Våre tilbud til nyankomne og eksempler fra praksisfeltet som beskrives i denne veilederen er faglig fundert både på forskning, faget andrespråkspedagogikk og erfaringer fra praksisfeltet. Vi bygger også på kunnskap fra nasjonale kunnskapsmiljøer som Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO), Utdanningsdirektoratet (UDIR), Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir), og Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi). Noen ganger henviser vi direkte til rapporter eller andre kilder, mens vi andre ganger integrerer kilden i teksten, særlig når vi siterer eller omtaler teorier og teoretikere.
Nedenfor fremhever vi noen sentrale kilder som er brukt i de ulike delene av veilederen.
Overgangstilbud
NIFU har i løpet av de siste årene publisert to sentrale rapporter om tilbud til nyankomne. Disse rapportene har vært viktige kilder for å begrunne hvorfor vi organiserer tilbud til nyankomne i egne grupper i en første fase, samt for å beskrive sentrale teoretikere innenfor andrespråkspedagogikken. Rapportene er bestilt av Kunnskapsdepartementet:
Delrapport 1, 2022
Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? Delrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever (unit.no)
Delrapport 2, 2024 (konklusjon)
Vilkår for inkluderende opplæring: Sluttrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever (unit.no)
Særskilt språkopplæring
Denne delen av veilederen er i stor grad basert på veiledninger og anbefalinger fra NAFO og UDIR. Referanser til disse kildene er gitt direkte i teksten.
Nyankomne og spesialpedagogiske behov
Denne delen inneholder flere kildehenvisninger, samt lenker til veiledninger og anbefalinger fra NAFO. Vi har også inkludert flere faglige arbeider og rapporter som har vært sentrale for å fremheve dette arbeidet spesielt i veilederen. En viktig nasjonal rapport som har bidratt til dette er "Mangfold og mestring — Flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet" (2010).
NOU 2010: 7 - regjeringen.no
I tillegg gjennomførte PPT en undersøkelse om dette i 2019-2020. Se her for resultater fra den regionale undersøkelsen
Eksempler på god praksis
Denne delen av veilederen inneholder flest kildehenvisninger, spesielt i den delen som gir det teoretiske grunnlaget for de anbefalte praksisene. For en oversiktlig oppsummering av det teoretiske grunnlaget innen andrespråkspedagogikk, anbefales NIFU-rapportene som ble omtalt tidligere.I tillegg støtter vi oss i stor grad til NAFO og andre nasjonale kunnskapsmiljøer.
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/NOU-2010-7/id606151/
Anbefalte praksiser i veilederen bygger også på erfaringer fra etterutdanningssatsingen i andrespråkspedagogikk. Denne satsingen omfatter et samarbeid mellom Institutt for lærerutdanning ved NTNU (ILU) og to lærere fra Helsfyr videregående skole, som har omfattende erfaring med opplæring av nyankomne elever i videregående skole. Samarbeidet, som har pågått siden 2021, har gitt oss verdifull faglig innsikt både gjennom erfaringsbasert praksis og pedagogisk teori som støtter opp om praksisene.