Fleksibelt utdanningssystem

Dette satsingsområdet berører førstegangsopplæring fra videregående opplæring til høyere utdanning både for ungdom og voksne. Det omfatter dimensjonering av utdanningstilbud, økt gjennomføring, samordning på tvers av utdanningssystemene, økt innovasjons- og entreprenørskapskompetanse samt tilrettelegging av utdanning for økt deltakelse i arbeidslivet.

Delmål 2.1: Samarbeid skole og arbeidsliv 

Kunnskapsgrunnlag og samarbeid mellom skole og arbeidsliv skal styre planlegging og dimensjonering av utdanningene. 

Ordninger for å identifisere kompetansebehov fremmes gjennom:

  • Felles kunnskapsgrunnlag og dialog, som er tilpasset dimensjoneringssyklus for utdanningstilbydere.
  • Samarbeidsstrukturer som legger til rette for å videreutvikle og etablere skole- og studietilbud relevant for framtidas arbeidskraftbehov.
  • Samordne og systematisere dialogen mellom regionen og Kunnskapsdepartementet om dimensjonering av utdanningstilbud innen høyere utdanning. 

Hovedaktører: 

Kompetanseforum Trøndelag, regionale kompetansefora, RSA ved NTNU og Nord universitet, arbeids- og næringsliv.

Vi skal styrke og utvikle samarbeidet om læreplasser, samt ordninger for praksis, hospitering og studentoppgaver i hele fylket.

Konkrete avtaler mellom skoleeiere og større virksomheter inngås.

Hovedaktører: 

Næringsklynger, arbeids- og næringslivet, virksomheter, NTNU, Nord Universitet, kommunene, opplæringskontor, Trøndelag fylkeskommune.

 

Delmål 2.2: Samordning på tvers

Bedre samordning på tvers av utdanningsnivåene og økt gjennomføring av opplæringsløp. 

Etablere flere samarbeidsaktiviteter mellom utdanningsnivå for å forberede elever bedre til videregående skole og/eller studier innen høyere utdanning. 

Hovedaktører: 

Kommuner, Nord universitet, NTNU, Fylkesmannen, KS, kommunene, Trøndelag fylkeskommune

Delmål 2.3: Innovasjon og entreprenørskap

Økt innovasjons- og entreprenørskapskompetanse.

Entreprenørskap og innovasjon får mer oppmerksomhet i hele utdanningsløpet i samsvar med målene i fagfornyelsen. Dette for å ruste elevene/studentene til selvstendig tenking slik at de utvikler ferdigheter til å møte ulike utfordringer i fremtidens arbeidsmarked.

Hovedaktører: 

NTNU, Nord Universitet, Kommunene, Fylkesmannen, Trøndelag fylkeskommune.

Stimulere til kompetanse- og FoU-samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner, innovasjonsmiljøene og arbeids- og næringslivet. 

Hovedaktører: 

Næringshager, næringsklynger, NTNU, Nord universitet, Trøndelag fylkeskommune.

Delmål 2.4: Fleksible og tilpassede opplæringsløp

Tilrettelegge utdanning for økt deltakelse i arbeidslivet gjennom fleksible og tilpassede opplæringsløp.

Videreutvikle og etablere ordinære og desentraliserte og/eller nettbaserte utdannings- og kurstilbud i tråd med nærings- og arbeidslivets behov.

Hovedaktører: 

Nord universitet, NTNU, høyere yrkesfaglig utdanning, frivilligheten, Fylkesmannen, NAV, kommunene, Trøndelag fylkeskommune.

Vi må ha felles innsats for å styrke voksne utenfor arbeidslivet og arbeidstakere uten videregående opplæring sin kompetanse for å komme tilbake i arbeid / bli stående i arbeid. De ulike sektorers virkemidler ses i sammenheng for å tilrettelegge for økt deltakelse i arbeidslivet i tråd med arbeidslivets behov. 

Hovedaktører:

Nord universitet, høyere yrkesfaglig utdanning, NTNU, frivilligheten, Fylkesmannen, NAV, kommunene, Trøndelag fylkeskommune.

Sist oppdatert 20.01.2020