Eksterne kurs og studier digital transformasjon

Her finner du en oversikt over relevante kurs og studier for 2020 - 2021

For oversikt over kurs og studier, klikk deg inn på dette regnearket (lenke)

Kompetanseløft Trøndelag skal bidra til at kommunene Trøndelag kan gå enda mer "i samlet takt" og sikre at vi har en felles systematikk og forståelse av hva som kreves for å lykkes med digital transformasjon.

Fremover i tid må vi regne med store endringer i kompetansebehovene. Noe skjer som en konsekvens av demografisk endring, digitalisering, innovasjon og andre utviklingstrekk som allerede har skjedd, men andre endringer vil komme frem i tid. Kompetansebehovene i arbeidslivet møtes blant annet gjennom mobilisering, fornying og videreutvikling av kompetansen som ansatte har, for å gjøre dem bedre i stand til å utføre nåværende og fremtidige arbeidsoppgaver.

Et av tiltakene i Kompetanseløft Trøndelag er å påvirke strategier, valg og faglig fokus i de akademiske miljøene i Midt-Norge, og gi kommunene en oversikt over eksterne kurs, videreutdanninger og studier som kan være relevante innen temaet Digital Transformasjon. Prosjektleder har hatt møter med NTNU, Nord Universitet og BI, og jobber tett med de akademiske miljøene for å utvikle nye videreutdanningstilbud for ledere i kommunal sektor i Trøndelag.

Over finner dere en studieoversikt for studieåret 2020/2021, som viser aktuelle videreutdanninger/studier/åpne nettkurs (deltid) innen Digital Transformasjon og Industri 4.0. Oversikten er ikke uttømmende, men gir dere en god oversikt over mye av det tilbudet som er tilgjengelig i hovedsak i Midt-Norge, men også delvis andre steder i landet. Nederst i oversikten vil dere finne lenker til åpne massive nettkurs (MOOC), som man kan ta både med og uten grad. Mange av disse kursene (MOOC) er gratis, mens akademiske grader krever finansiering. Oversikten er ment som et innspill til kommunene i arbeidet med kompetanseutvikling i egen organisasjon.

Frist for å søke høyere utdanning er 15.april. Noen studier har imidlertid søknadsfrist i mai, mens andre starter først våren 2021. Åpne nettkurs kan stort sett tas her og nå/hyppig oppstart. Sjekk søknadsfrist, slik at aktuelle ansatte ikke mister gode muligheter for faglig påfyll.

Sist oppdatert 01.04.2020