Særskilt språkopplæring kan organiseres både i egne grupper og som en del av tilretteleggingen i ordinær opplæring. Ulike modeller for dette finner dere nedenfor.
En generell anbefaling er å være oppmerksom på at når norsknivået forbedres reduseres behovet for opplæring i egne grupper. Bakgrunnen for denne anbefalingen er viktigheten av å utvikle fagspråkene, samt oppretholde faglig progresjon og bygge felles tilhørighet med andre norske elever.
Om eksempelvis en nyankommet eleve har gjennomført et overgangstilbud før oppstart i ordinær vg-opplæring, bør språknivået i norsk våre tillstrekkelig til å få særskilt språkopplæring som en integrert del av den ordinære opplæringene. Et viktig unntak til dette er om skolen kan samle elever som følger kort botids lærpanen i norsk i en felles gruppe. Mer om denne modellen finner dere nedenfor.
Eksempler på organiseringsmodeller
Samle elever som følger kort botid læreplan
Skolen kan eksempelvis samle elever som følger Læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge i egne undervisningsgrupper. Dette krever parallellegging av norsktimer. Flere skoler i Trøndelag har gode erfaringer med denne modellen. Det gir en obligatorisk ramme rundt opplæringen. I tillegg får lærer jobbe godt med både språk og fag over tid. Skolen må i tillegg til dette legge opp til at elevene får språklig tilrettelegging i de andre skolefagene. Modellen kan kombineres med ekstra tilbud til tospråklig opplæring i fag og eventuelt andre individuelle behov.
Selv om tilbudet organiseres på gruppenivå må dere forholde dere til elevenes individuelle behov. Denne modellen kan dessverre ikke gjennomføres på Vg1 yrkesfag der norskfaget ligger på Vg2.
Omdisponering av inntil 25 prosent av timetallet i fag
Skolen har mulighet til å omdisponere inntil 25 prosent av timene som er fastsatt i det enkelte fag for enkeltelever. Dette kan frigjøre tid til både forsterket norskopplæring i grupper og tospråklig opplæring i fag. Faglig sett kan dette være en god tilretteleggingsmodell hvis man klarer å holde fokus på både språklig og faglig utvikling.
Ordningen er rettet mot enkeltelevers behov. Det er også krav om at elev eller forelder må samtykke til omdisponeringen. Omdisponeringen av timetallet skal ikke gå på bekostning av kompetansemålene i de ulike fagene. Eleven skal fortsatt få opplæring i alle kompetansemål i alle fag. Omdisponeringen krever et enkeltvedtak og kan kun gis for ett år om gangen.Se her for flere detaljer om ordningen.
Ekstratimer utenom ordinær skoletid
Deler av tillbudet i særskilt språkopplæring kan også legges som ekstratimer utenom ordinær skoletid. Fordelen med dette er at eleven ikke går glipp av annen undervisning. Timeplanmessig er dette også relativt enkelt å organisere. Erfaringene med dette er likevel noe blandet. Legges timene svært tidlig eller svært sent på dagen er det det en stor fare for at elevene ikke møter opp.
Velger man en slik modell er det viktig å være oppmerksom på når på dagen man legger disse ekstratimene, og hvordan dette tilbudet er tenkt i sammenheng med tilrettelegging i andre fag. En mulighet er å legge ekstratimene i timeplanen når alle andre elever på skolen har veiledningstid.
På Gjøvik vgs har alle elever to timer obligatorisk veiledningstid i uken. Ekstratimer i forsterket norsk kan eksempelvis legges samtidig med slike tilbud.
Bruk av timer fra valgfrie programfag
På studieforberedende utdanningsprogram kan elever fra språklige minoriteter bruke inntil 280 timer til styrking av den ordinære opplæringen i både norsk og engelsk. Disse timene kommer i stedet for timer som skal brukes til valg av programfag. Timetallet til styrket opplæring i norsk og engelsk kan fordeles over tre år.
Vilkåret for at en elev kan omdisponere timer fra programfag, er at eleven fyller de generelle vilkårene for inntak til videregående opplæring. I tillegg må eleven ha:
- Mangelfull norsk grunnskoleopplæring
- En språk- og kulturbakgrunn som er fjern fra den norske og som medfører behov for særlig tilrettelegging
- Forutsetninger for å kunne ta videregående opplæring og oppnå studiekompetanse på tre år ut fra denne tilretteleggingen
Se her for detaljer
I følge NAFO bruker en god del skoler denne muligheten, men det er ikke vanlig at skoler omdisponerer 280 timer til særskilt språkopplæring og engelsk. Skoler som har erfaring med denne modellen framhever at dette er en svært god måte å styrke språkopplæringen på. Elevene kan konsentrere seg om færre fag, og kan heller bruke tiden på norsk og engelsk. Denne type omdisponering krever også obligatorisk tilstedeværelse i timene.
Bruk av timer til 2. fremmedspråk
Elever på studieforberedende utdanningsprogram har mulighet til å melde seg opp som privatist i sitt eget morsmål. Dette vil frita dem for undervisning i 2. fremmedspråk. Disse frigjorte timene kan benyttes til særskilt språkopplæring. Pt. kan må gå opp som privatist i 39 språk.
NAFO melder om noe blandede erfaringer med denne ordningen. Det har vært en vanlig og populær løsning på flere skoler, men fritak for 2. fremmedspråk har ikke gitt tilsvarende fokus på norskopplæring. De frigjorte timene blir ikke obligatorisk undervisning og oppmøtet kan bli dårlig. Erfaringene viser også til en annen uønsket effekt ved at fritak for 2. fremmedspråk kan gi økt fravær i andre fag, dersom det oppstår «hull» i timeplanen.