Felles satsing på kompetanse i Trøndelag

Ordsky som viser hvor hyppig enkelte ord ble nevnt i ordskiftet på møtet (Illustrasjon: Trøndelag fylkeskommune)
Gruppenes notater danner utgangspunkt for ordskyen. Notatene er bearbeidet fra setninger til stikkord, og størrelsen på ordene gir en indikasjon på hva som ble nevnt mest i notatene (Illustrasjon: Trøndelag fylkeskommune)

Felles regional kompetansepolitisk satsing skal gi bedre samsvar mellom tilbud og etterspørsel etter kompetanse og arbeidskraft i Trøndelag. Utkast til kompetansestrategi for Trøndelag har høringsfrist 22. mars og skal behandles i Fylkestinget i juni. Kompetansestrategien skal bidra til at Trøndelag møter de nye kompetanseutfordringene på en offensiv måte. Det viktigste grepet er systematisk samarbeid gjennom forpliktende partnerskap/kompetanseforum.

I utkast til kompetansestrategi for Trøndelag foreslås etablering av Kompetanseforum Trøndelag, for helhetlig og samordnet oppfølging av kompetansestrategien. Det foreslås videre etablering av regionale kompetansefora i regioner der dette allerede ikke er etablert.

En av hensiktene med møtet var å drøfte hva som må til for at Trøndelag skal oppnå forpliktende samarbeid, koordinering og samstyring av kompetansefeltet.

Møtet ble innledet av leder for Hovedutvalg for næring, Terje Sørvik som ga en status for og redegjorde for ambisjoner for kompetansearbeidet i Trøndelag.

Gå til Terje Sørviks presentasjon fra møtet (pdf). 

For å få innspill og lære av andres erfaringer hadde vi invitert Kompetanseforum Hordaland og Østfold. De to fylkene redegjorde for kompetanseforumenes sammensetning, mandat, årshjul, og strukturer i forhold til regioner, klynger og bransjer.

Gruppeoppgave

Deltakerne ble bedt om å diskutere følgende problemstilling i grupper på 2 og 3: Hva må til for at Trøndelag skal oppnå forpliktende samarbeid, koordinering og samstyring av kompetansefeltet?

Etterpå ble det åpnet for innspill fra salen.

Noen stikkord fra ordskiftet:

  • Kompetanseforum Trøndelag må få innspill fra alle regioner. Vi har et stort fylke med varierende arbeidsliv.
  • Må finne en plass for kompetanseforumet slik at det finner sin rette plass blant eksisterende partnerskap og samarbeidsforum. Grensesnitt mellom ulike forum må avklares.
  • Samarbeidsstrukturer må henge sammen slik at aktørene vet hvor ulike problemstillinger skal adresseres.
  • Forpliktende partnerskap eller en løsere mer rådgivende forum. Dette må aktørene bli enig om. Rolleavklaring blir viktig.
  • Kunnskapsgrunnlag. Viktig å bygge i fellesskap. Dele og sette i sammenheng.
  • Viktig med felles målsetninger. Forumet må jobbe med dette i fellesskap.
  • Eierskap til kompetansestrategien er nødvendig. Derfor må vi sørge for forankring hos alle aktører.
  • Handlingsplan er en nøkkel til eierskap hos aktørene. Vi må ha tiltak som gir merverdi til de aktørene som inngår. Gir ansvar for gjennomføring til den aktøren som har sterkest eierskap.
  • Kompetanseforum må ha deltakere med beslutningsmyndighet.
  • Kompetansekartlegging. Hvordan skal vi ta det videre? Klarer vi å lage systemer som oppdaterer kunnskapen om kompetansebehovet?
  • Geografiske strukturer/ regioninndelinger bør helst være mest mulig samstemt. Regionråd, Navs markedsregioner, skoleregioner osv.
  • Navs bedriftsundersøkelse. Viktig med en stor årlig undersøkelse. Lanseres med en årlig pressekonferanse med paneldebatt. Kan vi øke kjennskapen og bruken? Navs markedskontakter sitter på mye markedskunnskap.
  • Kunnskapsgrunnlaget er viktig. Kanskje veit vi nok? Viktig å komme til handling.
  • Etter og videreutdanning blir viktig. Det er nedsatt en nasjonal Ekspertgruppe for Etter- og videreutdanning. Les mer om det her: https://www.kompetansenorge.no/evu
  • Fokus på den voksne befolkning. Hvorfor? Viktig å fokusere på et system for voksne, fordi det allerede er mange satsinger og aktører som adresserer grunnutdanninga.
  • Kartlegging må kunne følges opp av tilbud. Hvordan kan forumet jobbe for å få opp tilbud? Mest mulig tilpasset og desentralisert.
  • Hva med det som ikke dekkes regionalt. Spisskompetanse på høyere utdanning som ikke ligger i egen region.
  • Hvordan skaffe nok personer for å få opp ett EVU-tilbud. 20 i hver klasse for å få opp et tilbud. Langsiktighet er viktig i planlegging. Se på tvers av regionene - felles tilbud.