Frykter for sikkerheten i tunnelene

Bilde av brannfolk og ansatte i Trøndelag fylkeskommune
Samarbeider om sikkerheten: Trøndelag fylkeskommune og Fosen brann- og redningstjeneste er begge enige om at noe må gjøres for å bedre sikkerheten i tunnelene på Fosen. Fra venstre mot høyre: Terje Sundfær, Johan Uthus, Bernt Olav Opheim, Marianne Løvhaug Eklo, Geir Atle Aune og Per Ove Johansen (Foto: Trøndelag fylkeskommune).

Flere trafikanter kjører gjennom stengte tunneler selv om tydelige røde lys forteller at de må stoppe. Nå frykter brannvesenet på Fosenog Trøndelag fylkeskommune for sikkerheten.

1Da Fosen- brann og redningstjeneste nylig inspiserte fem tunnelerpå Fosen fikk de seg en ubehagelig overraskelse. I fire av fem tunneler som ikke har stengebom, kjørte nemligbilisterinn i tunnelene. Dette til tross for at tunnelene var stengt med røde, blinkende lys. Heldigvis kom ingen til skade under den ulovlige kjøringen. 

Forstår ikke faren 

- Skadepotensialet er stort når noen velger å kjøre på rødt. De kan kjøre på de som jobber i tunnelen, de kan kjøre på bilen foran eller krasje i tunnelveggen, sier fungerende leder på forebyggende avdeling i Fosen brann- og redningstjeneste,  
Per Ove Johansen. 

Han får støtte fra kollega og tidligere brannsjef Johan Uthus. Han mener mange trafikanter ikke forstår faren som kan oppstå ved å kjøre inn i en stengt tunnel. 
- Mange har ikke noe forhold til faren ved å kjøre inn i en tunnel som er stengt, sier han.  

Bare “må hjem” 

Unnskyldningene fra bilistene som ble stoppet for å ha kjørt på rødt lys er ikke av den kreative sorten. En av bilistene “skulle hjem” og mente det derfor var unødvendig å stoppe. Noen bremser heller ikke ned i det hele tatt ved synet av de røde, blinkende lysene.  

- Vi har opplevd at noen bare kjører på. Selv føler jeg meg ikke trygg i tunnel uten at vi har noen til å passe på utenfor tunnelen, sier Johan Uthus. 

Bilde av Fosen brann- og redningstjeneste
Ber trafikantene være mer oppmerksomme: Fosen brann- og redningstjeneste er opptatt av at folk overholder reglene ved kjøring inn i tunnel. De reagerer på at mange har liten eller ingen respekt for rødt lys, og mener fysiske bommer er det eneste som vil få folk til å stoppe. Fra venstre mot høyre: Johan Uthus, Geir Atle Aune og Per Ove Johansen (Foto: Trøndelag fylkeskommune).

Ønsker seg bommer 

At de første bilene stopper ved de røde, blinkende lysene bidrar heller ikke til å øke forståelsen for at tunnelen faktisk er stengt. 

- Vi har sett at bil nummer tre har kjørt forbi de to fremste bilene som korrekt har stoppet på rødt lys, sier Uthus. 

Brannvesenet mener det eneste som kan stoppe bilistene er fysiske bommer. Dette vil naturlig nok koste mye penger, men Trøndelag fylkeskommune er allerede i gang med å undersøke hva det koster å få en bomløsning ved tunnelene i Trøndelag som ikke har bom i dag.  

Vil redusere kostandene 

Brannvernleder og sikkerhetskontrollør for tunnelene, Terje Sundfær i Trøndelag fylkeskommune sier manuell bommer vil føre til sikrere arbeidsforholdi tunnelene. Det sikreste og bestefor alle trafikantgrupperhadde imidlertid vært fjernstyrte bommer, men da blir prisen en helt annen. En fjernstyrt bom koster nemlig et sted mellom200.000 kroner og 250 000 kroner per stykk. I tillegg kommer prisen for tilhørende infrastruktur. 

Bilde av bom og rødt lys utenfor Frøyatunnelen
Ikke alle bilister stopper for rødt, blinkende lys. En fysisk bom, slik som her i Frøyatunnelen, kan derfor bli løsningen i flere trønderske tunneler (Foto: Trøndelag fylkeskommune).

Foreslår fysiske bommer 

Fylkeskommunen ønsker nå å fremme et forslag som fører til at tunneler på trønderske fylkesveger kan få fysiske bommer. Dette vil ikke bare øke sikkerheten, men også før til reduserte kostnader på sikt. 

- Med fysiske bommer kan vi i tillegg redusererkostnadene til drift og vedlikehold, sier praktisk tunnelforvalter i Trøndelag fylkeskommune, Bernt Olav Opheim. 

Trafikksikkerhetsmedarbeider i fylkeskommunen, Marianne Løvhaug Eklo, sier det er et tydelig behov for å nå ut bredt med påminnelser til trafikantene om hva rødt lys betyr, både ved tunneler, planoverganger, ved vegarbeid og i trafikken ellers.  

- Rødt stoppblinksignal har samme betydning som faste lyssignal, nemlig at det er forbudt å passere lyssignalet. Brudd på dette kan medføre stor risiko både for trafikantene selv og for de som arbeider på vegen og i tunneler, sier hun. 

Nullvisjon

Passering på blinkende rødt lys er likestilt med å kjøre mot rødt lys i trafikken. Det er altså ulovlig. 

Det er nullvisjon for vegtrafikken i Norge. Dette innebærer at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardtskadde. En av nullvisjonens grunnpilarer er basert på et delt ansvar mellom trafikantene og myndighetene. Trafikantene har et ansvar for å være aktsomme og unngå bevisste brudd på trafikkregler.  

- Myndighetene har på sin side et ansvar for å tilby et vegsystem som beskytter mot alvorlige konsekvenser av normale feilhandlinger. 

Mange gir blaffen 

Brannvesenet mener det er større respekt for vanlig, rødt lys. 

- Når det er vegarbeid og området er stengt med rødt, vanlig lyst, ja da stopper alle, selv om det er på natta og ingen vegarbeidere er i vegen, sier Per Ove Johansen. 

Han mener en del bilister har liten respekt for trafikkreglene. Han har opplevd flere nestenulykker når de har vært ute på ulykker.  

- Det er litt gi-blaffen-holdning ute og går. Samtidig er det vanskelig å endre vanene til folk, sier han.  

Brannvesenet har følgende melding til bilister som kjører gjennom tunnelene på Fosen: 

- Respekter trafikkreglene og vær aktpågivende. Det handler om din egen og andres sikkerhet, sier Johan Uthus. 

Kontaktperson: