Hovedutvalg for næring og industri 2023-2027 25. september 2024 10.00
Sakliste
71/24 Godkjenning av møteinnkalling og sakliste
Møteinnkalling og sakliste godkjennes.
72/24 Godkjenning av møteprotokoll fra møtet 23. mai 2024
Møteprotokoll fra møtet 23. mai 2024 godkjennes.
73/24 Hovedutvalgsleders orientering
Hovedutvalg for næring og industri tar saken til orientering.
74/24 Fylkesdirektørens orientering
Hovedutvalg for næring og industri tar saken til orientering.
75/24 Regionale utviklingsmidler 2024 - økonomisk status september 2024
Hovedutvalg for næring og industri tar status regionale utviklingsmidler pr. september 2024 til orientering.
76/24 Oppfølging av vedtak i regional planstrategi 2024-2027
1. Fylkestinget legger følgende til grunn for videre arbeid med de ulike planene og strategiene:
a. Trøndelagsplanen: Egen sak om videre arbeid legges fram for fylkestinget i november.
b. Regional plan for arealbruk med tilhørende handlingsprogram:
i. Handlingsprogram rulleres høsten 2024.
ii. Evaluering og rullering av regional plan for arealbruk gjennomføres og behandles politisk i 2026.
c. Regional plan for Dovrefjellområdet med tilhørende handlingsprogram:
i. Rullering av plan og handlingsprogram planlegges i samarbeid med Innlandet og Møre og Romsdal fylkeskommuner, og legges fram som egen sak for fylkestinget.
d. Regional plan for Forollhogna med tilhørende handlingsprogram:
i. Rullering av plan og handlingsprogram gjennomføres i samarbeid med Innlandet fylkeskommune.
ii. Gjeldende plan som har tidshorisont til 2025 forlenges inntil planen er rullert.
e. Regional strategi for beredskap og klimaomstilling og handlingsplan beredskap:
i. Klimaomstillingsstrategien endres til en klima- og beredskapsstrategi som omfatter klimaberedskap (klimasårbarhet og -risiko), og oppdateres i løpet av 2025 på disse temaene og legges fram for politisk behandling.
ii. Handlingsplan for klimaomstilling tar inn aktuelle tiltak knyttet til klimarisiko og -sårbarhet.
iii. Strategi/ plan for samfunnssikkerhet vurderes nærmere og utarbeides i 2026.
iv. Plan for beredskap for fylkeskommunens tjenester vurderes som en del av arbeidet med å utvikle fylkeskommunens sikkerhetsorganisasjon.
f. Handlingsplan for Trondheimsfjorden:
i. Arbeidet med handlingsplanen skal i første fase fokusere på å utvikle et forpliktende samarbeid med aktuelle samarbeidspartnere og en organisering som kan ivareta overvåkingsprogram for Trondheimsfjorden og finansiering av dette.
g. Energistrategi mot 2050 med tilhørende handlingsplaner:
i. Overordnet handlingsplan for energiomstilling fram mot 2030 inkluderes i strategien, blant annet med fokus på ny teknologi, nye forretningsmodeller og nye samarbeidsformer for energiomstilling i transportsektoren og byggesektoren.
h. Plan for film og øvrige audiovisuelle uttrykk:
i. Plan for film og øvrige audiovisuelle uttrykk gjennomføres som en egen planprosess og ikke som del av kulturstrategien Balansekunst, men som en handlingsplan under Balansekunst.
i. Verdiskapingsstrategien med tilhørende handlingsplan:
i. Verdiskapingsstrategien rulleres med en ambisjon om å beholde dagens strategiske grep. Dersom evaluering og oppdatert kunnskapsgrunnlag tilsier en større revisjon legges dette fram for politisk behandling første kvartal 2025.
ii. En forlengelse av tidshorisonten for strategien vurderes nærmere som en del av rulleringsarbeidet, slik at den får en lengre varighet enn 4 år.
j. Strategi for internasjonalt arbeid:
i. Det utarbeides ikke en egen strategi for det internasjonale arbeidet.
ii. Det internasjonale arbeidet styrkes i eksisterende overbyggende strategier med tilhørende handlingsplaner.
