Midler til utviklingstiltak og oppdukkende kompetansebehov

Fylkeskommunen lyser med dette ut to tilskuddsordninger som fagskoler med høyere yrkesfaglige tilbud i Trøndelag kan søke på.

Trøndelag fylkeskommune er etter lov om høyere yrkesfaglig utdanning tillagt ansvar for at det blir tilbudt høyere yrkesfaglig utdanning i samsvar med behovet for kompetanse lokalt, regionalt og nasjonalt. Det aller meste av midlene fylkeskommunen forvalter til drift av slike utdanninger ved private og offentlige fagskoler følger et årshjul som fagskolene i fylket er gjort kjent med gjennom bl.a. vår dialog med sektoren. I tillegg viderefører vi i 2024 et forsøk med to ordninger som fagskolene kan søke på:

1. Utviklingstiltak i Trøndelag
  2. Tilskudd til drift av «oppdukkende kompetansebehov» i arbeidslivet

Hensikten med de to ordningene er å styrke fagskolenes mulighet til å utvikle og videreutvikle utdanningstilbud for å dekke konkrete kompetansebehov i arbeidslivet og raskt å dekke disse behovene, og å bidra til videreutvikling av høyere yrkesfaglig sektor. Ordningene er forankret i fylkeskommunens prioriteringer for tildeling av driftstilskudd til høyere yrkesfaglig utdanning for 2024 og i målene som Kunnskapsdepartementet har satt for driftstilskudd til fagskolene:

1. Høy kvalitet i høyere yrkesfaglig utdanning
  2. Relevant høyere yrkesfaglig utdanning som svarer på kompetansebehovene i arbeidslivet
  3. God tilgang til høyere yrkesfaglig utdanning i hele landet
  4. Effektiv og solid fagskolesektor

Søknad sendes på e-post til kontaktpersoner for høyere yrkesfaglig utdanning i Trøndelag fylkeskommune, se kontaktinformajson under.

For spørsmål, ta kontakt med:

Ståle Ertzgaard
Seniorrådgiver