Trøndelag fylkeskommune har utarbeidet en faglig rapport om mulige alternativer for ny veglinje forbi de rasutsatte områdene ved Svølgja. I siste fase ble fem alternativer vurdert nærmere.

Alternativene er kostnadsberegnet og vurdert opp mot nytten av nye vegløsninger. Rapporten skisserer to hovedkonsepter for videre planlegging:
- Utbedring av de mest rasutsatte strekningene (alt. 2)
- Utbedring av både ras- og flomutsatte strekninger til en betydelig høyere pris (alt. 9 og 10)
Alternativ 2 er kostnadsberegnet til ca. 570 mill. kr., mens alternativ 9 og 10 har en kostnad som er 280-300 mill. høyere enn alt. 2. Usikkerheten på kostnadsberegningene er på +- 40%.
Styringsgruppa for bompengeprosjektet på fylkesveg 30 Støren – Røros, behandlet prosjektrapporten i sitt møte 21.juni 2021. Styringsgruppa fattet følgende vedtak:
- Forprosjekt Svølgja tas til orientering.
- Det utarbeides reguleringsplan for Svølgja med utgangspunkt i alt. 2 og alt. 10 i forprosjektet.
- Det tas stilling til eventuelle endringer i tiltakspakkene, alternativt utvidelse av prosjektrammen, når nøyaktigere kostnadsoverslag for begge tiltakspakker foreligger.
Prosjektledelsen vil nå orientere Holtålen kommune nærmere om innholdet i forprosjektet, og diskutere videre planprosess med kommunen. Det forventes at oppstart av reguleringsplan vil skje i løpet av høsten 2021. Planoppstarten vil bli annonsert, og grunneiere og andre rettighetshavere vil bli varslet om oppstart av reguleringsplan i eget brev.
Les den komplette rapporten om forprosjektet for fylkesveg 30 Svølgja her.