Trøndelag fylkeskommune bidrar aktivt i reiselivsutviklingen gjennom planlegging, tilrettelegging og konkrete tiltak. Fylkeskommunen tar et direkte ansvar for en rekke fellesoppgaver i reiselivet gjennom det regionale reiselivsoppdraget. Oppdraget skal bidra til å etablere og videreutvikle Trøndelag som helårsreisemål gjennom markedsføring/markedsarbeid, utvikling og kompetanse/rådgivning. Oppdraget er lagt ut på anbud og gjennomføres i perioden 2019-2022 av Trøndelag Reiseliv AS.
Sentrale elementer i det regionale oppdraget:
- Markedsføring/markedsarbeid
- Ansvar for profilerende markedsføring av Trøndelag og koordinering av markedsaktiviteter på vegne av regionen
- Ta en rolle overfor nasjonalt nivå
- Samhandling og samarbeid med destinasjonsselskapene
- Årlige markeds- og aktivitetsplaner
- Bringe markedskunnskap tilbake til aktørene
- Utvikling
- Initiere overordna strategiske diskusjoner
- Pådriver, inspirator, koordinator og gjennomfører av en helhetlig og kunnskapsdrevet reiselivssatsing og en bærekraftig utvikling. Satsingen skal baseres på mangfoldet av opplevelseskvaliteter i hele Trøndelag og gi effekter i hele Trøndelag
- Etablere strategier og styrke samhandlingen mellom aktører i reiselivet, mellom reiselivet og andre næringer og mellom reiselivet og FoU-miljøer
- Planlegge og iverksette en helhetlig produkt- og konseptutvikling for å øke Trøndelags attraksjonskraft
- Bistå fylkeskommunen i arbeidet med reiselivsutvikling
- Måling og rapportering av utvikling
- Kompetanse/rådgivning
- Reiselivsfaglig kompetansesenter for Trøndelag gjennom å bistå organisasjoner, kommuner og næringsliv med rådgivning.
- Tilby næringa relevante kompetansetilbud i samarbeid med virkemiddelapparatet
- Opprettholde og videreutvikle ett trøndersk reiselivsfellesskap
Les mer om Trøndelag Reiseliv her:
Trøndelag Reiseliv sine nettsider.