Muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen
Det er ikke mulig å klage på karakteren ved muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen. Det kan kun klages på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Det vil si feil i eksamensgjennomføringen som kan ha gjort det vanskelig for deg å vise din kompetanse i faget. Det er ikke anledning til å klage dersom begrunnelsen kun er misnøye med karakteren.
Fristen for å klage på eksamen er 10 dager etter eksamensdato.
Saksgangen
Din klage sendes til sensor 1, sensor 2 og rektor, som skriver hver sin uttalelse. Eksamenskontoret sender deg kopi av alle tre uttalelsene per e-post samtidig som klagesaken sendes til klageinstansen. Det kan ta mellom 2 og 3 måneder fra du sender inn klagen til du får svar. Eksamenskontoret anbefaler derfor at du melder deg opp til ny eksamen før du har fått svaret på klagen. Dersom klageinstansen finner klagen rettmessig blir karakteren annullert. Du har da rett til å gå opp til ny eksamen i neste eksamensperiode med nye sensorer. Hvis klagen ikke tas til følge blir karakteren stående. Klageinstansens avgjørelse er endelig og kan ikke påklages.
Hvis du får medhold i klagen, må du sende søknad om refusjon av eksamensavgiften til eksamen@trondelagfylke.no. Søknaden må inneholde fullt navn, fødselsdato og at det gjelder medhold i klage.
Skriftlig eksamen
Ved skriftlig eksamen har du ikke krav på begrunnelse for karakter. Du finner din egen besvarelse på kandidat.udir.no dagen etter eksamen.
Dersom du ønsker å klage på karakteren du har fått, gjøres det direkte i Privatistportalen i Visma InSchool.
Fristen for å klage på eksamenskarakter er 10 dager fra resultatet vises i Privatistportalen.
Hurtigklagebehandling
Gjelder kun for våreksamen, og for enkelte fagkoder i studieforberedende utdanningsprogram og fellesfag.
Informasjon om hvilke fag som behandles som hurtigklager, finner du hver vår på www.udir.no
Det er ingen hurtigklagebehandling for høsteksamen.
Eksamenskontoret påpeker at det kan ta mellom 2 og 3 måneder fra du sender inn klagen til du får svar. Vi råder derfor alle som har sendt inn klage til å melde seg til ny eksamen på grunn av tiden klagebehandlingen kan ta. Dersom resultatet av klagebehandlingen fører til at du ikke lenger har behov for ny eksamen kan du søke om å få refundert eksamensavgiften. Dette gjør du ved å sende en e-post til eksamen@trondelagfylke.no Søknaden må inneholde fullt navn, fødselsdato og at det gjelder klage.