Gang- og sykkelveger

Gang- og sykkelveg langs fylkesveg 72. Bilde
Gang- og sykkelvegen langs fylkesveg 72 mellom Valstad og Sundbyvegen i Verdal ble åpnet 15. november 2024. (Foto: Håvard Zeiner, Trøndelag fylkeskommune).

Trøndelag fylkeskommune skal utarbeide en detaljreguleringsplan for ny gang- og sykkelveg mellom Bangsund og Klingakorsen i Namsos kommune. Strekningen er på ca. 4,5 km.

Kart som viser planavgrensning for ny gang- og sykkelveg mellom Bangsund og Klingakorsen. Grafikk
Bildetekst: Forslag til planavgrensning for ny gang- og sykkelveg mellom Bangsund og Klingakorsen

Planområdet

Planområdet omfatter dagens fylkesveg gnr/bnr 69/1 samt tilgrensende eiendommer langs strekningen. Det skal gjennom planarbeidet vurderes hvilken side av vegen gang- og sykkelvegen skal ligge. Planområdet omfatter derfor areal på begge sider av fylkesvegen. Det er i tillegg tatt med ekstra areal rundt kryssområder, avkjørsler og bussholdeplasser for å sikre tilstrekkelig areal for eventuelle tilpasninger.

Les planinitiativet for prosjektet (PDF)

Før planen vedtas, vil planområdet reduseres til det som er nødvendig for å bygge og drifte gang- og sykkelvegen.

Tiltaket er vurdert til å utløse krav om konsekvensutredning for tema naturmangfold og samfunnssikkerhet jf. Forskrift om konsekvensutredning av juli 2017. Det er ikke krav til planprogram.

Det skal i forbindelse med planarbeidet foretas befaringer og grunnundersøkelser langs strekningen.
Planen forventes sendt til kommunal behandling våren 2024.  


Oversiktskart over Røra

Trøndelag fylkeskommune skal utarbeide en detaljreguleringsplan for ny gang- og sykkelveg fra Røra idrettsbane til Grandmarka i Inderøy kommune. Strekningen er på ca 1,5 km.

Planområdet omfatter dagens fylkesveg samt tilgrensende eiendommer langs strekningen. Det er tatt med areal på begge sider av vegen for at planarbeidet skal kunne vurdere beste plassering av gang- og sykkelveg på strekningen.

 

I tillegg omfatter planområdet ekstra areal i kryssområder, ved avkjørsler, til bussholdeplasser og hvor det kan bli behov for terrenginngrep. I tillegg er Loråsbekken en del av planområdet i tilfelle de geotekniske vurderingene avdekker behov for erosjonssikring.  

 

Når reguleringsplan legges ut på høring vil planavgrensningen reduseres til det som er nødvendig for bygging og drift av gang-/sykkelvegen.  

Tiltaket er ikke vurdert til å utløse krav om konsekvensutredning jf. Forskrift om konsekvensutredning av 1. juli 2017.

Se følgende planinitiativ for mer opplysninger om planarbeidet:

Planinitiativ_Røra Idrettsbane - Grandmarka_20230119-.pdf

Planen forventes sendt til kommunal behandling våren 2024. 

 

 

Sist oppdatert 30.01.2025