iii. Verdiskapingsstrategien med tilhørende handlingsplan skal ivareta den internasjonale dimensjonen i verdiskapingsarbeidet.
k. Regional plan for friluftsliv, vilt og innlandsfisk:
i. I lys av at klima og natur er ett av hovedsatsingsområdene i regional planstrategi 2024-2027 foreslås hovedfokus på bærekraftig bruk og ivaretakelse av viktige naturområder. Tiltak som styrker dette legges inn som tema i rullering av regional plan for arealbruk med tilhørende handlingsprogram.
ii. Behovet for kunnskapsgrunnlag om temaene friluftsliv, vilt og innlandsfisk løftes som tiltakspunkter i handlingsprogram for regional plan for arealbruk.
iii. Friluftsliv, vilt og innlandsfisk løftes også som tema inn i arbeidet med rullering av øvrige planer og strategier, herunder regional vannforvaltningsplan, strategi for verdiskaping og kulturstrategien Balansekunst.
iv. En eventuell planprosess for en regional plan eller strategi på dette området igangsettes i 2026.
2. Fylkestinget tar for øvrig informasjonen om status for planarbeidet til orientering.
-
V Tiltakene i strategien og handlingsplanen må være basert på en kost/nyttevurdering, der det tydelig fremgår kostnad pr. tonn redusert CO2 og at man prioriterer de tiltak som gir størst effekt pr. investert krone.På vegne av: H, Sp, FRP, INP
77/24 Søknad om regionale utviklingsmidler - "Næringslivets arealplan, Sutterøleiret/Tangen"
1. Næringsforeningen i Værnesregionen innvilges et tilskudd på inntil kr 1 500 000 til prosjektet «Næringslivets arealplan, Sutterøleiret/Tangen».
2. Bevilgningen dekkes over budsjett for regionale utviklingsmidler 2024, satsingsområde teknologi.
3. Det er knyttet følgende vilkår for bevilgningen:
a. Kunnskap og erfaringer fra prosjektet skal tilgjengeliggjøres for hele Trøndelag.
b. Prosjektet knyttes til regionale satsinger som Grønt industriløft Trøndelag.
c. Trøndelag fylkeskommune stiller som observatør i styringsgruppen for prosjektet.
-
Tillegg til punkt 1: Tilskuddet innvilges i tre omganger med 500.000 hvert år, i trå med vedtak i sak 89 "Grønt industriløft", hovedprosjekt. Utbetalinger skjer etter dialog med Trøndelag fylkeskommune. Det skal legges fram en sluttrapport før den siste delen av tilskuddet utbetales. Nytt punkt 3 d: Det forutsettes at alle næringsaktører i området involveres i prosjektet.På vegne av: H, Sp, FRP, INP
78/24 Søknad om regionale utviklingsmidler - "Mineralnettverk i Trøndelag"
Søknad om støtte til prosjektet Mineralnettverk i Trøndelag avslås. Det begrunnes med at fylkeskommunen har gitt støtte til aktiviter som beskrives i søknaden gjennom forprosjektet og at søknaden ikke er innenfor retningslinjene for regionale utviklingsmidler.
-
1. Hovedutvalg for næring og industri innvilger Thams Innovasjon AS, et tilskudd på 1 350 000, midlene finansieres ved bruk av regionale utviklingsmidler. 2. Tilskuddet gis med følgende forutsetninger: - Det opprettes dialog og oppfølging fra Trøndelag fylkeskommune. - Det skal utarbeides en gjennomføringsplan for prosjektet, hvor deltakernes ressurser og behov, potensiale for synergier synliggjøres, samt beskrivelser som understøtter gjennomføringsevnen av mål og aktiviteter. - Prosjektet må utarbeide en plan for hvordan arbeidet skal videreføres etter prosjektets slutt. - Prosjektet bør svare ut hvilke samfunnsmessige betydninger utvinning av kritiske mineraler har for regionen, spesielt i forhold til logistikk som havnekapasitet og veiforbindelser. - Trøndelag fylkeskommune skal inngå i styringskomiteen, i en observatørrolle.På vegne av: H, Ap, FrP, Sp, SV
79/24 Rapport fra arbeidet med besøksforvaltning, prinsipper for besøksforvaltning i Trøndelag og videre oppfølging av arbeidet
1. Fylkesutvalget tar rapportene fra arbeidet med besøksforvaltning til orientering.
2. De framlagte prinsippene for besøksforvaltning i Trøndelag vil være et viktig verktøy i videre plan- og utviklingsarbeid.
