Status angående steinsprang på fv. 6182 i Heim kommune – oppdatert den 19. juli.

fv. 6182 Kartutsnitt

Oppdatert informasjon etter steinsprang og stenging av fv. 6182 i Heim kommune.

Den 16. juli gikk det et steinsprang ved Ramsivika i Valsøyfjorden i Heim kommune.
Hendelsen førte til mindre skader på fv. 6182.
Vegen ble stengt på grunn av risikoen for ytterligere steinsprang på stedet.
Det er omkjøringsmuligheter på fv. 6182 via Engan og Hjellnes.

Trøndelag fylkeskommune har i dag, den 19. juli, vært på stedet på befaring, og inspisert fjellsida med drone.
Konklusjonen etter befaring er at det må gjøres fysiske tiltak med sikring og rensk av fjellpartiet.
Arbeidet må utføres 400 meter oppe i fjellsida og dette gjør gjennomføringen krevende.
Planlegging og risikovurdering for gjennomføring av arbeidet vil derfor kreve noe tid inntil oppstart på stedet.
Trøndelag fylkeskommune antar at oppstart av arbeidet vil bli i løpet av uke 32.
Arbeidet er væravhengig og kan bli utsatt ved mye nedbør og dårlig sikt.

Steinsprang Ramsvika

Vegen vil derfor bli stengt inntil dette arbeidet er utført.

Trøndelag fylkeskommune vurderer omkjøringsmulighetene som akseptable og gode i den tiden vegen blir stengt.
Vi oppfordrer alle til å unngå området inntil sikringsarbeidet er utført.

Vi vil sende ut oppdatert informasjon når arbeidet er utført og vegen åpnes.

Dag Ivar Borg
Teamleder