Fylkeskommunen drifter og vedlikeholder av elektriske anlegg og ekom anlegg på fylkesveger, fylkes gang- og sykkelveger med tilhørende sideanlegg.
Fylkeskommunen har ansvaret for 6500 belysningspunkter på veger som er klassifisert som B- og C-veger. Øvrige veger som er klassifisert som D- og E-veger driftes av kommuner eller private andelslag/veilag. Det er også en del fylkesveger uten veglysanlegg i sistnevnte kategorier. Se oversikt over vegkategori på vegkart.no.
Arbeidet utføres i drift- og vedlikeholdskontrakter som omfatter drift og vedlikehold av alle elektroinstallasjoner som veglys, tunneler, værstasjonen, tellepunkt, kameraer og skilter.
Kontrakt for drift og vedlikehold elektroinstallasjoner
Fylkeskommunen har per tiden to drift- og vedlikeholdskontrakter innenfor fagfeltet, disse har en varighet på tre år med opsjon på ett år. Kontraktene er funksjonskontrakter der entreprenøren har ansvaret for å holde standarden som er fastsatt i kontrakten. Kontraktene har også en rekke arbeidsoppgaver med enhetspris som byggherren, altså Trøndelag fylkeskommune, må bestille.
En typisk arbeidsoppgave med funksjonsansvar er sjekk av sikkerhetsutrustning i og rundt tunnelene. Eksempel på arbeidsoppgaver med enhetspris kan være bytte av rødt stoppblinksignal, bommer og bytte av armaturer i og utenfor tunnel. Entreprenøren er selv ansvarlig for å avdekke behov og å iverksette tiltakene der han har funksjonsansvar. Det er også entreprenøren som har ansvar for overvåkning av vegnettet og for å varsle om behov for tiltak der han ikke har funksjonsansvar. Kontrakten omfatter også byggherrestyrt beredskapsordning.
Elektroinstallasjoner som værstasjoner, tellepunkt og kameraer gir oss nyttig informasjon i arbeidet, og som kommer trafikantene til gode. Blant annet er det viktig at trafikantene blir varslet med en gang dersom det oppstår en hendelse i en tunnel, men også ved andre endelser som er viktig for trafikksikkerheten.
Kontrakt for drift- og vedlikehold av trafikklys
Vi har en egen kontrakt for signalanleggene på fylkesvegene i Trondheim og Malvik. Kontrakten omfatter drift- og vedlikeholdsoppgaver av signalanlegg på fylkesveger i Trondheim og Malvik, samt noen mindre signalanlegg rundt om i fylket. For god trafikkflyt i tettbebygd strøk med høy trafikkbelastning er det viktig at signalanleggene fungerer til enhver tid.
Mange av signalanleggene er «trafikkstyrt», noe som betyr at signalanlegget vil gi grønt lys i kjøreretningen det detekteres trafikk på så raskt som mulig. Signalanleggene har et kollektivsystem som jobber for å få fram busser så raskt som mulig gjennom lyskryssene. I tillegg til drift- og vedlikeholdsoppgaver, inkluderer kontrakten også bygging, ombygging og leveranser av materialer knyttet til anleggene i denne kontrakten.
Arbeid på kveld og natt
Arbeidet på de mest trafikkerte fylkesvegene, fylkesvegene i Trondheim og i tettbebygd strøk vil blant annet av hensyn til trafikantene foregå på kveld og natt. På mindre trafikkerte veier vil trafikken reguleres med manuell trafikkdirigering, og det kan bli noe ventetid for trafikantene. Vi ber alle om å ta hensyn til asfaltarbeiderne og trafikkdirigentene langs veien.
Hvert år oppstår det trafikkfarlige situasjoner som følge av at utålmodige bilister foretar farlige forbikjøringer og kjører aggressivt i anleggsområdet. De som er ute på veien og jobber, er der for å øke sikkerheten og kjørekomforten for deg som trafikant. Da er det fint om du bidrar til å øke sikkerheten for arbeiderne mens de utfører jobben sin.
Sikkerheten for de som arbeider på og ved veien
Til de av dere som ferdes ute på våre veier, samt gang- og sykkelveier, vil vi henstille alle til å ferdes aktpågivende og varsomt. Når vi vedlikeholder veinettet skjer dette samtidig som folk skal trafikkere de same veiene. Våre vedlikeholdsoppgaver på veinettet kan ofte føre til noe redusert fremkommelighet, og det kan oppstå køer og forsinkelser. Vi ber derfor alle om å være hensynsfulle og gode medmennesker i våre arbeidsområder. Vi har alle et ansvar for at sikkerheten til veiarbeidere og trafikanter ivaretas så godt som overholde mulig, og vi har selvfølgelig et mål om at ingen skal komme til skade eller miste livet i en ulykke.