Ny informasjon i tilknytning til asfaltarbeidene i FV 6650 Kolsås – Stavset og FV 6664 Dybdahls veg

Trøndelag fylkeskommune opplever stor pågang av personer som mener det er nødvendig med alternativ overnatting i forbindelse med asfaltering av fylkesveg 6650 Kolsås – Stavset og fylkesveg Dybdahls veg. Dette medfører at vi må ta en ny vurdering av spørsmålet om tilbud om overnatting til berørte beboere.

Trøndelag fylkeskommune sendte tidligere ut pressemelding (31. mai) i forbindelse med asfaltering av fv. 6650 Kolsås – Stavset og pressemelding 3. juni i forbindelse med fv. 6664 Dybdahls veg. I pressmeldingen ble det oppgitt at asfalteringsarbeidet, i tråd med vanlig praksis i byområder, ville foregå på natten når det er minst trafikk langs vegene. Slik berøres færre beboere av de helt nødvendige asfaltarbeidene på de aktuelle strekningene. Asfaltering er et viktig vedlikeholdsarbeid for å kunne bedre trafikksikkerheten og fremkommeligheten på vegnettet.

Med bakgrunn i gjeldende regelverk og vedtekter knyttet til arbeid på veg som foregår om natten, ble det i forbindelse med høringen oppgitt av en høringspart at de som får forstyrret nattero kan/bør tilbys en annen form for overnatting.

Trøndelag fylkeskommune opplever nå en stor pågang som er langt utover det som er mulig for oss å håndtere som en byggherreorganisasjon. Dette har den konsekvens at vi har besluttet å gå tilbake til normal praksis med god varsling til naboer i forbindelse med gjennomføringen av de aktuelle asfaltarbeidene.

- Vi kommer derfor ikke til å tilby alternativ overnatting i forbindelse med de aktuelle asfaltarbeidene, kommenterer teamleder Anne-Grethe Jenssen.

Som et avbøtende tiltak vil Trøndelag fylkeskommune på vanlig måte, og i tråd med høringsparters tilbakemeldinger, aktivt informere beboere som blir berørt av nattarbeidet gjennom pressemeldinger og ved å kontakte de beboere som bor nærmest de aktuelle strekninger.

Det oppfrodres derfor at den enkelte beboer vurderer tiltak for å håndtere støyen i egen bolig, eller finne alternativ overnatting i oppgitt periode for asfaltering. FV 6650 Kolsås-Stavset vil asfalteres 18 til 21 juni og FV 6664 Dybdahls veg skal asfalteres 24. -26. juni.

- Vi beklager den ulempen og den usikkerhet denne saken har medført for den enkelte, sier Jenssen.

Kontaktperson:

Anne-Grethe Jenssen