3. Fylkesdirektøren bes om å komme tilbake med en konkretisering av en videre satsing på besøksforvaltning og reisemålsledelse innenfor en ramme på 2 000 000 kroner, som tas fra Regionale utviklingsmidler 2024.
80/24 Historienes Trøndelag - orientering om status for arbeidet
Hovedutvalget tar framlagt informasjon til orientering.
81/24 Søknad om regionale utviklingsmidler, Namdal regionråd, Revitalisering av fotefar mot nord
Regionrådet i Namdal innvilges inntil 2 600 000 kr til prosjektet Revitalisering av «Fotefar mot Nord» – Styrking av opplevelser og kulturmiljøer i Namdalen. Tilskuddet tas over Regionale utviklingsmidler 2024, satsingsområde opplevelser.
Det settes følgende krav til prosjektet:
- Prosjektet skal ha fokus på besøksforvaltning i sitt arbeid
- Prosjektet må finne gode og langsiktige driftsmodeller for fotefarene etter prosjektperioden er ferdig
- Tilskuddet kan ikke brukes til markedsføring, fysisk tilretteleging på fotefarene, datering og geofysikkundersøkelser som beskrevet i saksvurderingen
- Fylkeskommunen får plass i styringsgruppa for prosjektet
82/24 Søknad om regionale utviklingsmidler, Nidaros Pilegrimsgård, Mind the gap! En grasrotstudie av status og ressursbehov for Pilegrimssatsingen i Norge
Nidaros pilegrimsgård innvilges inntil 375 500 kr til arbeidet med prosjektet Mind the gap! En grasrotstudie av status og ressursbehov for Pilegrimssatsningen i Norge, for de regionale sentrene som har oppdrag og rolle i Trøndelag.
Bevilgningen finansieres over budsjett for regionale utviklingsmidler 2024, budsjettområde opplevelser.
Det forutsettes at prosjektet omfatter følgende punkter:
• mulighetene for økt trafikk langs ledene fremover og hvilke ressursbehov økt trafikk medfører
• de regionale sentrenes rolle og oppgaver i Trøndelag, og organisering av arbeidet
• behovet for fellesgodefinansiering
• mulighetene for økt økonomisk verdiskaping langs ledene
• muligheter for samordning av oppgaver og effektivisering for bedre ressursutnyttelse
83/24 Norske Kokkers Landsforening Trondheim - søknad om støtte til rekruttering, kompetanse og utvikling
1. Søknaden fra Norske Kokkers Landsforening Trondheim om støtte til prosjektet «70 år med samhandling for faget -rekruttering- kompetanse- utvikling» avslås.
2. Avslaget begrunnes med at deler av søknaden faller utenfor vedtatte retningslinjer for bruken av regionale utviklingsmidler 2024.
