Unik stipendordning til deg som søker sørsamisk lærerutdanning

Bilde av mørkhåret jente i 20-årene ute i naturen som sitter ved siden av en bekk.
Ramona Linnea Victoria Kappfjell Sørfjell er blant studentene som tar sørsamisk lærerutdanning og som har hatt god nytte av stipendordningen. Foto: Privat

Søker du sørsamisk lærerutdanning ved Nord universitet kan du få opptil 200 000 kroner i årlig støtte. Søknadsfristen på studiet er allerede 15. april.

I Trøndelag, og spesielt de sørsamiske områdene, er behovet stort for lærere med samisk språk- og kulturkompetanse. Derfor ble det i 2018 etablert en ordning der studenter som tar sørsamisk lærerutdanning ved Nord universitet i Levanger kan søke om stipend på opptil 200 000 kroner i årlig støtte.

Når du mottar stipendet forplikter du deg til å jobbe i en av de sørsamiske forvaltningskommunene, eller på én av de to videregående skolene med sørsamisk i de tre påfølgende årene etter endt utdanning.

Ramona Linnea Victoria Kappfjell Sørfjell er blant studentene som tar sørsamisk lærerutdanning, og som har fått stipend. Hun er for tiden inne i sitt fjerde år på studiet, og har nå praksis i Snåsa kommune.

– Stipendet er en veldig god ordning, og gir jo mye større økonomisk frihet enn hva man ellers har som student. Det var en sterkt medvirkende årsak til at jeg søkte på studiet, sier hun.

Anne Marit Mevassvik, direktør for kultur og folkehelse i Trøndelag fylkeskommune, håper flere vil søke på utdanningen og stipendet.

– Flere lærere er viktig for å sikre kvalitet i den sørsamiske opplæringen. Fylkeskommunen har et særlig ansvar for å bidra til å bevare og utvikle det sørsamiske språket. Vi håper stipendet kan stimulere til at flere vil ta denne utdanningen, sier hun.

Stipendordningen er et samarbeid mellom Trøndelag fylkeskommune, Statsforvalteren i Trøndelag og sørsamiske forvaltningskommuner. Fra fylkeskommunen, Statsforvalteren og kommunene Røros, Snåsa og Røyrvik kan du få støtte på opptil 150 000 kroner, mens Sametingets stipendordning kan dekke opptil 50 000 kroner.

Du kan lese mer om studiet og søke opptak på Nord universitet sine hjemmesider.