Friluftslivsmidler - Støtte til mindre tilretteleggingstiltak

Åstfjordbukta, fylkesveg 714
Foto: Tore Nordvik

Gjennom god tilrettelegging skal friluftslivsområdene gjøres lett tilgjengelige og attraktive for allmenhetens friluftsliv. Kommuner, interkommunale friluftsråd og frivillige lag og organisasjoner registrert med organisasjonsnummer i frivillighetsregisteret kan søke om støtte. Midlene skal benyttes til mindre tilretteleggingstiltak.

  • Hvem kan søke: kommuner, kommunale foretak og frivillige lag og organisasjoner
  • Søknadsfrist: 1. desember
  • Søknadsbeløp: fra kr 25.000 til kr 200.000
  • Prosjektvarighet: inntil 1,5 år

Opprett søknad

Hvem kan søke?

Kommuner, interkommunale friluftsråd og frivillige lag og organisasjoner registrert med organisasjonsnummer i frivillighetsregisteret kan søke om støtte. Kommunale foretak, stiftelser, selskap e.l. som er godkjente søkere ihht spillemiddelordningen, kan også søke.

Hva kan det søkes støtte til?

Midlene skal benyttes til mindre tilretteleggingstiltak som f.eks.:

  • Plasser for opplevelser på turruta. Dette kan være fiske- og teltplasser, grill- og bålplasser, bord og benker, badeplasser (rydding, utbedring og fornying med egnet sand)
  • Informasjon og parkering ved innfallsporten til turområdet

Hva kan det ikke søkes støtte til?

  • Det gis ikke støtte til gapahuk og tursti/turvei/turløype. Til dette formålet må det søkes spillemidler
  • Det gis ikke støtte til drift og vedlikehold

Hvor mye kan det søkes om?

  • Minste søknadssum:
    • 25.000 kr
  • Maksimal søknadssum:
    • 200.000 kr
  • Støtteandel:
    • Tilskuddet kan utgjøre maksimalt 50 % av prosjektets totale kostnad

Kostnaden/ verdien av eget arbeid og dugnadsarbeid kan settes til kr 350,- pr. time (2024-kroner)

Hva er søknadsfristen?

Søknadsfristen er 1. desember. Støtteordningen er søkbar ca. 3 mnd før søknadsfrist.

Hvordan blir søknaden vurdert?

  • Alle søknader/ prosjekt skal være vurdert i forhold til (1) universell utforming, for å øke tilgjengelighet for personer med nedsatt funksjonsevne og (2) miljømessige forhold som bidrar til redusert forsøpling av områdene
  • Tilretteleggingen må være åpen og tilgjengelig for alle
  • Tiltak skal kunne gjennomføres innen 1,5 år fra tilsagnet er mottatt

Støtteordningen prioriterer følgende tiltak:

  • Tilrettelegging nær der folk bor og oppholder seg
  • Tilrettelegging av områder med forventet stor bruk
  • Tiltak for barn og unge og barnefamilier
  • Prosjekter som inngår i en helhetlig plan eller strategi

 Hvilke vilkår stilles?

Det er viktig at alle som søker om friluftslivsmidler setter seg godt inn i våre retningslinjer. Retningslinjene beskriver blant annet forutsetningene for søknaden, informasjon om søknadens innhold samt krav til rapportering ved utbetaling. 

Kontaktperson knyttet til innhold i søknaden

Kontaktperson ved eventuelle tekniske utfordringer

Søknaden skal inneholde:

  • Beskrivelse av tiltaket og dokumentasjon på at kommunen er kjent med prosjektet og godkjent dette
  • Detaljert kostnadsoverslag (enhet og mengde)
  • Finansieringsplan
  • Oversiktskart, målestokk 1:50.000 (vedlegg)
  • Situasjonsplan som viser hvilket område som disponeres for anlegget, og dets beliggenhet i forhold til turstier, - løyper og -veier, innfallsporter etc. (vedlegg)
  • Tegninger av anlegget (vedlegg)

Søknader uten de 6 punktene blir ikke godkjent.

Søknad skal opprettes på nettstedet www.regionalforvaltning.no (se direktelenke til søknadskjema over). Søknaden fylles ut ved å svare på spørsmålene som stilles. I tillegg må vedlegg som beskrevet over legges ved.

Søkere med godkjente søknader får tilsendt tilsagnsbrev med vedlagt akseptskjema. Når signert akseptskjema er sendt, kan prosjektet igangsettes.

Rapportering og søknad om utbetaling gjøres via regionalforvaltning.no. Friluftslivsmidlene utbetales alltid som en engangssum ved avsluttet prosjekt. Det er ikke mulig å søke om delutbetaling i løpet av prosjektperioden. Rapporteringen skal skje så snart som mulig etter at prosjektet er fullført.

Ved søknad om utbetaling må følgende dokumenteres i regionalforvaltning.no:

  • Skriftlig rapportering
    • Spørsmålene ved søknad om utbetaling må besvares
  • Prosjektdokumentasjon/bilder
    • Bilder eller annen dokumentasjon av sluttresultatet må vedlegges
  • Prosjektregnskap
    • Kostnadsrapporten i regionalforvaltning.no skal fylles ut og et signert prosjektregnskap må vedlegges

Kontaktpersoner

Hans Jørgen Renå
Rådgiver
74 17 52 67 952 99 389
Oddveig Bredesen
Seniorrådgiver
74 17 50 89 415 42 249
Sist oppdatert 12.04.2024