Drosjeløyver

Et drosjeløyve gir deg rett til å drive persontransport mot betaling, og er en godkjenning fra myndighetene om at du oppfyller kravene til å drive drosjetransport.
Søk om drosjeløyve her

Søke om drosjeløyve 

Trøndelag fylkeskommune utsteder drosjeløyve. Det gir deg som får løyvet rett til å drive persontransport utenfor rute mot vederlag med bil registrert for inntil 9 personer.

Alle selskap/foretak som ønsker å drive drosjevirksomhet i Norge må søke om løyve (tillatelse til å transportere mennesker i personbil mot betaling). Søkeren må ha forretningsadresse i Norge og være registrert med organisasjonsnummer i enhetsregisteret.

Løyvehaver/løyvesøker må oppfylle disse kravene:

  • Drive faktisk og varig virksomhet i Norge
  • Ha god vandel (Dokumenteres med politiattest)
  • Ha tilfredsstillende økonomisk evne (Dokumenteres med Skatteattest, attest fra Konkursregisteret, og garanti fra bank eller forsikring)
  • Ha tilstrekkelig faglig kompetanse (Dokumenteres med eksamensbevis fra Statens vegvesen)

Attestene må ikke være eldre enn 3 måneder.

Er den som har eller søker om drosjeløyve et selskap eller annen juridisk person, må den til enhver tid daglig leder og selskapet fylle kravet til vandel og faglig kompetanse. Dersom søkeren er et nyopprettet selskap, må også den daglige lederen fylle kravet til økonomi. Har selskapet to eller flere daglige ledere må alle oppfylle kravene. Det samme gjelder for ansvarlig selskap (ANS) og for selskapstypen delt ansvar (DA).

Gebyr

Gebyret for løyvedokument er for tiden kr 3.700, - for hvert dokument. Faktura må betales før løyvedokument blir utstedt.

Vandelsattest

Har du et enkeltpersonsforetak du levere politiattest for innehaver. Dersom foretaket har en transportleder, er det transportlederen som trenger politiattest. Har du et annet foretak enn enkeltmannsforetak, må du også ha politiattest for foretaket hvis foretaket er nyetablert. Du må ha politiattestene klare før du fyller ut søknaden, og attestene kan ikke være eldre enn tre måneder.  

Hvis du er dømt for noe eller har fått forelegg, må du også ha kopi av dommen/forelegget før du fyller ut søknaden. Kontakt den aktuelle domstolen/det aktuelle politidistriktet for å få kopi av dom/forelegg. 

Skatte- og konkursattest

For å dokumentere at du som søker har tilfredstillende økonomisk evne, må vi ha skatte- og konkursattest. Dette hentes automatisk i søknadsskjemaet for foretaket.

Søker du på vegne av et nyetablert aksjeselskap, må vi også ha skatte- og konkursattest for daglig leder. Disse bestiller du på altinn.no og legger ved søknaden.

Attest for skatt og mva - Skatteetaten

Attest fra Konkursregisteret - Altinn

Dokumentasjon på fagkompetanse

Krav til fagkompetanse er oppfylt når du som søker om drosjeløyve har bestått løyveeksamen hos Statens vegvesen. Du som søker om drosjeløyve eller har drosjeløyve, vil også ha tilfredsstillende fagkompetanse hvis du:

  • hadde drosjeløyve før 1. november 2020
  • oppfyller fagkompetansekravene for gods- eller turvognløyve
  • har fått godkjenning fra Statens vegvesen på vitnemål eller kompetansebevis utstedt av offentlig myndighet i annen EØS-stat eller Sveits som bevis på tilsvarende kompetanse

Bestått løyveeksamen fra Statens vegvesen blir automatisk registrert hos fylkeskommunen.

Merk at i søknadsskjemaet må du laste opp et vedlegg under dokumentasjon på fagkompetansen, selv om denne er registrert hos oss tidligere.

Når du har sendt inn søknaden, vil fylkeskommunen gå gjennom søknaden og vedleggene og se om du oppfyller vilkårene for å få drosjeløyve. Du vil få et vedtak så fort saksbehandlingen er ferdig.

Hvis søknaden din blir godkjent, må du betale et behandlingsgebyr på kr 3.700,- kroner per løyve. Du mottar fakturaen i Altinn eller digital postkasse. Vi må også motta en garantierklæring fra bank eller forsikringsselskap på en kroneverdi tilsvarene 5000 euro for det første løyvet. For løyver ut over dette gjelder en kroneverdi tilsvarende 2500 euro for hvert løyve.

