Fylkeskommunen ønsker flere ut på tur

Foto: Gard Eirik Arneberg

Hele 61% av befolkningen oppgir at fysisk aktivitet i naturen og nærmiljøet er den formen for fysisk aktivitet de kunne tenke seg å gjøre mer av i fremtiden. Det er derfor satt i gang et femårig prosjekt for å få flere ut på tur.

Dette skal skje ved planlegging og opparbeiding av stier og løyper i kommunene, -gjerne nært der folk bor. Kommunene må skaffe seg kunnskap om ferdselsårene som finnes, hvilke behov de dekker og hvordan de kan utvikles til å skape mer aktivitet.

Det er satt av statlige midler til kommuner som ønsker å etablere slike sti- og løypeplaner. Hver kommune kan søke på 75.000 kroner.

I tillegg til at kommunene lager en plan, vil stier og løyper bli registrert både i karttjenester og i turportalen UT.no. Målet er at flere skal komme seg ut på tur.

23 kommuner i gang

I alt 11 kommuner kom i gang i mai 2020, og nå blir det oppstart for 12 nye kommuner. Miljødirektoratet leder det nasjonale prosjektet, mens fylkeskommunene har en pådriverrolle, og skal motivere og veilede kommunene regionalt.

Pulje 1: Lierne, Melhus, Nærøysund, Holtålen, Grong, Verdal, Selbu, Oppdal, Ørland, Rennebu, Tydal

Pulje 2: Leka, Namsskogan, Røyrvik, Høylandet, Steinkjer, Levanger, Meråker, Rindal, Åfjord, Hitra, Heim, Osen, Frøya, Røros, Snåsa

Flere på tur i 2020

En fersk undersøkelse fra SSB viser at friluftsliv er populært blant barn og unge, og flere gikk på tur i skog og mark i 2020 enn i 2013.

- Dette er veldig positiv utvikling. Ved å lære barna våre å bruke naturen, gir vi dem en viktig kilde til både glede, fysisk aktivitet og avkobling som er gull verdt livet ut, sier Bente Lier, generalsekretær i fellesorganisasjonen Norsk Friluftsliv.

– At naturen har betydd ekstra mye for nordmenn i annerledesåret 2020, er det liten tvil om. Det gjelder nok også for barn og unge, der mange av de vanlige sosiale arenaene har vært stengt ned, forklarer Lier.

#1omdagen

Lyst på en utfordring? Med kampanjen #1omdagen ønsker Norsk Friluftsliv å inspirere nordmenn til å komme seg ut en tur hver dag. Les mer her: https://norskfriluftsliv.no/inviterer-hele-norge-til-a-ta-1omdagen/