Enstemmig om oppgradering av Frøyatunnelen

Fylkestinget vedtok torsdag 15. desember å bruke 842 millioner kroner på å rehabilitere Frøyatunnelen.

Da Fylkestinget vedtok å oppgradere tunnelen i oktober 2021 var prislappen 565 millioner kroner. Årsaken til økningen på 277 millioner kroner er en kombinasjon av blant annet prisvekst, usikkerhet i markedet og en ekstraordinær prisutvikling innen anleggssektoren.    

Fylkestinget vedtok derfor enstemmig 15. desember at den nye styringsrammen for prosjektet i Frøyatunnelen blir 842 millioner kroner.  

Blir en bedre tunnel  

Fylkespolitikerne var overveiende positive til å oppgradere Frøyatunnelen selv om flere var bekymret over den store kostnaden. Flere la også vekt på at slike prosjekter bør få mer statlig støtte i fremtiden.  

Grunnet til at tunnelen skal oppgraderes er at den må oppfylle kravene i tunnelsikkerhetsforskriften for fylkesveg.  

- Jeg kan love frøyværinger og andre en helt annen tunnel å kjøre gjennom enn hva som er i tilfelle i dag, sier leder for hovedutvalg veg i Trøndelag fylkeskommune, Hallgeir Grøntvedt (Sp).  

Tiltakene i tunnelen gjøres på grunn av tunnelsikkerhetsforskriften. Samtidig har tunnelen behov for en oppgradering, og dette gjøres på samme tid som de andre arbeidene. Kostnadene som er knyttet til kravene i tunnelsikkerhetsforskriften, refunderes av staten. Restbeløpet dekkes av Trøndelag fylkeskommune som eier vegen.  

Sikrere  

Vegdirektør i fylkeskommunen, Jo Bernt Brønstad, sier tunneloppgraderingen betyr svært mye.  

- Med en ferdig rehabilitert Frøyatunnel får vi en sikrere og bedre forbindelse til Frøya. Oppgraderingen gir også større forutsigbarhet for næringslivet på øya som er avhengige av gode transportforhold hver eneste dag, sier han.