Overgangstilbud for nyankomne innvandrerungdommer

Hovedstrategien for opplæring og inkludering av nyankomne innvandrerungdommer i videregående opplæring i Trøndelag er at de deltar i et overgangstilbud før de begynner i ordinær videregående opplæring. Her finner du informasjon og forventninger fra skoleeier om innhold og organisering av overgangstilbud for nyankomne innvandrerungdommer.

Trøndelag fylkeskommune tilbyr to ulike overgangstilbud

  • Et overgangstilbud som i hovedsak er rettet mot nyankomne med manglende språklige forutsetninger i norsk.
  • Et overgangstilbud som er rettet mot nyankomne som trenger mer grunnskoleopplæring for å kunne fullføre videregående opplæring. 

Målet med overgangstilbudene er å forberede nyankommen innvandrerungdom språklig og faglig til oppstart i ordinær videregående skole. På sikt er målet at de fullfører videregående opplæring.Tilbudet skal gi kunnskaper og ferdigheter i norsk språk, grunnskolekompetanse og karriere- og systemkompetanse.

Vi tilbyr to ulike overgangstilbud fordi det er et stort kunnskapssprik i grunnopplæring blant nyankomne ungdommer. Noen har gjennomført 9-årig grunnopplæring i utlandet, mens andre har lite eller ingen tidligere skolegang før de kom til Norge.  

Trøndelag fylkeskommune tilbyr to overgangstilbud på grunn av store forskjeller i nyankomnes skolebakgrunn: 

  1. Overgangstilbud til nyankomne ungdommer som har behov for mer grunnskolekompetanse i tillegg til norskopplæring før oppstart i ordinær videregånde opplæring
  2. Overgangstilbud til nyankomne ungdommer som i hovedsak har behov for å styrke norskferdigheter før oppstart i ordinær videregående opplæring

Det er flere fellestrekk mellom disse tilbudene, men den viktigste forskjellen at det ene tilbudet har formell vurdering og fører fram til grunnskoleeksamen i fagene norsk, naturfag, samfunnsfag, matematikk og engelsk. Elevene skal ha dokumentasjon på både standpunktkarakterer og muntlig og skriftlig eksamen. Moduliserte læreplaner i forberedende voksenopplæring (FOV) skal benyttes i dette tilbudet.

Overgangstilbudet med fokus på norskopplæring har som mål å få deltakeren opp på et norsknivå som er nødvendig for å kunne følge opplæringen i ordinær videregående skole. Målet er nivå 2 i alle norskferdigheter etter læreplan i grunnleggende norsk eller nivå B1 etter det europeiske rammeverket for språk. Dette overgangstilbudet skal også styrke elevenes faglige overgang til ordinær videregående opplæring.

Trøndelag fylkeskommune har etter opplæringsloven et tydelig ansvar for nyankomne som mangler faglige- og språklige forutsetninger for å delta i og gjennomføre videregående opplæring.

Overgangstilbudet for nyankomne ungdommer som i hovedsak trenger å styrke norskferdigheter før oppstart i ordinær videregående opplæring reguleres i opplæringsloven § 9-6:  

«Fylkeskommunen skal ha eit opplæringstilbod for dei som har rett til vidaregåande opplæring etter § 5-1, men som manglar faglege eller språklege føresetnader for å delta i eller gjennomføre slik opplæring» 

Overgangstilbudet for de som trenger mer grunnskole hjemles etter § 9-7 "Tilbud om mer grunnskoleopplæring" og § 18-2 "Rett til førebuande opplæring for vaksne".

"Kommunen og fylkeskommunen kan tilby førebuande opplæring etter § 18-2 til dei som har rett til vidaregåande opplæring etter § 5-1, men som treng meir grunnskoleopplæring for å kunne fullføre den vidaregåande opplæringa. Opplæringa kan gi høve til å forbetre grunnskolevitnemålet".

Andre sentrale reguleringer i opplæringsloven

Retten til tilpasset opplæring, opplæringsloven § 11-1, er også sentral i planleggingen og gjennomføringen av det pedagogiske tilbudet i overgangstilbudet:

«… fylkeskommunen skal sørgje for at opplæringa er tilpassa, det vil seie at elevane får eit tilfredsstillande utbytte av opplæringa uavhengig av føresetnader, og at alle skal få utnytta og utvikla evnene sine.» 