3. NKL Trondheim inviteres til prosessdag, jf. vedtak i Hovedutvalg for næring og industri sak 59/24.
-
1.Søknaden fra Norske Kokkers Landsforening Trondheim om støtte til prosjektet «70 år med samhandling for faget -rekruttering- kompetanse- utvikling» avslås, slik søknaden nå foreligger. 2. Avslaget begrunnes med at deler av søknaden faller utenfor vedtatte retningslinjer for bruken av regionale utviklingsmidler 2024. 3. Hovedutvalg næring og industri innvilger et tilskudd på kr. 300 000 til NKL Trondheim til et “forprosjekt”, der arbeidet som er gjort i forbindelse med denne søknaden kan konkretiseres. NKL kan vurdere mulighetene for å løfte noen av temaene videre og Trøndelag Fylkeskommune kan bistå i dette arbeidet. 4. NKL Trondheim inviteres til temadag – «Matdestinasjon Trøndelag», jf. vedtak i Hovedutvalg for næring og industri sak 59/24.På vegne av: H, FrP, INP, Sp, Ap
-
1.Søknaden fra Norske Kokkers Landsforening Trondheim om støtte til prosjektet «70 år med samhandling for faget -rekruttering- kompetanse- utvikling» avslås, slik søknaden nå foreligger. 2. Avslaget begrunnes med at deler av søknaden faller utenfor vedtatte retningslinjer for bruken av regionale utviklingsmidler 2024. 3. Hovedutvalg næring og industri oppfordrer NKL Trondheim til å søke om et “forprosjekt”, der arbeidet som er gjort i forbindelse med denne søknaden kan konkretiseres. NKL kan vurdere mulighetene for å løfte noen av temaene videre og Trøndelag Fylkeskommune kan bistå i dette arbeidet. 4. NKL Trondheim inviteres til temadag – «Matdestinasjon Trøndelag», jf. vedtak i Hovedutvalg for næring og industri sak 59/24.På vegne av: SV
84/24 Høring - NOU 2024:7 Norge og EØS: Utvikling og erfaringer.
Trøndelag fylkeskommune uttaler følgende til NOU 2024:7 Norge og EØS: Utvikling og erfaringer.
Trøndelag vil løfte fram følgende punkter:
1. Norske myndigheter bør fortsatt prioritere tett dialog med ESA om videre godkjenninger av den differensierte arbeidsgiveravgiften. Ved at norske myndigheter i størst mulig grad gjør dette på eget initiativ, kan prosessen med ESAs godkjenning av ordningen effektiviseres og sikres.
2. Utviklingen i retning av stadig mer sektorovergripende regelverk i EU, gjør det desto viktigere for norske myndigheter å sikre at alle berørte og ansvarlige parter involveres og kobles på de pågående prosessene.
3. Norske myndigheter bør sikre deltakelse i relevante programmer og prosjektsamarbeid i EU der det i sum tjener norske interesser og utnytte best mulig de støttemulighetene som også er åpne for norsk forskning og næringsliv. Der motytelser og krav fra EU blir for høye bør norsk forskning og næringsliv sikres minst like gode ordninger gjennom nasjonale programmer.
4. Norsk statlig finansiering av norsk deltagelse i interregprogrammer over statsbudsjettet bør i større grad følge finansieringen fra EU-kommisjonen for å unngå stor ubalanse i budsjettene mellom norske og EUs prosjekteiere.
5. Internasjonalt samarbeid om samfunnssikkerhet og sivil beredskap, både med de nordiske landene og med EU, bør videreføres og styrkes.
I tillegg vil Trøndelag fylkeskommune uttale følgende:
6. Det må gjøres mer for å bevare og videreutvikle EØS-kompetansen i sentralforvaltningen, direktoratene, fylkeskommunene og kommunene.
7. Regjeringen bør legge til rette for sterkere involvering av berørte parter i tidlig fase av EØS-arbeidet.
8. Norge bør styrke virkemidler som sikrer utslippsreduksjoner også i Norge.
9. Det grønne skiftet må forankres både politisk og i befolkningen, gjennom mer kunnskap, debatt og åpenhet om handlingsrommet.
10. Handlingsrommet innenfor EØS-avtalen på energiområdet bør brukes.
11. Norske myndigheter bør delta aktivt i europeiske diskusjoner om behovet for støtte til industri og næringsliv, for å påvirke til at felles løsninger ivaretar norsk forsyningssikkerhet og konkurransedyktighet.
12. Norge bør ha en klar strategi for å sikre ønsket og nødvendig rekruttering av arbeidskraft fra utlandet, inkludert EØS-området, til Norge framover, og også iverksette tiltak for å sikre nasjonal rekruttering og kompetansebygging.
13. Norge bør forsøke å samarbeide med EU når de løfter relevante nye initiativer også når de faller utenfor EØS der det tjener norske interesser på ordinære folkerettslige vilkår. Norge bør også tilsvarende ta initiativ til nye initiativer som EU kan knytte seg til.