I perioden 1. januar til 31. desember 2024 er garantisummen etter avrunding satt til 57 000 kr for det første løyvet og 28 000 kr for påfølgende løyver.

Når vi har mottatt garantierklæringen og registrert innbetaling av behandlingsgebyret, produserer vi løyvedokumentet. Dette sendes i posten til foretakets registrerte adresse, eller de kan hentes på Fylkets hus i Trondheim eller Steinkjer etter avtale.

Søknaden om drosjeløyve sendes gjennom inn gjennom eget skjema i Altinn.

Søke om drosjeløyve her (Altinn)

 

Krav om løyve 

Krav om drosjeløyve gjelder for alle som vil drive persontransport mot vederlag utenfor rute med motorvogn registrert for inntil 9 personer. Det gjelder også de som tilbyr drosjetjenester via digitale plattformer. Det er fylkeskommunen som er løyvemyndighet.

Det er ingen behovsprøving av løyvene. Hver løyvehaver kan søke om så mange løyver de vil, men hvert løyve koster 3.700,- kroner, og kan bare brukes i drosjebiler. 

Løyvet varer til fylte 75 år, men må fornyes hvert tiende år.

Det stilles krav til bankgaranti for alle drosjeløyver. Dette må dokumenteres med en garantierklæring fra bank eller forsikringsselskap på en kroneverdi tilsvarene 5000 euro for det første løyvet. For løyver ut over dette gjelder en kroneverdi tilsvarende 2500 euro for hvert løyve.

I perioden 1. januar til 31. desember 2024 er garantisummen etter avrunding satt til 57 000 kr for det første løyvet og 28 000 kr for påfølgende løyver.

For gamle maxi-løyver kreves det garanti lik Turvognløyve

Det er løyvehavers ansvar å avslutte garantien hvis løyvet blir innlevert eller tilbakekalt. 

Maksimalprisforskriften er gjeldende i alle kommuner i Trøndelag, unntatt Trondheim kommune. Dvs at alle turer som starter utenom Trondheim kommune skal kjøres etter maksimalprisforskriftens regler og takster. 

> Forskrift om maksimalpriser for kjøring med drosjebil

Løyvehaver skal, før løyvet settes i drift, sende inn utfylt skjema/egenerklæring til løyvemyndigheten i fylkeskommunen: 

> Egenerklæring om driftsvilkår for drosjeløyve.pdf

Det skal legges ved følgende dokumentasjon til egenerklæringen:

  • Kopi av vognkortet som viser at kjøretøyet er registrert som drosje, og
  • Kopi av kvittering for at melding om installasjonskontroll for taksameter er sendt til Justervesenet.

Gjennom egenerklæringen skal løyvehaver godtgjøre at vilkårene for å drifte løyvet er oppfylt.

 

Sentraltilknyttning

I henhold til Prop. 39 L (2023–2024), kommer det tilknyttningsplikt til en drosjesentral

Mer informasjon kommer

 

I utgangspunktet kan drosjene nå kjøre hvor de vil i hele Norge. Det finnes ikke lenger løyvedistrikter eller stasjoneringssteder.

Men det finnes noen unntak:

Unntak 1: Fylkeskommunen kan innføre eneretter

Fylkeskommunen kan tildele eneretter i enkelte kommuner eller områder. Enerettene fungerer omtrent som de gamle løyvedistriktene, og beskytter de som har eneretter mot konkurranse. Når det er innført enerett et sted kan ikke andre enn den som har eneretten utføre drosjetransport i form av praiing, oppstilling på holdeplass, eller bestilling av enkeltturer i det området eneretten gjelder for.

Eneretter påvirker ikke kontraktmarkedet, som for eksempel skoleskyss eller pasienttransport.

Fylkeskommunen bestemmer hvilke områder som skal være enerettsområder i forskrift. Enerettene lyses ut på anbud. Hvor det er innført eneretter og hvem som har enerettene blir annonsert på vår nettside.

Unntak 2: Fylkeskommunen kan innføre miljøkrav

Løyvemyndigheten kan fastsette forskrift om øvre grense for miljøskadelig utslipp for drosjekjøring. Den øvre grensen kan variere fra kommune til kommune. Hva som er grensen for hver enkelt kommune, vil annonseres på nettsiden vår, og det vil være minst fire års frist for å oppfylle miljøkravene.

