Regionale midler til rekruttering og kompetanse (RK)

RK-ordningen skal bidra til å styrke rekrutteringen og bidra til kompetanseheving av næringsutøvere for å ivareta og styrke verdiskapingen i landbruket regionalt. Midlene tildeles fra Jordbruksavtalen, og forvaltes av Trøndelag fylkeskommune.

• Hvem kan søke: organisasjoner, rådgivningsaktører, kommuner og forsknings- og utdanningsinstitusjoner
  • Søknadsfrist: 15. februar og 15. september

OPPRETT SØKNAD

Hvem kan søke?

• Faglag, naturbruksskoler, organisasjoner, rådgivningsaktører, kommuner og forsknings- og utviklingsinstitusjonerkan søke.
  • Bedrifter og enkeltpersonforetak kan ikke søke om RK-midler.

Hva kan det søkes støtte til?

• Prosjekter og tiltak som bidrar til økt rekruttering og kunnskap til næringsutøvere i landbruket for å ivareta og styrke sysselsetting og verdiskaping i landbruket i Trøndelag.
  • Landbruk omfatter tradisjonelt jordbruk, skogbruk, gartnerivirksomhet og nye landbruksbaserte næringer.
  • Det kan ikke gis støtte til ordinær drift.

Hvor mye kan det søkes om?

• Søknadsordningen har i 2024 en ramme på 6,2 millioner kroner for Trøndelag.
  • Det kan maksimalt gis 50 prosent i tilskudd av godkjent kostnadsoverslag. I spesielle tilfeller kan støtteandelen økes inntil 75 prosent.

Når kan det søkes?

• Søknadsportalen er åpen i tidsrommet fra 15. januar til 15. februar og fra 15. august til 15. september.

Hvordan blir søknaden vurdert?

Hvilke vilkår stilles?

• Tilsagnet er gyldig i 3 år fra tilsagnsdato, men kan i særskilte tilfeller forlenges. Prosjektet skal ikke startes opp før totalfinansieringen er i orden.
  • Egeninnsats som inngår i finansiering av prosjektet, kan bestå av egne midler eller eget arbeid utført av tilskuddsmottaker eller deltakere i prosjektet. Egeninnsats skal dokumenteres og gå fram av prosjektregnskapet. Vi godkjenner en fast timepris på egeninnsats på kr 500,- per time (dokumenteres med timelister).
  • Innvilget tilskudd kan avkortes eller trekkes tilbake i sin helhet, dersom gjennomføringen avviker vesentlig fra godkjent prosjektplan eller vilkår, eller dersom prosjektet ikke gjennomføres til oppgitt tid eller kostnad. Hvis det oppstår behov for å gjøre vesentlige endringer, skal det søkes om godkjenning.
  • Dersom prosjektet omtales eksternt, skal fylkeskommunen sitt bidrag vises.

Dokumenter tilknyttet støtteordningen/Retningslinjer

Handlingsplan for landbruket i Trøndelag 2022-2025 (pdf)

Hvordan foregår søknadsprosessen?

• Det søkes digitalt i portalen www.regionalforvaltning.no
  • Søknaden må inneholde en beskrivelse av hva som er målet med prosjektet, hva som skal gjøres, hvordan resultatene skal brukes, med budsjett og finansieringsplan.
  • Komplett prosjektbeskrivelse og andre relevante dokumenter kan lastes opp i portalen.
  • Søknadskjema er tilgjengelig og søkbart fra 1. januar til 15. februar og fra 1. august til 15. september.

Hvordan rapportere og søke om utbetaling?

Delutbetaling

• Det kan søkes om delutbetaling i forhold til påløpte kostnader i prosjektet. Delutbetalingen avgrenses til den %-vise støtteandelen som fylkeskommunen bidrar med av prosjektets totale kostnader, og kan utgjøre inntil 75 % av tilskuddsbeløpet.
  • Søknad om delutbetaling sendes i søknadsportalen www.regionalforvaltning.no
  • Utbetalingsanmodningen fylles ut ved å svare på spørsmålene som stilles.

Sluttutbetaling

• Det søkes om sluttutbetaling i søknadsportalen www.regionalforvaltning.no
  • Utbetalingsanmodningen fylles ut ved å svare på spørsmålene som stilles.
  • Søker kan, i tillegg til utfylt rapportering i utbetalingsanmodningen, vedlegge en egen prosjektrapport.
  • For tilskudd inntil kr 500.000, skal det vedlegges prosjektregnskap attestert av autorisert regnskapsfører. For søkere som fører regnskapet internt, godkjennes attestering fra økonomiansvarlig hos søker.
  • For tilskudd over kr 500.000, skal det vedlegges prosjektregnskap attestert av revisor. For søkere som ikke er revisjonspliktige, godkjennes et regnskap attestert av autorisert regnskapsfører eller økonomiansvarlig hos søker.

Jon Olav Veie
Rådgiver