Retningslinjer for gjennomføring av muntlig-praktisk eksamen i IDR-fagene
Melding om eksamenstrekk
Offentliggjøring av trekk: Så nær 48 timer før eksamen som mulig
Forberedelse
Forberedelsestid: 24 timer
Forberedelsesdagen er en obligatorisk skoledag hvor eleven minst må være til stede fra 09.00 til 11.00. Eleven har rett til et pedagogisk tilbud i skolens lokaler, kan samarbeide med andre og får veiledning fra en faglærer innenfor vanlig skoletid.
Eleven trekker eller får utdelt et tema / problemstilling 24 timer før eksamen.
Vurderingskriterier gjennomgås på forberedelsesdagen.
Tillatte hjelpemidler: alle
Eksamensgjennomføring
Eksamenstid: inntil 45 minutter
Tid som går med til forflytninger mellom arenaer og ventetid i forbindelse med muntlig høring er ikke en del av eksamenstiden. Det er kun den tiden eleven er i eksamenssituasjon som vurderes av sensorene som skal inngå i de 45 minuttene.
Muntlig-praktisk eksamen gjennomføres med et praktisk innslag i tillegg til en muntlig samtale/høring. Faglærer beslutter hvordan den praktiske delen av eksamen skal organiseres.
Sensorene skal legge til rette for at eleven skal få vist kompetanse i så stor del av faget som mulig ut ifra eksamensform og eksamenstid. Sensorene kan stille spørsmål fra alle kompetansemålene i faget under eksamen.
Tillatte hjelpemidler: egne notater på ett A4-ark, det kan noteres på begge sider. Arket med egne notater er tillatt under hele eksamen, med unntak av når elevene venter på muntlig samtale med sensorene. Eventuelle andre hjelpemidler som er nødvendige til bruk under den praktiske delen av eksamen må avklares med faglærer.
I påvente av individuell samtale skal elevene sitte på rom med vakt. Ingen hjelpemidler er tillatt under ventetiden.
Vurdering
Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for faget. Kompetansemålene skal ses i lys av teksten «Om faget» i læreplanen. Det er kompetansen som vises på eksamensdagen som skal vurderes, forberedelsesdelen er ikke en del av vurderingsgrunnlaget.
Eksamenskarakteren skal settes på individuelt grunnlag og være en vurdering av elevens kompetanse vist på eksamensdagen.
Sensur
Begge sensorene skal vurdere elevens kompetanse. Ved uenighet er det ekstern sensor som avgjør karakteren.
Eleven har krav på en begrunnelse for eksamenskarakteren. Det er ekstern sensor som formidler og begrunner karakteren.
Eksamenskarakter skal settes og formidles etter hver elev.