Tilgangen på arbeidskraft i Trøndelag varierer mellom regioner, sektorer og næringer. For å få tilgang til nok arbeidskraft i framtida må arbeidslivet utnytte hele arbeidskraftsressursen. Det betyr at både individ, bedrifter/virksomheter og samfunn må være rustet til å møte krav om ny kompetanse og håndtere omstilling.
Delmål 3.1: Kompetanseutvikling
Flere invsterer i kompetanseutvikling.
Dette betyr:
- Å spre kunnskap og øke bevisstheten i arbeidslivet om viktigheten av å gjennomføre relevante opplæringstilbud / kompetanseheving, samt opplæring innenfor grunnleggende ferdigheter.
- Å gjøre det lettere å skaffe seg oversikt over tilbud og muligheter.
Hovedaktører:
Næringshager, næringsklynger, arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner, frivilligheten, NAV, Trøndelag fylkeskommune, kommuner.
Delmål 3.2: Kompetanseheving
Voksne har tilbud om kompetanseheving for å kunne delta aktivt i arbeids- og samfunnsliv.
Utvikle nye kompetansetilbud som møter behovene knyttet til bærekraftsmålene, blant annet det grønne skiftet, teknologisk utvikling og utfordringer i helse- og omsorgssektoren.
Hovedaktører:
Sudieforbund, høyere yrkesfaglig utdanning, NTNU, Nord Universitet, NAV, KS, LO, NHO, Trøndelag fylkeskommune, Fylkesmannen, kommunene.
- Styrke kompetansen til voksne med svak tilknytning til arbeidslivet, herunder arbeidstakere uten videregående opplæring.
- Voksne som ikke er arbeidsaktive skal ha et tilbud som motiverer til kompetanseheving for å mestre samfunns- og arbeidslivet.
- Invitere til samarbeid med frivillig sektor som læringsarena for grunnleggende kompetanse.
- Øke digitale ferdigheter der det er nødvendig for å kunne stå i arbeid
Hovedaktører:
NAV, Kommunene, frivilligheten, Trøndelag fylkeskommune, karrieresentret i Trøndelag, Nord universitet, NTNU, høyere yrkesfaglig utdanning.
Delmål 3.3: Rekruttering til hele regionen
Arbeidstakere med høyere utdanning rekrutteres til hele regionen.
Legge til rette for økt kontakt mellom studenter og arbeidsliv under studietiden slik at studenter blir kjent med jobbmulighetene i ulike deler av fylket.
Stimulere og legge til rette for økt bruk av studentpraksis, oppgavesamarbeid, trainee- og hospiteringsprogram.
Hovedaktører:
NTNU, Nord Universitet, næringshager og innovasjonsmiljø, Fylkesmannen, Trøndelag fylkeskommune
Gå i dialog med fylkets studiebyer om strategisk stedsutvikling for studentrekruttering og velferd.
Hovedaktører:
NTNU, Nord universitet, studentsamskipnadene, kommunene/regionrådene og Trøndelag fylkeskommune.