sende inn skjema for refusjonskrav som du finner nederst på denne siden.
Skjema kan sendes i post til Trøndelag fylkeskommune, Fylkestannlegens kontor, Postboks 2560, 7735 Steinkjer eller til postmottak.fylkestannlegen@trondelagfylke.no.

Voksne

Voksne friske mennesker betaler full egenandel på tannbehandling. Tilbud gis både i Den offentlige tannhelsetjenesten etter gjeldende takster og i privat praksis etter den enkelte klinikks takster.

Voksne mennesker som mottar sosialhjelp fra kommunene kan søke NAV om støtte til tannbehandling. Søknad med tannlegens kostnadsoverslag sendes til NAV i kommunen.

Folketrygden gir refusjon ved følgende behandlinger/sykdom/tilstander etter nærmere bestemte regler:

  • Tannregulering - delvis refusjon fra folketrygden etter gjeldende takst opp til 18 år.
  • Ved tannkjøttsykdom og tanntap ved tannkjøttsykdom.
  • Ulykker, for eksempel ved yrkesskade
  • Tannslitasje
  • Munntørrhet
  • Allergiske reaksjoner på tannrestaureringsmaterialer
  • Kreft i hode-/hals regionen
  • Sjeldne medisinske tilstander
  • Manglende evne til egenomsorg ved varig sykdom
  • Kirurgisk fjerning av visdomstenner, svulster m.m.

Innsatte i fengsel

Nødvendig behandling ytes vederlagsfritt dersom oppholdet varer lenger enn 3 måneder. Ved kortere opphold dekkes akuttbehandling.

Flyktninger og asylsøkere

Voksne kan søke veiledning om økonomisk dekning til tannhelsehjelp gjennom sitt asylmottak. Fylkeskommunen gir behandling til barn og unge 0-18 år j.fr. Tannhelsetjenesteloven § 5 – 1.

Personer mellom 19 og 26 år må ha bodd i landet i mer enn fem år sammenhengende for å ha rett på honorarreduksjon i den offentlige tannhelsetjenesten. 

Hvor kan du få tannhelsehjelp?

Bostedsadresse avgjør hvilken offentlig tannklinikk du tilhører hvis du har rettigheter etter Lov om tannhelsetjenesten. Hvis du er usikker på hvilken klinikk du tilhører, bruk funksjonen "Finn din tannklinikk" på Tannklinikker - Trøndelag fylkeskommune.

Betalende pasienter kan fritt velge tannklinikk. De fleste offentlige tannklinikker tar også imot voksne, betalende pasienter etter takster fastsatt av fylkestinget.

Skyssutgifter

Pasienter med rettigheter i den offentlige tannhelsetjenesten får refundert utgifter etter retningslinjer vedtatt av fylkeskommunen.

SMS 

Alle som har time for tannbehandling hos en offentlig tannklinikk får en tekstmelding med påminnelse om timen. Ta kontakt med din nærmeste tannklinikk dersom du ønsker å endre timen eller reservere deg mot SMS. Det er ikke mulig å svare på SMS sendt fra oss.

Klage

Tannhelsetjenesten har egne rutiner for behandling av klager som gjelder tilbud og behandling ved offentlig tannklinikk. Våre rutiner for klagebehandling skal sikre at rettssikkerheten til pasienter og ansatte blir ivaretatt.

Riktig behandling av klagesaker skal også bidra til å forebygge senere klager.

Det kan fremsettes klager angående manglende oppfyllelse av rettigheter, på utført behandling eller på behandlers oppførsel.

Hvor skal klagen rettes?

En klage skal som hovedregel rettes til den tannklinikken hvor behandlingen er utført.
Klagen bør rettes til klinikkleder eller overtannlege på klinikken.

Anke en avgjørelse i en klagesak

En avgjørelse i en klagesak kan ankes til neste overordnede nivå som er:
Trøndelag fylkeskommune
Fylkestannlegen
Postboks 2560
7735 Steinkjer 

Klage til Statsforvalteren

Dersom du ikke er fornøyd med behandlingen av klagen hos Fylkestannlegen, kan du klage til Statsforvalteren. Klagen skal være undertegnet av deg eller en som representerer deg. Klagen skal inneholde det forhold du klager på, og opplysninger du mener har betydning for behandling av klagen.

Pasient- og brukerombudet

Pasient- og brukerombudet kan bistå pasienter i Den offentlige tannhelsetjenesten med bistand, råd og veiledning. De kan hjelpe til med å fremme klage og gi informasjon om rettigheter. Kontaktinformasjon

Norsk pasientskaderstatning

Norsk pasientskadeerstatning er en statlig etat underlagt Helse- og omsorgsdepartementet, som behandler erstatningskrav fra pasienter som mener de har fått en skade etter behandlingssvikt i helsetjenesten.
Kriteriene er at skaden må skyldes svikt i behandlig du har fått, har ført til et økonomisk tap på over 10 000 kroner og at skaden ikke er mer for gammel. Mer informasjon hos NPE - Forsiden.
Saksbehandlingen er gratis. 

Pasienter hos privatpraktisterende tannleger

Klage på behandling i privatpraktiserende tannklinikk blir ikke behandlet av den offentlige tannhelsetjenesten. En slik klage bør rettes til den klinikken der behandling har blitt utført.
Du kan også rette klagen til Tannlegeforeningens klagenemd, eller Norsk pasientskadeerstatning.

Sist oppdatert 14.03.2024