14. Norge bør jobbe for å sikre tilpasningstekst i EØS-vedtak som ivaretar norske særegenheter.
15. Det er viktig at fylkeskommunen rustes med tilstrekkelige regionale utviklingsmidler til å bidra aktivt i utviklingen av små og mellomstore bedrifter innenfor grønn omstilling og digital utvikling slik at bedriftene skal kunne møte nye krav fra EU mht. dokumentasjon og grønne tiltak.
-
I innstillingens punkt 8, 10, 11 og 12 endres ordet "bør" til "må"På vegne av: Ap
-
I INP ønsker vi å si opp EØS- avtalen.På vegne av: INP
85/24 Statusrapport 2024 for lån gitt gjennom tidligere pre-seed fond Medtech Trondheim
Hovedutvalg for næring og industri tar statusrapport 2024 for lån gitt gjennom tidligere pre-seed fond Medtech Trondheim til orientering
86/24 Trøndelag som mat- og opplevelsesregion, oppfølging av sak 59/24 i HUNI.
Hovedutvalg for næring og industri tar saken til orientering.
87/24 Oppfølging av vedtak fattet i hovedutvalg for næring og industri høsten 2024
Hovedutvalg for næring og industri tar rapporten til orientering.
88/24 Orienteringssak differensieringsanalyse Siva 2024
Hovedutvalg næring og industri tar saken til orientering.
89/24 Prinsipper for finansiering av søknader til Grønt industriløft Trøndelag
Hovedutvalg for næring og industri vedtar følgende krav og prinsipper for finansiering fra fylkeskommunens regionale utviklingsmidler av prosjekter tilknyttet Grønt industriløft Trøndelag:
Forprosjekt:
• Forprosjektene skal synliggjøre potensiale og modenhet for å bidra til de tre hovedmålene i Grønt industriløft Trøndelag (CO2 reduksjon, arbeidsplasser og eksport).
• Kun ett forprosjekt kan søkes per geografiske område og må omfatte all relevant aktivitet innenfor dette området.
• Initiativet må være et samarbeid mellom vertskommune/r, næringsliv og innovasjonsmiljø.
• Forprosjektene kan ha en varighet på inntil 1 år.
• Fylkeskommunen kan bidra med et maksbeløp på kr 300 000.
• Aktørene i prosjektet må bidra med 50% egenfinansiering.
• Forprosjektene må være i tråd med statsstøtteregelverket innenfor EØS-avtalen, retningslinjene for regionale utviklingsmidler 2024 og prioriteringer i Regional strategi for verdiskaping 2022-2025 med tilhørende handlingsplan 2024-2025.
Hovedprosjekt:
• Dersom søker har fått innvilget et forprosjekt må dette være gjennomført, avsluttet og rapportert.
• Hovedprosjektene skal knyttes til det regionale prosjektet Grønt industriløft Trøndelag og inneholde iverksetting av en Masterplan for området.
• Kun ett hovedprosjekt kan søkes per geografiske område og må omfatte all relevant aktivitet innenfor dette området.
• Initiativet må være et samarbeid mellom vertskommune/r, næringsliv og innovasjonsmiljø.
• Hovedprosjektene må ha en langsiktighet på 3 år, bygge videre på resultater fra forprosjektet og andre relevante prosjekter.
• Fylkeskommunen kan bidra med tilsvarende beløp inntil et maksbeløp på kr 500 000 pr år, totalt 1,5 mill.
• Aktørene i prosjektet må bidra med 50% egenfinansiering
• Hovedprosjektene må være i tråd med statsstøtteregelverket innenfor EØS-avtalen, retningslinjene for regionale utviklingsmidler, prioriteringer i Regional strategi for verdiskaping 2022-2025 med tilhørende handlingsplan 2024-2025, og den kommende Energistrategi mot 2050 for Trøndelag.
