Fra 2015 ble det mulig for kommunene å opprette snøscooterløyper for fornøyelseskjøring. Kommunene skal følge Miljødirektoratets veiledning ved opprettelse av snøscooterløyper.
Formålet med motorferdselloven er ut fra et samfunnsmessig helhetssyn å regulere motorferdselen i utmark og vassdrag med sikte på å verne om naturmiljøet og fremme trivselen.
Miljødirektoratet har utarbeidet en veileder for hvordan kommunen skal gå frem for å fastsette snøskuterløyper.
Når kart og bestemmelser er vedtatt skal snøskuterløypene tegnes inn i kartet til kommuneplanens arealdel. Den vil være en viktig informasjon i den kommunale arealplanleggingen. Kommunen skal også rapportere data om løypene i nasjonal kartbase for snøskuterløyper. Denne informasjonen vil ha nytteverdi for brukere, forvaltning, politi- og redningstjeneste og i kontrollsammenheng. Fylkeskommunen kan bidra for å få registrert løypene i nasjonal kartbase.
Kravspesifikasjon og rutiner for rapportering i nasjonal kartbase Naturbase
Praktiske råd i utredningen:
- Unngå løyper over tregrensa, på islagte vann og ved hyttefelt
- Sikre at eksisterende utfartsparkeringsplasser ikke blir sprengt pga. økt biltrafikk
- Det er mer akseptabelt med snøscooterløyper der det er bilvei om sommeren
- Der snøscooterløyper kobles til nabokommuner må virkningene i hele influensområdet utredes, dvs. også inn i nabokommunen.
Ansvarsområdene til fylkeskommunen
- Kulturminne
- Vilt
- Innlandsfiske
- Vannforvaltning
- Folkehelse
- Friluftsliv
- Bygdevekst og stedsutvikling
- Næringsutvikling
- Fylkesveg
- Trafikksikkerhet
Ta kontakt med fylkeskommunen så tidlig som mulig i prosessen for å avklare eventuelle utfordringer.
Statsforvalterens rolle
Statsforvalteren er veileder og klagemyndighet for saker etter motorferdselloven. De har mange roller som det kan være viktig å avklare tidlig i prosessen med nye løyper, eksempel på fagområder:
- Reindrift
- Naturmangfold
- Landbruk
- Forurensning
- Verneområder
Mer informasjon om Statsforvalterens rolle og ansvarsområder