Retten til tilpasset opplæring sier noe om hvilken opplæring skolen må gi for at eleven skal få et godt læringsutbytte. For nyankomne elever er det viktig at skolen tilpasser opplæringen i alle fag. Dette er sentralt for at elevene har god progresjon i både norsk språk og andre skolefag.

 

Overgangstilbudet for ungdommer som trenger mer grunnskoleopplæring (§ 9-7 og § 18-2) skal inneholde følgende elementer:

  • Tilbudet skal være på fulltid (30 timer)
  • Eksamensretta grunnskoler (forberedende voksenopplæring) i fagene norsk, engelsk, matematikk, naturfag og samfunnsfag
  • Om elever har behov for grunnleggende norskopplæring i en overgangsperiode må skolen legge opp til dette
  • Skolene skal bruke moduliserte læreplaner i forberedende voksenopplæring.
    • Læreplan i grunnleggende norsk kan anvendes i en overgangsperiode.
  • Kroppsøving og karrierelæringsaktiviteter bør inngå i tilbudet.
  • Elever som har mulighet til å forsere fag som matematikk, engelsk osv, bør få mulighet til dette.
  • Aktiviteter som fremmer inkludering og tilhørighet til skole og nærmiljø bør prioriteres.

Overgangstilbudet for de som i hovedsak mangler norskspråklige ferdigheter 

  • Tilbudet bør være på fulltid (30 timer)
  • Tilbudet skal ha fokus på språkutvikling i norsk 
    • Mål om norsknivå 2 på ett år i både muntlig (snakke og lytte) og skriftlig (skrive og lese) etter læreplan i grunnleggende norsk. Alternativt nivå B1 etter det europeiske rammeverket for språk.
  • Tilbudet skal innholde forberedende faglig innhold til videregående opplæring
  • Kroppsøving og karrielæringsaktiviteter bør inngå i tilbudet
  • Elever som har mulighet til å forsere fag som matematikk, engelsk osv, bør få mulighet til dette.
  • Elever som trenger grunnskoleopplæring (forberedende opplæring for voksne) i enkeltfag, bør få mulighet til det. For eksempel bare engelsk. 
  • Aktiviteter som fremmer inkludering og tilhørighet til skole og nærmiljø bør prioriteres.

Opplæringsbehovet er bare ett av flere behov denne målgruppen har. Nyankommen innvandrerungdom trenger en hverdag som både er preget av trygge og faste rammer, samtidig som man inkluderes i det sosiale livet på skolen.

Det viktigste grepet for å gi de nyankomne ungdommene et trygt og godt miljø, er at man organiserer opplæringen i et overgangstilbud. Det bidrar til å etablere den tryggheten og tilliten de trenger for å oppnå god læring.  Å samle nyankomne i egne grupper er et godt grep for å skape trygge læringsmiljø. Det gjør det også enklere for enkeltelever å prøve ut og utvikle sine norskferdigheter sammen med andre personer som er på et lignende norsknivå.

Selv om et overgangstilbud er en god måte å organisere opplæringen på for en slik gruppe i en tidlig fase, er det samtidig nødvendig å tenke på faglig og sosial inkludering med andre elever, lærere og klasser på skolen. Det anbefales derfor at gruppene plasseres sentralt på skolen slik at elevene blir en synlig del av skolens tilbud. Andre tiltak kan være hospitering i andre klasser, kroppsøving sammen med andre klasser, og inkludering i skolens felles sosiale tiltak. 

Hvor lenge kan nyankomne gå i et overgangstilbud?

Opplæringsloven §§ 9-6 og 9-7 reguler ikke direkte varigheten til overganstilbudene, men tilbudene er såpass forskjellige i innhold og formelle krav at skolene må planlegge for ulik varighet på overgangstilbudene. Skolene må også vurdere varighet oppimot individuelle behov og ønsker.

  • Om overgangstilbudet er eksamensrettet grunnskoleopplæring (forberedende voksenopplæring) er varigheten av tilbudet opptil 3 år.
    • I enkelttilfeller kan varigheten bli opptil 4 år dersom eleven har lite eller ingen opplæring fra før. 
  • Om overgangstilbudet i hovedsak har fokus på språkutvikling i norsk er varigheten av tilbudet opptil 2 år.  

