Målet er å utvikle Trøndelagsmodellen for å rekruttere og ivareta elever/lærlinger som har valgt utradisjonelle yrkesfag for sitt kjønn.
Cecilie Hoff Klungerbo, avdeling utdanning, Trøndelag fylkeskommune
E-post: ceckl@trondelagfylke.no
Fag: Helse- og oppvekstfag
Irene Laukholm, avdeling utdanning, Trøndelag fylkeskommune
E-post: irela@trondelagfylke.no
Fag: Elektrofag, Teknikk- og industriell produksjon, Bygg- og anleggsteknikk
Masteroppgaver:
Her kan du se presentasjon av oppgaven
Jenteeffekten - En studie av jenter i mannsdominerte yrkesfag (Ingvild Tande Fjærvik, 2022)
Her kan du se presentasjon av oppgaven
Maskulinitet i helsefag - En kvalitativ studie av menns erfaringer i et kvinnedominert yrke (Julie Kristin Vatterholm, 2022)
Her kan du se presentasjon av oppgaven
Her kan du se presentasjon av oppgaven
Kjønnede klasserom — med rom for jentene? (Sigrid Johansen, 2020)
Her kan du se presentasjon av oppgaven
Lærlinger som velger utradisjonelt, kjønn og makt på arbeidsplassen (Marte Berg, 2020)
Her kan du se presentasjon av oppgaven
Nettsteder:
- Menn i helse
- Kvinner i teknikk og håndverk
- Bevisste utdanningsvalg
- Likestilling og ikke-diskriminering
Skjema til bruk for planlegging av tiltak:
I Hovedutvalg for utdanning i februar 2024 ble det orientert fra videre arbeid. I skoleårene 2021-2022, og 2022-2023 ble det blant annet pilotert tiltak i tre skoler for å finne tiltak som kan bidra til bedre gjennomføring for disse elevene.
Les hele saksframlegget og vedtaket her:
Likestilling i videregående opplæring - yrkesfag
Tidligere saker
Fylkestinget i Trøndelag har satt fokus på utradisjonelle utdanningsvalg. Hovedutvalg for utdanning vedtok i september 2020 blant annet at fylkeskommunen viderefører sitt arbeid med mål om at flere velger, og gjennomfører, en utdanning som er utradisjonell for sitt kjønn og sin kultur innen videregående opplæring.
Les hele saksframlegget og vedtaket her:
Likestilling i videregående opplæring - yrkesfag
#UngIDag-utvalget fikk i oppdrag å utrede likestillingsutfordringer blant barn og unge. Les hele utredningen (NOU 2019:19) her:
Jenterom, gutterom og mulighetsrom — Likestillingsutfordringer blant barn og unge