Namdal regionråd har lenge jobbet med å opprette et vegprosjekt i Ytre Namdal-regionen. Regionen er avhengig av gode og trygge transportårer fordi sjømatnæringen og annen næringstransport vokser. De som bor i området og bruker vegene til daglig har også bedt om å få tryggere veger. Behovet for bedre veger i regionen førte til at vegprosjektet Lakseveg nord ble etablert.
Målsetting med prosjektet
Målene for vegprosjektet er mest mulig økt sikkerhet og framkommelighet for næringstrafikk, personbil og myke trafikanter innenfor tilgjengelige rammer.
Lakseveg nord er den korteste fergefrie forbindelsen mellom E6 og Ytre Namdal. Fylkesvegene i Lakseveg nord-prosjektet har en samlet lengde på rundt 133 kilometer.
Fylkestinget og kommunene på strekningene har vedtatt hvilke tiltak som skal være med i prosjektet. De har også bestemt at dersom Lakseveg nord-prosjekt fører til utbygging, skal det delvis finansieres med bompenger.
Fylkestingsakene har vedlegg som viser hva som er tenkt med prosjektet og hvordan det skal betales:
Fylkestingsak 123/19, Bompengefinansiert utbedringspakke Lakseveg nord – Fv. 7088/770/17/775/ Flerengstrand – Rørvik - Gartland (vedtatt i desember 2019)
Fylkestingsak nr 36/23 Oppfølging av FT-sak 30/22 - Godkjenning av forprosjekt og igangsettelse av arbeid med reguleringsplan for Lakseveg Nord (vedtatt i april 2023)
Prosjektet ble satt på vent i 2022. Nærøysund kommune ønsket å undersøke om andre veger kunne oppgraderes for bedre tilgang til E6. De vurderte ruter via Salsbruket og Namsos, men fant ut at disse alternativene var for kostbare.
Vedtatt prosjekt består av større og mindre tiltak langs vegnettet
Tiltak der planlegging enda ikke er igangsatt er:
Mindre omfattende tiltak:
- Punktvis utbedring av fv. 770 Rørvik sentrum
- Strekningsvise utbedring av fv. 770 Nordlandskorsen - Hestmarka
- Punktvis/strekningsvis utbedring av fv. 17 Forneset - Foldereid
- Punktvis/strekningsvis utbedring av fv. 17 Romstad - Øygrenda
Større prosjekt som krever reguleringsplaner:
- Reguleringsplan for fv. 770 Årbogen
- Reguleringsplan for fv. 17 Bjøra - Holmen - Forneset
- Reguleringsplan for fv. 17 Romstad
Reguleringsplanarbeider som er igangsatt:
Reguleringsplan for Fv. 770 Kolvereid-Nakling
Forslag om et parallelt bompengeprosjekt gjennom Trolldalen
Bindal og Nordland fylkeskommune ønsker å koble fv. 17 gjennom Trolldalen til prosjektet. De har derfor gjort et prinsipielt vedtak om å finansiere et vegprosjekt med bompenger. Dette vegprosjektet er planlagt å bli utviklet og bygget ut parallelt og i tett samarbeid med Lakseveg Nord-prosjektet:
Trøndelag fylkeskommune vedtok i desember 2024 å samarbeide om dette vegprosjektet.
Nordland fylkeskommune har også en egen side om prosjektet.
Kommunene Grong, Høylandet, Nærøysund og Trøndelag fylkeskommune deltar i styringsgruppa for Lakseveg nord-prosjektet. Vedtak i styringsgruppa er grunnlaget for de sakene som legges fram om vegprosjektet for kommunestyrer og fylkesting.
I løpet av våren 2025 vil også kommunene i styringsgruppa behandle saken om samarbeid med Nordland fylkeskommune. Om deres vedtak blir det samme som Trøndelag fylkeskommune sitt, vil også Bindal og Nordland fylkeskommune bli medlemmer i styringsgruppa.
Betaling med bompenger
Stortinget vedtar søknader om vegprosjekt som skal finansieres med bompenger. Statens vegvesen har beskrevet hvordan en bompengesøknad skal være og hva som må legges ved av dokumentasjon.
Veilederen for bompengeprosjekter gir en oversikt over reglene for nye og eksisterende bompengeprosjekter.
Det betales normalt bompenger i 15 år. Betalingen starter som oftest først etter at de nye vegene er bygd ferdig.
Lakseveg nord vil få en mye bedre standard etter at utbyggingen av vegene er ferdig. Strekningene der det er størst sannsynlighet for at det kan bli ras og skred vil bli sikrere. Svinger vil bli slakere og lengre strekninger av vegnettet vil bli bredere. Prosjektet vil gjøre det tryggere og mer forutsigbart å kjøre mellom Rørvik og Gartland.