Dette satsingsområdet berører førstegangsopplæring fra videregående opplæring til høyere utdanning både for ungdom og voksne. Det omfatter dimensjonering av utdanningstilbud, økt gjennomføring, samordning på tvers av utdanningssystemene, økt innovasjons- og entreprenørskapskompetanse samt tilrettelegging av utdanning for økt deltakelse i arbeidslivet.
Delmål 2.1: Samarbeid skole og arbeidsliv
Kunnskapsgrunnlag og samarbeid mellom skole og arbeidsliv skal styre planlegging og dimensjonering av utdanningene.
Ordninger for å identifisere kompetansebehov fremmes gjennom:
- Felles kunnskapsgrunnlag og dialog, som er tilpasset dimensjoneringssyklus for utdanningstilbydere.
- Samarbeidsstrukturer som legger til rette for å videreutvikle og etablere skole- og studietilbud relevant for framtidas arbeidskraftbehov.
- Samordne og systematisere dialogen mellom regionen og Kunnskapsdepartementet om dimensjonering av utdanningstilbud innen høyere utdanning.
Hovedaktører:
Kompetanseforum Trøndelag, regionale kompetansefora, RSA ved NTNU og Nord universitet, arbeids- og næringsliv.
Vi skal styrke og utvikle samarbeidet om læreplasser, samt ordninger for praksis, hospitering og studentoppgaver i hele fylket.
Konkrete avtaler mellom skoleeiere og større virksomheter inngås.
Hovedaktører:
Delmål 2.2: Samordning på tvers
Bedre samordning på tvers av utdanningsnivåene og økt gjennomføring av opplæringsløp.
Etablere flere samarbeidsaktiviteter mellom utdanningsnivå for å forberede elever bedre til videregående skole og/eller studier innen høyere utdanning.
Hovedaktører:
Kommuner, Nord universitet, NTNU, Fylkesmannen, KS, kommunene, Trøndelag fylkeskommune
Delmål 2.3: Innovasjon og entreprenørskap
Økt innovasjons- og entreprenørskapskompetanse.
Entreprenørskap og innovasjon får mer oppmerksomhet i hele utdanningsløpet i samsvar med målene i fagfornyelsen. Dette for å ruste elevene/studentene til selvstendig tenking slik at de utvikler ferdigheter til å møte ulike utfordringer i fremtidens arbeidsmarked.
Hovedaktører:
NTNU, Nord Universitet, Kommunene, Fylkesmannen, Trøndelag fylkeskommune.
Stimulere til kompetanse- og FoU-samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner, innovasjonsmiljøene og arbeids- og næringslivet.
Hovedaktører:
Næringshager, næringsklynger, NTNU, Nord universitet, Trøndelag fylkeskommune.
Delmål 2.4: Fleksible og tilpassede opplæringsløp
Tilrettelegge utdanning for økt deltakelse i arbeidslivet gjennom fleksible og tilpassede opplæringsløp.
Videreutvikle og etablere ordinære og desentraliserte og/eller nettbaserte utdannings- og kurstilbud i tråd med nærings- og arbeidslivets behov.
Hovedaktører:
Nord universitet, NTNU, høyere yrkesfaglig utdanning, frivilligheten, Fylkesmannen, NAV, kommunene, Trøndelag fylkeskommune.
Vi må ha felles innsats for å styrke voksne utenfor arbeidslivet og arbeidstakere uten videregående opplæring sin kompetanse for å komme tilbake i arbeid / bli stående i arbeid. De ulike sektorers virkemidler ses i sammenheng for å tilrettelegge for økt deltakelse i arbeidslivet i tråd med arbeidslivets behov.
Hovedaktører:
Nord universitet, høyere yrkesfaglig utdanning, NTNU, frivilligheten, Fylkesmannen, NAV, kommunene, Trøndelag fylkeskommune.