Felles for tverrfaglig praktisk eksamen, Vg2 og Vg3 yrkesfag.
Forberedelse
Forberedelsestid: 24 timer
Forberedelsesdagen er en obligatorisk skoledag hvor eleven minst må være til stede fra 09.00 til 11.00. Eleven har rett til et pedagogisk tilbud i skolens lokaler, kan samarbeide med andre, får veiledning fra en faglærer innenfor vanlig skoletid, men ingen undervisning den dagen.
Eleven trekker /får tildelt ettema/problemstilling 24 timer før eksamen.Tema/problemstilling skal dekke et tverrfaglig utvalg av kompetansemål. Eleven forbereder seg til eksamen med utgangspunkt i tema / problemstilling.
Vurderingskriterier gjennomgås på forberedelsesdagen.
Tillatte hjelpemidler: alle
Eksamensgjennomføring
Eksamenstid: inntil 5 timer per elev
Utdeling av eksamensoppgaven. Eksamen kan organiseres individuelt eller i gruppe.Planlegging av oppdraget i eksamensoppgaven skal inngå i eksamenstiden.
Eksamen skal inneholde en praktisk del. Hva som er praktisk må forstås utfra kompetansemålene i faget, og vil kunne variere fra fag til fag. Både muntlige og skriftlige elementer kan inngå som en del av tverrfaglig praktisk eksamen.
Sensorene skal legge til rette for at eleven skal få vist så stor kompetanse som mulig ut fra eksamensform og eksamenstid. Sensorene kan stille spørsmål fra kompetansemålene i programfagene som inngår i tverrfaglig eksamen.
Tillatte hjelpemidler under praktisk del av eksamen: alle hjelpemidler er tillatt unntatt kommunikasjon og bruk av KI. Kommunikasjon som er nødvendig for å gjennomføre eksamen er tillatt. Hjelpemidler som er nødvendig til bruk under den praktiske delen av eksamen må avklares med faglærer.
Tillatte hjelpemidler under individuell samtale med sensorene; egne notater på ett A4-ark, det kan noteres på begge sider av arket.
I påvente av individuell samtale skal elevene sitte på rom med vakt. Ingen hjelpemidler er tillatt under ventetiden.
Vurdering
Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for faget. Kompetansemålene skal ses i lys av teksten «Om faget» i læreplanen.
Karakteren skal fastsettes på individuelt grunnlag og skal være en helhetsvurdering av den kompetansen eleven viser på selve eksamensdagen. Arbeid som er gjort enten i forberedelsen eller tidligere i skoleåret skal ikke vurderes under eksamen.
Sensur
Begge sensorene skal vurdere elevens kompetanse. Ved uenighet er det ekstern sensorsom avgjør karakteren.
Eleven har krav på en begrunnelse for eksamenskarakteren. Det er ekstern sensor som formidler og begrunner karakteren.
Eksamenskarakter skal settes og formidles etter hver elev.
Vurderingskriterier
Vurderingskriteriene du finner på denne siden er generelle vurderingskriterier for de ulike fagene. Faglærer kan legge til spesifikke kriterier tilpasset de enkelte eksamensoppgavene som elevene trekker forberedelsesdagen.