Oppstart av forberedende arbeider i Kongens gate

Kart forberedende arbeider
Forberedende arbeider.

Trøndelag fylkeskommune skal etablere ny trafikkløsning for Kongens gate på strekningen mellom Ilaparken og St. Olavs gate.

Som følge av en tydelig anmodning fra politiet knyttet til opprettholdelse av Kongens gate som beredskapsakse under Ski-VM, er det besluttet å ikke starte noen store aktiviteter og arbeid på prosjektet før etter VM.

Etter beslutningen har Trøndelag Fylkeskommune jobbet videre i utviklingsfasen sammen med entreprenør for å avdekke mulige forberedende arbeider som ikke påvirker de trafikale forholdene under ski-VM.

-Det er viktig å se på mulige aktiviteter vi kan starte med som vil lette oppstarten av hovedaktivitetene våre etter Ski-VM. Dette er forberedende arbeider knyttet til trafikkavviklingen som skal skje etter ski-VM samt arbeider i forbindelse med VA og elektroarbeider i grunnen, sier Roar Lindstad, seksjonsleder i Miljøpakken TRFK.

De forberedende arbeidene er planlagt med oppstart i siste halvdel av august, hvor en vil utnytte tidsperioden før vinterens anmarsj, dvs. inn mot 4. kvartal 2024. Det er primært to områder som blir berørt – Tordenskiolds gate/Sandgata og Tordenskiolds gate/Kongens gate.

For strekningen Tordenskiolds gate på strekningen Dronningens gate til Kanalen, vil det bli gjennomført vann- og avløpsarbeider samt elektro- og kabelomlegging. Videre er det en klargjøring av Sandgata og krysset med Vollgata for 2-vegs trafikk når Kongens gate stenges etter VM.

For området Tordenskiolds gate på strekningen Kongens gate til Dronningens gate, inkludert kryssing av Kongens gate, er det planlagt samme type tekniske aktiviteter.

Arbeidene med ledningsanlegget mellom Kongens gate og Dronningens gate vil ikke ha innvirkning på trikkedriften.

Kart forberedende arbeider
Forberedende arbeider

Trøndelag fylkeskommune er opptatt av at all aktivitet som skal gjennomføres før ski-VM ikke skal påvirke transportsystemet og trafikken under ski-VM. Roar Lindstad forteller at dette er godt forankret som en forutsetning i prosjektet og med entreprenør.  I prinsippet betyr det at det meste av forbedrende aktivitet forventes å bli avsluttet i løpet okt/nov. 2024, inntil at hovedaktiviteten kommer i gang etter ski-VM.

-Før vi løser de siste formalitetene med entreprenør, ønsker vi å forberede byen og publikum på at det vil bli midlertidig trafikkavvikling og annet kjøremønster i de nevnte områdene nå til høsten.

Kontaktperson:

Roar Lindstad