Sentralløyve

Informasjon om søknadsskjema for sentralløyve

Det digitale søknadsskjema for sentralløyve er pr. 01.09.2024 ikke klart. Dette er et nasjonalt søknadsskjema som vil komme i løpet av høsten. Trøndelag fylkeskommune vil ikke ta imot og behandle søknader før dette skjemaet er på plass. Informasjon om når det vil være mulig å søke om sentralløyve kommer på denne siden når vi har en fastsatt dato klar. 

For å drive en drosjesentral må organisasjonen som vil drive sentralen inneha et sentralløyve. Sentralløyve tildeles av fylkeskommunen etter mottatt søknad i henhold til gjeldene regelverk.

Viktig informasjon for deg som vil opprette eller drive drosjesentral

Det har kommet nye regler for drosjesentraler i Norge. Disse reglene skal sikre bedre kvalitet og kontroll i drosjenæringen. Her finner du informasjon om hva de nye reglene betyr for deg som ønsker å starte eller drive en drosjesentral.

Søknad om løyve for drosjesentral

Hvem må søke?
Alle som vil drive drosjesentral må ha eget løyve for dette (Sentralløyve).

Krav for å få løyve:

  • Du må drive en faktisk og varig virksomhet i Norge.
  • Du må ha god vandel. (Dokumenteres med politiattest)
  • Du må ha tilfredsstillende økonomi. Dokumenteres med skatteattest, attest fra konkursregisteret og garanti fra bank eller forsikring. Garantierklæringen må ha en kroneverdi tilsvarende 27 000 euro.

I perioden 1. januar til 31. desember 2024 er garantisummen etter avrunding satt til 306 000 kr for sentralløyve.

Daglig leder i selskapet som søker om sentralløyve, må oppfylle kravet til god vandel, være bosatt i EØS og være godkjent av løyvemyndigheten. Ved bytte av daglig leder må den nye lederen sende inn tilsvarende attester som ved en søknad. 

Krav til drosjesentralen
Når du har fått løyve, er det flere krav du må oppfylle. Følgende er en oppsummering av de viktigste kravene som stilles til drosjesentraler:

  • Informasjon: Sentralen må ha oversikt over alle drosjer og tilhørende taksameter, sjåfører og løyvehavere som er tilknyttet.
  • Datainnsamling: Sentralen må samle inn og lagre informasjon om drosjeturene, som posisjon og pris.
  • Taksameter: All betaling for drosjeturer må registreres i taksameter hos drosjesentralen.
  • Klageordning: Sentralen må ha en klageordning for kunder.
  • Tilgjengelighet: Sentralen må sørge for at nok drosjer er tilrettelagt for personer med nedsatt funksjonsevne. Sentraler i samme område kan samarbeide om å oppfylle kravene til tilgjengelighet.
  • Systemrevisjon: Drosjesentralen må hvert år gjennomgå en revisjon av sine administrative systemer. Dette er for å sikre at systemene er trygge og at informasjonen som lagres er korrekt. Revisjonen må dokumenteres av en uavhengig revisor eller gjennom en godkjent sertifiseringsordning.
  • Informasjonsplikt overfor myndighetene: Drosjesentralen er pålagt å utlevere opplysninger om drosjeturer, sjåfører, løyvehavere og annen relevant informasjon til løyvemyndigheten når dette etterspørres.

Andre regler

  • Daglig leder: Sentralen må ha en daglig leder.
  • Drosjeløyve: Alle som vil kjøre drosje må være tilknyttet en drosjesentral. Se egen side: [lenke]
  • Meldeplikt: Hvis du vil drive drosjesentral i flere fylker, må du melde fra til de aktuelle fylkeskommunene.
  • Tilsyn og sanksjoner: Løyvestyresmakten fører tilsyn med drosjesentralene og kan pålegge retting dersom sentralen ikke oppfyller kravene i lovverket. Dersom pålegget ikke følges innen fristen, kan løyvet bli trukket tilbake.

Mer informasjon
Du finner mer detaljert informasjon om de nye reglene her:

 

 

 

 

 

Kim Jørgen Lillebo
Spesialkonsulent
74 17 66 83 920 13 830
Øystein Ulvund
Rådgiver
74 17 41 74 905 33 326
Sist oppdatert 27.06.2024