Faktafredag - Reisevaner på Innherred

I september ble det gjennomført en storstilt reisevaneundersøkelse (RVU) på Innherred. Aldri før har reisevanene i regionen blitt kartlagt så detaljert og med så mange respondenter, og vi kan nå presentere de første resultatene fra undersøkelsen for Innherred samlet.

Mer detaljerte analyser vil etter hvert publiseres på innherredsbyen.no.

Som forventet, er andelen biltrafikk relativ høy og utgjør 61 % av alle reiser. Samtidig er andelen «grønne» reiser (gange, sykkel og kollektivt) noe høyere enn forventet, og utgjør til sammen 33 % av reisene. Andelen bilpassasjerer er lav sammenliknet med undersøkelser gjort ellers i landet, og utgjør bare 5 %. De fleste bilister kjører altså alene på Innherred.

En gjennomsnittlig person på Innherred gjennomfører 4,6 reiser per dag. Dette er noe høyere enn resultater i den nasjonale reisevaneundersøkelsen fra ellers i landet. Det kan være flere årsaker til dette. Den nasjonale reisevaneundersøkelsen benytter seg av tradisjonelle spørreskjemaer hvor respondentene må notere alle reiser de har foretatt i løpet av en dag. Dette gjør at en større andel korte reiser, ofte gangturer, trolig ble avglemt eller underrapportert. I vår undersøkelse ble reisene sporet automatisk av en app, hvor alle reiser blir med. Vi får altså flere korte gangturer i vår undersøkelse, og det må vi ha i bakhodet når vi sammenlikner og tolker data. En annen mulig årsak til forskjeller mellom vår reisevaneundersøkelse og den nasjonale er skjevheter i rekruttering. Bruk av ny teknologi kan påvirke hvem som vil og kan delta i undersøkelsen. I løpet av de kommende månedene vil ny nasjonal reisevaneundersøkelse bli publisert, og det blir lagt vekt på sammenlikning med nasjonalt nivå og utvalgte områder fra den i det videre arbeidet.

Reisens lengde har mye å si for reisemiddelfordelingen (figur 2). Gangeandelen er nokså høy på reiser under 1 km (63 %) men synker raskt i reiselengde. Den største sykkelandelen (10 %) finnes på reiselengden 1–3 km, men synker naturlig nok også noe i økende reiselengde. Kollektivandelen er svært lav på reiser mellom 3 og 10 km, en reiselengde som i teorien skulle passe godt for kollektivtransport. Her er til gjengjeld bilandelen særdeles høy, over 80 %. Med andre ord kjøres det mange relativt korte turer på Innherred. Kollektivandelen øker imidlertid markant på reiser over 20 km, og denne økningen drives av togreiser. Dette indikerer at Trønderbanen er en nokså attraktiv transportform på litt lengre reiser.

Som i andre RVU-er ser vi også her at det er forskjeller mellom kjønnene i reisemiddelfordeling (figur 3). Kvinner går mer enn menn, mens menn sykler mer. Andelen «grønne» reiser er dermed nokså jevn mellom kjønnene. Menn kjører imidlertid klart mer enn kvinner, som har en større passasjerandel enn menn. Vi fant for øvrig svært små forskjeller i reisemiddelfordelingen mellom ulike aldersgrupper i undersøkelsen på overordnet nivå. Fremover vil vi derfor se på om det finnes større forskjeller i kommunene, og mellom spredtbygde og tettbygde strøk.

Når det gjelder reiseformål (figur 4) er det store forskjeller i reisemiddelbruk. Noe overraskende har arbeidsreiser lavere andel bilkjøring (58 %) og høyere «grønn» mobilitet (37 %) enn gjennomsnittsreisen (61 % bil og 33 % grønn). Formålene med høyest bilandel er henting og bringing av person med 81 % (noe som strengt tatt må forventes), handel- og servicereiser (65 %) og besøksreiser (65 %). Formålene med høyest «grønn» andel er skole/utdanning (60 %), sport og friluftsliv (51 %) og øvrige fritidsreiser (42 %). Uavhengig av formål er andelen passasjerer lav, med unntak av besøksreiser (9 %).

Faktafredag - Fakta om Trøndelag hver fredag

Faktafredag er en artikkelserie som hver fredag kort presentere noen tall og fakta om Trøndelag.