Tverrfaglig praktisk eksamen

Felles for tverrfaglig praktisk eksamen, Vg2 og Vg3 yrkesfag.

 

 

Eksamensdato og ekstern sensor

Tverrfaglig praktisk eksamen er obligatorisk for elever på vg2 yrkesfag og eksamensdato settes av skolen i samarbeid med Eksamenskontoret. Faglærer skal innlede dialog med ekstern sensor for å gjøre nødvendige avklaringer rundt eksamensoppgaven(e) og selve eksamensgjennomføringen i god tid før eksamen.

Tema og eksamensoppgaver til tverrfaglig praktisk eksamen

Faglærer plikter å utarbeide forslag til tema som deles ut på forberedelsesdagen og eksamensoppgave(r) som elevene trekker/får utdelt på eksamensdagen. Tema og eksamensoppgave(r) skal leveres til rektor, eller den rektor bemyndiger for godkjenning. Frist for innlevering bestemmes lokalt på skolen.

Tema og eksamensoppgaven(e) skal dekke et tverrfaglig utvalg av kompetansemål. Hvilke kompetansemål som kan være aktuelle å prøve til eksamen vil kunne variere fra fag til fag og må ses i sammenheng med hvordan kompetansemålene er formulert i læreplanen.

Tema som leveres ut på forberedelsesdagen kan ha ulikt omfang og utforming i henhold til fagets egenart. Tema kan utformes med en faglig avgrensning, men skal ikke gi informasjon om innholdet i selve eksamensoppgaven.

Eksamensoppgaven skal utformes og konkretiseres med bakgrunn i det temaet elevene får/trekker på forberedelsesdagen. Eksamensoppgaven kan f.eks. ta utgangspunkt i noe praktisk arbeid eleven har gjennomført i løpet av skoleåret og som skal videreutvikles eller omarbeides i løpet av eksamenstiden. Eksamensoppgaven skal gi elevene anledning til å vise faglig kompetanse i kjente og ukjente sammenhenger og gi rom for refleksjon i relevante situasjoner.

En eksamen som bare prøver noen kompetansemål, vil være i strid med prinsippet om at eleven skal få mulighet til å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig. Men det er ikke meningen at eleven skal få vist like stor bredde av sin kompetanse til eksamen som ved standpunktvurderingen.

Mal til eksamensoppgaver med eksamensform; tverrfaglig praktisk

Faglærerrapport

Forberedelse

Forberedelsestid: 24 timer

Forberedelsesdagen er en obligatorisk skoledag hvor elevene minst må være til stede fra 09.00 til 11.00. Det skal føres fravær for elever som ikke møter til forberedelse. Elever som har udokumentert fravær på forberedelsesdagen, kan ikke nektes å ta eksamen. Faglærer må ha et alternativt opplegg for elever som ikke møter til forberedelse, men likevel ønsker å avlegge sin eksamen.

Elever som har dokumentert fravær på forberedelsesdagen har automatisk dokumentert fravær fra eksamensdagen. Elever som ønsker å delta på eksamen selv om de har dokumentert fravær på forberedelsesdagen, skal ikke hindres i dette.

På forberedelsesdagen har elevene rett til et pedagogisk tilbud i skolens lokaler, kan samarbeide med andre å få veiledning fra en faglærer innenfor vanlig skoletid. Med veiledning menes at faglærer skal være til stede å svare på spørsmål og å forberede elevene på utfordringer og oppgaver de møter på eksamensdagen.

Elevene som møter til forberedelse, trekker/får tildelt et tema og forbereder seg til eksamen denne dagen.

Vurderingskriterier gjennomgås på forberedelsesdagen. Generelle vurderingskriterier fra Trøndelag fylkeskommune skal benyttes der de finnes. Hvilke fag som har generelle vurderingskriterier ser du under avsnittet; "Vurderingskriterier" 

Faglærer skal informere elevene om oppmøtested og tid på eksamensdagen. Dersom det er eksamen som krever vakt, må eksamensvakta få oversikt over hvilke elever som skal inn, og til hvilket tidspunkt.

Tillatte hjelpemidler: alle

Eksamensgjennomføring

Eksamenstid: inntil 5 timer per elev. Tverrfaglig praktisk eksamen skal gjennomføres med en minstetid som går ut over 45 minutter per elev.

 Utdeling av eksamensoppgaven. Eksamen kan organiseres individuelt eller i gruppe. Planlegging av oppdraget i eksamensoppgaven skal inngå i eksamenstiden. Begge sensorene skal være til stede under eksamen.

Eksamen skal inneholde en praktisk del. Hva som er praktisk må forstås utfra kompetansemålene i faget, og vil kunne variere fra fag til fag. Både muntlige og skriftlige elementer kan inngå som en del av tverrfaglig praktisk eksamen.

Sensorene skal legge til rette for at eleven skal få vist så stor kompetanse som mulig ut fra eksamensform og eksamenstid. Sensorene kan stille spørsmål fra kompetansemålene i programfagene som inngår i tverrfaglig eksamen.

Tillatte hjelpemidler under praktisk del av eksamen: alle hjelpemidler er tillatt unntatt kommunikasjon. Kommunikasjon som er nødvendig for å gjennomføre eksamen er tillatt. Hjelpemidler som er nødvendig til bruk under den praktiske delen av eksamen må avklares med faglærer.

Tillatte hjelpemidler under individuell samtale med sensorene; egne notater på ett A4-ark, det kan noteres på begge sider av arket.

I påvente av individuell samtale skal elevene sitte på rom med vakt. Ingen hjelpemidler er tillatt under ventetiden.

Vurdering

Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for faget. Kompetansemålene skal ses i lys av teksten «Om faget» i læreplanen.

Karakteren skal fastsettes på individuelt grunnlag og skal være en helhetsvurdering av den kompetansen eleven viser på selve eksamensdagen. Arbeid som er gjort enten i forberedelsen eller tidligere i skoleåret skal ikke vurderes under eksamen.

Sensur

Begge sensorene skal vurdere elevens kompetanse. Ved uenighet er det ekstern sensor som avgjør karakteren.

Eleven har krav på en begrunnelse for eksamenskarakteren. Det er ekstern sensor som formidler og begrunner karakteren.

Eksamenskarakter skal settes og formidles etter hver elev. 

Vurderingskriterier

Det er utarbeidet generelle vurderingskriterier for fagene under. For fag det ikke er utarbeidet generelle vurderingskriterier skal faglærer utarbeide vurderingskriterier til sin eksamensoppgave.

 

Sist oppdatert 22.03.2024