Kjøring i enerettskommuner og kommuner med miljøkrav

Løyvehaver kan utføre oppdrag fra et sted utenfor kommunen til et sted innenfor kommunen. I forbindelse med en slik tur er det tillatt å ta med passasjerer på oppdrag ut av kommunen. Tomkjøring inn i kommunen for å utføre oppdrag ut av kommunen er bare tillatt for bestilte turer.

Bilen må være registrert som drosje

Det er krav om at bilen er registrert i motorvognregisteret som drosje. Drosjer må til EU-kontroll (periodisk kjøretøykontroll) hvert år.

Bilen skal ha montert taksameter

Det er krav om taksameter, og alle turer må logges

Kravet til taksameter er som før. Kontakt Justervesenet for mer informasjon om krav til taksameter. I tillegg innføres det krav om loggføring av den geografiske posisjonen til drosjen, som markerer start- og sluttpunkt for hver tur. Opplysningene skal lagres i 60 dager.

Bilen skal være merket

Det innføres følgende krav til merking av drosjen:

  • Drosjer skal være merket på begge sidedørene med fylkesbokstav og løyvenummer.
  • Om løyvenummeret begynner med en eller flere nuller er det ikke nødvendig å ta med disse. Eksempelvis løyvenummer 50 03 00700 merkes «TR 700».
  • Merkingen skal være minst 10 cm høy og i en farge som står i kontrast til fargen på bilen.
  • Taklampe skal merkes «TAXI» i tillegg til fylkesbokstav og løyvenummer.

Det er fortsatt krav om kjøreseddel, og sjåføren må ta sjåføreksamen hos Statens vegvesen.

For å få kjøreseddel må sjåføren bevise faglig kompetanse. Sjåføren må også ha hatt førerkort uten avbrudd i minst to år. Kravet om kjentmannsprøve er fjernet, slik at kjøreseddelen er gyldig i hele landet.

Hvis du har gyldig yrkessjåførkompetanse for persontransport, trenger du ikke ta drosjesjåføreksamen.

Kontakt Statens vegvesen for nærmere informasjon om sjåføreksamen og politiet for nærmere info om kjøreseddel

 

Miljøkrav til kjøretøy i løyvepliktig drosjetransport

Det vil fra 01. juli 2025 være krav om at alle drosjer i Trøndelag fylke skal være nullutslippskjøretøy, jf. Forskrift om miljøkrav til kjøretøy i løyvepliktig drosjetransport, Trøndelag fylke 

Dispensasjon fra miljøforskriften

I henhold til miljøforskriften § 7. Dispensasjon, kan kommuner gis dispensasjon fra miljøforskriften ved manglende infrastruktur/lademuligheter. Det kan også gis dispensasjoner til veteranbiler/spesialkjøretøy som kun benyttes til særskilt transport som f.eks. selskaps- og bryllupskjøring.

Miljøforskriften § 7. Dispensasjon
1. Kommuner kan gis dispensasjon fra § 2 i miljøforskriften ved manglende infrastruktur/lademuligheter.
Drosje med forbrenningsmotor kan utføre enkeltoppdrag fra dette området til et område med miljøkrav, men tillates ikke å utføre intern drosjetransport i områder med miljøkrav.

2. Løyvehaver kan gis dispensasjon fra § 2 i miljøforskriften for veteranbiler/spesialkjøretøy som kun benyttes til særskilt transport som f.eks. selskaps- og bryllupskjøring.

Søknad rettes til samferdselsavdelingen i Trøndelag fylkeskommune.

Se informasjonsbrev til kommuner angående krav om innholdet i søknaden her. 

Drosjeløyver tilknyttet bil med 10–17 sitteplasser (inkludert fører) og løyver for transport for funksjonshemmede tilknyttet bil med 10–17 sitteplasser (inkludert fører) gjelder til 1. november 2025. Etter det må det søkes om turvognløyve fra Statens vegvesen for å fortsette virksomheten.

> Statens vegvesen | Turvognløyve

Den som vil si opp drosjeløyvet sitt må fortsatt gi beskjed til løyvemyndigheten og levere tilbake løyvedokumentet. Det er ikke lenger nødvendig å melde fra til fylkeskommunen tre måneder i forveien, men det kan være at avtaler mellom løyvehaveren og sentralen stiller slike krav.

Løyvemyndigheten kan fortsatt kalle tilbake løyvet når løyvehaveren ikke fyller krav og vilkår til å ha løyve, eller ikke retter seg etter forskrifter og vilkår for å drive løyvet.

