Muntlig-praktisk eksamen Musikk, dans og drama

Gjelder alle felles- og valgfrie programfag med eksamensform MP innenfor MDD

Melding om eksamenstrekk og sensoroppnevning

Ved muntlig-praktisk eksamen, får faglærer og ekstern sensor melding om eksamenstrekk 10 virkedager før eksamensdato. Først når ekstern sensor bekrefter at hen stiller på oppdraget, skal faglærer oversende forslag til eksamensoppgave(r) som skal benyttes eksamensdagen. Faglærer skal innlede dialog med ekstern sensor for å gjøre nødvendige avklaringer rundt eksamensoppgaven(e) og selve eksamensgjennomføringen i forkant av eksamen.

Eksamensoppgaver til muntlig-praktisk eksamen

Faglærer plikter å utarbeide forslag til tema som skal benyttes til eksamen. Begrepet tema skal i denne sammenheng forstås som «Eksamensoppgave(r)». Tema skal leveres til rektor, eller den rektor bemyndiger for godkjenning. Frist for innlevering bestemmes lokalt på skolen.

Tema skal være tilstrekkelig åpent til at elevene kan velge hva de vil si eller vise i henhold til det aktuelle temaet på eksamensdagen. Temaet må dekke flere kompetansemål som gjør at elevene får vist bredest mulig kompetanse i faget. Men det er ikke meningen at eleven skal få vist like stor bredde av sin kompetanse til eksamen som ved standpunktvurderingen.

Uavhengig hvordan faglærer utarbeider tema, er hensikten at elevene får mulighet til å vise sin kompetanse i så stor del av faget som mulig. Hvor stor del av læreplanen som prøves til eksamen, vil kunne variere ut fra eksamensform, tidsramme og hvordan kompetansemålene er formulert i læreplanen. En eksamen som bare prøver noen kompetansemål, vil være i strid med prinsippet om at eleven skal få mulighet til å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig.

Ved muntlig-praktisk eksamen er det krav til et praktisk innslag. 

Mal eksamensoppgaver med eksamensform; MP

Faglærerrapport

Forberedelse

Forberedelsestid: 48 timer

Forberedelsesdagen er en obligatorisk skoledag hvor elevene minst må være til stede fra 09.00 til 11.00. Det skal føres fravær for elever som ikke møter til forberedelse. Elever som ikke møter på forberedelsesdagen, kan ikke nektes å ta eksamen. 

På forberedelsesdagen har elevene rett til et pedagogisk tilbud i skolens lokaler, kan samarbeide med andre å få veiledning fra en faglærer innenfor vanlig skoletid. Med veiledning menes at faglærer skal være til stede å svare på spørsmål og å forberede elevene på utfordringer og oppgaver de møter på eksamen i faget.

Elevene som møter til forberedelse, får utdelt eller trekker et tema. Med utgangspunkt i temaet skal eleven forberede seg til eksamen.

Faglærer og/eller ekstern sensor kan ikke kreve at elevene utarbeider en problemstilling eller disposisjon for sin eksamen som leveres før eksamensdagen. Dette henger sammen med at elevene har 48 timer forberedelse hvor de står fritt til å gjøre eventuelle endringer helt inn mot eksamensstart.

Faglærer skal informere elevene om oppmøtested og tid på eksamensdagen. Dersom det er eksamen som krever vakt, må eksamensvakta få oversikt over hvilke elever som skal inn, og til hvilket tidspunkt.  

Vurderingskriterier gjennomgås på forberedelsesdagen. Generelle vurderingskriterier fra Trøndelag fylkeskommune skal benyttes der de finnes. Hvilke fag som har generelle vurderingskriterier ser du under avsnittet; "Vurderingskriterier" 

Tillatte hjelpemidler: alle 

Eksamensgjennomføring

Eksamenstid: inntil 45 minutter

Tid som går med til forflytninger og ventetid i forbindelse med muntlig høring er ikke en del av eksamenstiden. Det er kun den tiden eleven er i eksamenssituasjon som vurderes av sensorene som skal inngå i de 45 minuttene.

Ved muntlig praktisk eksamen skal det gjennomføres et praktisk innslag. Det praktiske innslaget skal være i tråd med kompetansemålene og være kjent fra opplæringen i faget. Hvor stor del av eksamen som er praktisk og hvor stor del av eksamen som er muntlig må vurderes ut fra fagets egenart.

Den muntlige delen av eksamen skal gjennomføres som en samtale mellom sensorene og eleven, det er faglærer som leder samtalen under eksamen. Ekstern sensor kan også ta del i samtalen ved å stille spørsmål i løpet av eksamenstiden. Det er viktig at faglærer og ekstern sensor gjør en rolleavklaring før eksamen slik at det er enighet om når og hvordan den eksterne sensoren tar del i samtalen under eksamen.

Elever som ikke møter til den obligatoriske forberedelsesdagen, men møter på eksamensdagen, skal få utdelt tema som hen skulle ha fått på forberedelsesdagen. Dersom eleven(e) ikke kan gjøre rede for tema må sensorene følge opp med spørsmål og eksaminering i henhold til fagets læreplan. Vurdering skjer ut ifra den kompetansen (grad av måloppnåelse) som eleven viser i eksamenstiden.

Tillatte hjelpemidler: egne notater på ett A4-ark, det kan noteres på begge sider. Arket med egne notater er tillatt under hele eksamen, med unntak av når elevene venter på muntlig samtale med sensorene. Eventuelle andre hjelpemidler som er nødvendige til bruk under den praktiske delen av eksamen må avklares med faglærer.

I påvente av individuell samtale skal elevene sitte på rom med vakt. Ingen hjelpemidler er tillatt under ventetiden.

Vurdering

Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for faget. Kompetansemålene skal ses i lys av teksten «Om faget» i læreplanen. Det er kompetansen som vises på eksamensdagen som skal vurderes, forberedelsesdelen er ikke en del av vurderingsgrunnlaget. 

Eksamenskarakteren skal settes på individuelt grunnlag og være en vurdering av elevens kompetanse vist på eksamensdagen. Sensorene skal lete etter den kompetansen eleven har, og ikke lete etter det elevene ikke kan.

Sensur

Begge sensorene skal vurdere elevens kompetanse. Ved uenighet er det ekstern sensor som avgjør karakteren.

Eleven har krav på en begrunnelse for eksamenskarakteren. Det er ekstern sensor som formidler og begrunner karakteren.

Eksamenskarakter skal settes og formidles etter hver elev. 

Vurderingskriterier

Det er utarbeidet generelle vurderingskriterier for fagene du ser under. Disse skal brukes til eksamen. Faglærer kan legge til spesifikke kriterier tilpasset de enkelte eksamensoppgavene som elevene trekker forberedelsesdagen hvis det er nødvendig.

For fag det ikke er utarbeidet generelle vurderingskriterier skal faglærer utarbeide vurderingskriterier til sin eksamensoppgave.

Sist oppdatert 04.06.2024