-Flere på tur

Kommunene tilbys konsulenthjelp for å utarbeide «Plan for friluftslivets ferdselsårer», med mål om økt tilgjengelighet og flere ut på tur.

Trøndelag fylkeskommune deltar i det nasjonale ferdselsåreprosjektet som har pågått siden 2019. Så langt er det kun 10 av 38 kommuner som har kommet i mål, og som nå har en plan for friluftslivets ferdselsårer. Dette er langt fra tilfredsstillende, når vi vet at det nasjonale prosjektet mest trolig blir avsluttet i løpet av 2025.

Status

Det er altså 10 kommuner som har ferdigstilt plan for friluftslivets ferdselsårer i Trøndelag. Det er sju kommuner som ikke har søkt om deltakelse, selv om de er ferdig med kartlegging og verdsetting av sine friluftslivsområder. Og det er én kommune som p.t. ikke er i posisjon til å søke om deltakelse. De øvrige 20 kommunene er i gang med prosjektgjennomføring.

Det er flere grunner til at det er liten framdrift i mange av kommunene, og modellen med kun stimuleringsmidler ser ikke til å være nok. Vi har derfor bestemt å engasjere en prosjektmedarbeider til å følge opp prosjektet enda tettere.

Ekstra bistand

Hver av de nevnte 20 kommunene får nå tilbud om inntil 20 timer faglig støtte hver, fra det rådgivende ingeniørfirmaet Norconsult. Her tilbys bistand fra arealplanlegger og rådgiver Ragnhild Wendelbo Melgård, samt andre ressurser ved behov. Ragnhild kjenner vi godt fra den tiden hun jobbet med ferdselsåreplanen for Nærøysund kommune. Nå jobber Ragnhild som arealplanlegger i Norconsult sin avdeling i Rørvik, og har gjort det siden april 2021.

Både i nåværende stilling, og i tidligere stilling som planlegger i Nærøy/Nærøysund kommune har Ragnhild erfaring med prosjektet. Trøndelag fylkeskommune vil fortsatt kunne veilede i arbeidet, da i tett samarbeid med Norconsult.

For å melde interesse om ekstra bistand, send en e-post til Ragnhild i Norconsult, med kopi til Oddveig Bredesen i fylkeskommunen innen 15. august 2024. Tilbudet vil vare i ett år, dvs. til 30. juli 2025.

www.trondelagfylke.no/ferdselsareprosjektet