-
• Gjennomføring av forprosjekt er ingen forutsetning for et hovedprosjekt, dersom søker på annen måte kan synliggjøre potensiale og modenhet for å bidra til de tre hovedmålene i Grønt industriløft Trøndelag (CO2 reduksjon, arbeidsplasser og eksport).På vegne av: H, FrP, INP, Sp
-
Hovedutvalg for næring og industri vedtar følgende prinsipper for finansiering fra fylkeskommunens regionale utviklingsmidler av prosjekter tilknyttet Grønt industriløft Trøndelag:På vegne av: H, FrP, INP, Sp
-
Det må fremgå av prosjektene et estimat på hvor stor CO2-reduksjon prosjektet vil medføre, i prosjekter der dette er mulig.På vegne av: FRP, H, Sp, INP
-
Fylkesdirektørens innstilling presiseres med at "... per geografisk område..." endres til "...per industriområde..."På vegne av: Ap
90/24 Høring - Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag - NOU 2024:10
Høringsuttalelse til NOU 2024:10 Ny motorferdsellov
Fylkesutvalget i Trøndelag har behandlet høring med forslag til ny motorferdsellov og kommer med følgende uttalelse:
1. Trøndelag fylkeskommune støtter hovedtrekkene i ny lov, og mener det er positivt at formålet i loven er endret for å markere at naturen skal ha prioritet fremfor de andre hensynene dersom det oppstår målkonflikt.
2. Ved behandling av lokale forskrifter for rekreasjonsløyper for snøskuter har Trøndelag fylkeskommune sett behov for en geografisk differensiering etter bl.a. størrelse/utstrekning på kommunen og folketall. Det er derfor viktig at loven legger opp til differensiering på en ryddig og tydelig måte, og at handlingsrommet som utvalget viser til blir konkretisert i lovforslaget.
3. Trøndelag fylkeskommune mener dagens ordning med vedtak av snøskuterløyper med forskrift og prosess etter plan- og bygningslov fungerer greit. Forslagets § 22 i kapittel 4 om snøskuterløyper bør endres slik at det ikke er krav om reguleringsplan for etablering av snøskuterløyper. Kommunal forskrift om snøskuterløyper og forankring i plan- og bygningsloven vil til sammen ivareta lovens formål. Trøndelag fylkeskommune støtter likevel at konsekvensutredning må følge forskrift om konsekvensutredning.
4. Trøndelag fylkeskommune mener at svært viktige friluftslivsområder ikke skal benyttes til snøskuterløyper, og foreslår at «bør-formuleringen» erstattes med «skal-formulering» i veilederen til Miljødirektoratet. Regionale forvaltnings- og tilsynsmyndigheter bør i felleskap ha en større rolle med tanke på å vurdere egnetheten for slike rekreasjonsløyper i regional sammenheng.
5. Trøndelag fylkeskommune mener lovteksten med fordel kunne ha gitt føringer angående problematikken rundt løyper over kommunegrenser. Virkningene i hele influensområdet bør utredes, samt at erfaringene med løypene i egen kommune bør være evaluert før løyper eventuelt kobles sammen i et større løypenettverk.
6. Trøndelag fylkeskommune anbefaler at forbudet mot terrenginngrep ved snøskuterløyper blir videreført i ny lov.
7. I gjeldende nasjonale forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag, § 4a, er det et krav at kommunene skal rapportere inn data om vedtatte snøscooterløyper til Miljødirektoratets nasjonale database for snøscooterløyper. Trøndelag fylkeskommune mener et slikt påbud bør være en del av den nye lovteksten. Videre støtter fylkeskommunen utvalgets forslag om å inkludere motorferdsel i Miljøvedtaksregisteret.
8. Trøndelag fylkeskommune anbefaler at muligheten for at ferdighetsløyper for snøskuterkjøring, blant annet i opplæringsøyemed, kan være et alternativ til kjøring i rekreasjonsløyper, utredes i det videre arbeidet.
9. Trøndelag fylkeskommune har primært fokusert på problemstillingen rundt bruk av snøskuter i rekreasjonsløyper på vinterstid vs. friluftslivsutøvelse i de samme områdene i vår uttalelse. I tillegg vil også mulige problemstillinger knyttet til blant annet el-sykler utenfor veier/stier tilrettelagt for syklende, bruk av vannskutere i områder for vannfriluftsliv, samt bruk av droner i friluftsområder, kunne være relevante i en friluftslivssammenheng. Selv om forslaget til lovtekst berører noe av dette (f.eks. el.-sykler i § 18), kunne dette ha vært utdypet og/eller presisert noe bedre.