Læring i arbeidslivet og god bruk av kompetanse

Tilgangen på arbeidskraft i Trøndelag varierer mellom regioner, sektorer og næringer. For å få tilgang til nok arbeidskraft i framtida må arbeidslivet utnytte hele arbeidskraftsressursen. Det betyr at både individ, bedrifter/virksomheter og samfunn må være rustet til å møte krav om ny kompetanse og håndtere omstilling.

Se også handlingsprogram 2020 – 2021 for Et verdiskapende Trøndelag, Strategi for innovasjon og verdiskaping i Trøndelag.

Delmål 3.1: Kompetanseutvikling

Flere invsterer i kompetanseutvikling.

Dette betyr: 

  • Å spre kunnskap og øke bevisstheten i arbeidslivet om viktigheten av å gjennomføre relevante opplæringstilbud / kompetanseheving, samt opplæring innenfor grunnleggende ferdigheter.
  • Å gjøre det lettere å skaffe seg oversikt over tilbud og muligheter.

Hovedaktører: 

Næringshager, næringsklynger, arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner, frivilligheten, NAV, Trøndelag fylkeskommune, kommuner.

Delmål 3.2: Kompetanseheving

Voksne har tilbud om kompetanseheving for å kunne delta aktivt i arbeids- og samfunnsliv.

Utvikle nye kompetansetilbud som møter behovene knyttet til bærekraftsmålene, blant annet det grønne skiftet, teknologisk utvikling og utfordringer i helse- og omsorgssektoren.

Hovedaktører: 

Sudieforbund, høyere yrkesfaglig utdanning, NTNU, Nord Universitet, NAV, KS, LO, NHO, Trøndelag fylkeskommune, Fylkesmannen, kommunene.

  • Styrke kompetansen til voksne med svak tilknytning til arbeidslivet, herunder arbeidstakere uten videregående opplæring.
  • Voksne som ikke er arbeidsaktive skal ha et tilbud som motiverer til kompetanseheving for å mestre samfunns- og arbeidslivet.
  • Invitere til samarbeid med frivillig sektor som læringsarena for grunnleggende kompetanse.
  • Øke digitale ferdigheter der det er nødvendig for å kunne stå i arbeid

Hovedaktører

 

NAV, Kommunene, frivilligheten, Trøndelag fylkeskommune, karrieresentret i Trøndelag, Nord universitet, NTNU, høyere yrkesfaglig utdanning.

Delmål 3.3: Rekruttering til hele regionen

Arbeidstakere med høyere utdanning rekrutteres til hele regionen.

Legge til rette for økt kontakt mellom studenter og arbeidsliv under studietiden slik at studenter blir kjent med jobbmulighetene i ulike deler av fylket.
Stimulere og legge til rette for økt bruk av studentpraksis, oppgavesamarbeid, trainee- og hospiteringsprogram.

Hovedaktører:

NTNU, Nord Universitet, næringshager og innovasjonsmiljø, Fylkesmannen, Trøndelag fylkeskommune

Gå i dialog med fylkets studiebyer om strategisk stedsutvikling for studentrekruttering og velferd.

Hovedaktører:

NTNU, Nord universitet, studentsamskipnadene, kommunene/regionrådene og Trøndelag fylkeskommune.

Sist oppdatert 21.01.2020