Ved dødsfall eller konkurs kan løyvemyndigheten kalle tilbake løyvet uten varsel. Dersom etterlatte vil fortsette virksomheten kan løyvet kalles tilbake etter seks måneder.

I forbindelse med endring av selskapsform eller organisasjonsnummer, gjør vi oppmerksom på at det etter Yrkestransportloven §28, ikke er mulig for en løyvehaver å overlate løyvet sitt til andre uten samtykke fra løyvemyndigheten. 

Vi understreker at et løyvedokument er juridisk knyttet til organisasjonsnummer og ikke til person/eier.

Endring av selskapsform fra enkeltpersonforetak til heleid aksjeselskap

Dette falt bort ved innføring av nytt drosjeregelverk. Nå må det søkes om nye løyver i det selskapet man vil ha løyver i.

Når nye løyvedokumenter mottas, sier du/foretaket opp gamle løyvedokumenter og disse returneres til løyvemyndigheten sammen med oppsigelsen. Det er ikke oppsigelsestid lenger ovenfor løyvemyndigheten, men det kan være sentraler som har regler for oppsigelser som du må forholde deg til.

Fusjon mellom selskaper / sletting av selskap

Det er ikke lenger mulig å overføre løyver fra overdratt selskap til overtakende selskap. (Det nye nasjonale løyveregisteret genererer fortløpende nye løyvenummer, og gjenbruk av nummer er ikke mulig.) Dersom man ønsker å beholde det antall løyver som det overdratte selskapet var innehaver av, må man søke om nye løyver i det overtakende selskapet. Man må søke på vanlig måte. Det vil si at alle påkrevde attester for daglig leder og foretaket må sendes inn sammen med søknadsskjemaet.

Vi gjør oppmerksom på at det i en slik situasjon vil være lurt å søke om nye løyver før fusjon er gjennomført, da løyvemyndigheten vil få varsel fra Brønnøysundregistrene om at foretaket er sletta. Løyvemyndigheten vil da fatte vedtak om endelig tilbakekalling av løyver som er registrert på det sletta foretaket, noe som medfører at disse løyvene tas ut av drift, før nye er på plass.

Start i god tid, det kan fort ta rundt 2 måneder før all nødvendig dokumentasjon er på plass.

Etter at man har mottatt nye løyvedokumenter utstedt på overtakende selskap, kan man fullføre prosessen rundt fusjonen og avvikling av overdratt selskap.

Hva skjer dersom man har avviklet et foretak og har tenkt at man kan ta med seg løyvedokument registrert på gammelt foretak inn i nytt foretak?

 Løyvemyndigheten vil få varsel fra Brønnøysundregistrene om at foretaket er sletta. Løyvemyndigheten vil da fatte vedtak om endelig tilbakekalling av løyver som er registrert på det sletta foretaket. Som tidligere sagt er løyver knyttet til organisasjonsnummer og ikke til person. Dette gjelder selv om tanken har vært å videreføre løyvepliktig drift i nytt selskap.

Dette betyr at foretaket fra dato for sletting i Brønnøysundregistrene ikke lenger kan drive med løyvepliktig transport. I vedtaket fra løyvemyndigheten vil man få informasjon om bakgrunn og om prosessen videre for å skaffe seg nytt løyvedokument på det nye foretaket. Erfaringsmessig er dette en prosess som kan ta tid (nye attester m.m.). 

Man kan klage på dette vedtaket, men regelverket er klart, og det skal gode grunner til for at klagen blir tatt til følge.

Hva må et foretak gjøre i en slik situasjon?

Den ansvarlige i foretaket må kontakte løyvemyndigheten så raskt som mulig for å gi informasjon og for å få informasjon og rettledning.

For å kunne drive transport mot vederlag må foretaket være innehaver av gyldig løyve. Dersom man gjennomfører løyvepliktig transport og benytter løyvedokument til et selskap som er avviklet vil man kunne oppleve å bli ilagt en eller flere sanksjoner ved en kontroll. Foretaket må stanse all løyvepliktig transport fram til man har fått på plass nye gyldige løyvedokument i foretaket. Å drive transport mot vederlag uten løyve er straffbart

 

Kontaktpersoner:

Kim Jørgen Lillebo
Spesialkonsulent
74 17 66 83 920 13 830
Øystein Ulvund
Rådgiver
74 17 41 74 905 33 326
Sist oppdatert 13.06.2023