Opplæringsloven § 6-6, regulerer fylkeskommunes organisering av innføringstilbud innefor rammene av særskilt språkopplæring. Varigheten av dette tilbudet er på opptil 2 år. Denne paragrafen regulerer ikke våre overgangstilbud direkte, men det gir en pekepinn på hvor lenge et overgangstilbud med fokus på norskopplæring bør vare.

Hvor lenge bør nyankomne gå i et overgangstilbud?

Det er veldig få ungdommer som etter loven ha et overgangstilbud før de begynner i ordinær videregående opplæring. En god del ungdommer i overgangstilbudene er også utålmodige etter å starte i ordinær opplæring, selv om de faglig og språklig enda ikke er helt klare for dette. 

Overgangstilbudene er det viktigste virkemiddelet Trøndelag fylkeskommune har for å hjelpe nyankomne ungdommer med å legge det språklige- og faglige grunnlaget de trenger for å fullføre ordinær videregående opplæring på sikt. Elevene bør derfor følge dette tilbudet så lenge de har et faglig behov. Samtidig er det viktig at ungdommene ikke blir værende for lenge i overgangstilbudet. De trenger faglig stimuli og progresjon selv om norskspråklige ferdigheter er i utvikling.

  • Det anbefales at skolene i samråd med hver enkelt elev avgjør varigheten av tilbudet. Varighet på overgangstilbudet vil derfor vanligvis variere mellom 1-3 år.
  • Elever som er tatt inn til overgangstilbudet med fokus på grunnskoleopplæring (FOV) i samarbeid med kommunen bestå eksamener i forberedende opplæring for voksne før de kan få inntak til ordinær videregående opplæring. Det betyr at varigheten for disse elevene avgjøres av hvor lang tid den enkelte trenger for å bli klar til grunnskoleeksamen. Dette tar vanligvis mellom 2 og 3 år. Enkelte elever kan bruke 4 år.

 

 

 

Overgangstilbudene i Trøndelag fylkeskommune følger den ordinære tilbudsstrukturen og vedtas årlig av fylkestinget. Opp- og nedbygging av tilbud blir styrt av behovet. Tilbudet følger i utgangspunktet en regional tilnærming, og er bygd opp i områder med høy innvandring og bosetting av flyktninger. 

For skoleåret 2024-25 er det overgangstilbud i følgende regioner:

  • Ytre Namdalen og Namdalen (Ytre Namdalen vgs og Olav Duun vgs)
  • Innherred (Steinkjer vgs, Verdal vgs og Levanger vgs)
  • Værnes-regionen (Ole Vig vgs)
  • Trondheim (Byåsen, Heimdal, Charlottenlund, Cissi Klein og Thora Storm vgs)
  • Trøndelag Sør (Midtre Gauldal vgs, Oppdal vgs)
  • Trøndelag sørvest (Orkland vgs, Kyrksæterøra vgs)
  • Fosen (Fosen vgs)

Om du har spørsmål om opprettelse/nedleggelse av overgangstilbud ta kontakt med:

  • Gunvor Thomassen: gunth@trondelagfylke.no
  • Rune Gjerdevik: rungje@trondelagfylke.no

Innsøking og inntak til overgangstilbud

Overgangstilbudene i Trøndelag fylkeskommune er søkbare. Den ordinære innsøkingen foregår via:

vigo.no

Her søker nyankomne på forberedende kurs for minoritetsspråklige.  Søkerne må også sende inn et vedleggsskjema for minoritetsspråklige. Ordinær søknadsfrist er 1. februar

Minoritetsspråklige søkere | Videregående opplæring - vilbli.no.

På grunn av store ankomster av ukrainske flyktninger har vi forlenget søknadsfristen til 30. juni. For å søke må alle søkere (nyankomne) opprette en bruker i vigo.

For hjelp og veiledning til dette send en e-post til inntak@trondelagfylke.no med søkers navn, adresse, fødselsdato, adresse, epostadresse og telefonnummer.

Hva med ungdommer som ankommer Trøndelag i løpet av skoleåret?

Det er mulig å søke inntak til overgangstilbud selv om ungdommene kommer til Trøndelag midt i skoleåret, men det er ikke sikkert vi kan tilby skoleplass umiddelbart. Alle som søker midt i skoleåret må benytte et eget søknadsskjema.

Se her for mer informasjon og tilgang til skjema

Sist oppdatert 10.04.2024