Rådet for likestilling av mennesker med nedsatt funksjonsevne 2023-2027 15. januar 2025 10.00
Sakliste
1/25 Godkjenning av møteinnkalling og sakliste
Møteinnkalling og sakliste godkjennes.
2/25 Godkjenning av møteprotokoll fra møtet 14. november 2024.
Møteprotokoll fra møtet 14. november 2024 godkjennes.
3/25 Uttalelse til budsjett 2025 for Rådet for likestilling av mennesker med nedsatt funksjonsevne i Trøndelag (RLF)
1. Budsjett for drift av rådet for likestilling av mennesker med nedsatt funksjonsevne settes til 400 000 kroner.
2. Det avsettes 2 650 000 kroner til driftstilskudd til funksjonshemmedes organisasjoner, og til aktivitetstilskudd for kultur og økt samfunnsdeltakelse.
3. Saken legges fram for forretningsutvalget i forbindelse med deres behandling av detaljert budsjett for politiske organer 2025.
-
1. Budsjett for drift av rådet for likestilling av mennesker med nedsatt funksjonsevne settes til 425 000 kroner.På vegne av: FRP
-
RLF foreslår at budsjett for RLF og eldrerådet utjevnes slik at begge tildeles 425 000. RLF skal blant annet delta på landskonferanse i Oslo og har planlagt 2-dagers møte på Frøya. Det forventes dermed økte kostnader i år.På vegne av: FRP
4/25 NOU 2024:18 En universell tannhelsetjeneste - Harmonisering, styring og utvidet offentlig ansvar
1. Skaffe et bedre kunnskapsgrunnlag
Trøndelag fylkeskommune mener at behovet for å få på plass et helhetlig kunnskapsgrunnlag er helt avgjørende, dette haster mest og bør prioriteres først.
Det er også behov for å få standardiserte tannhelseopplysninger, få på plass kvalitetsregister og styrke datainnsamling for å muliggjøre analyse, styring og kvalitetsforbedring av tannhelsetjenesten og sikre at behovet til befolkning blir møtt på en mer effektiv måte. Et bedre kunnskapsgrunnlag for hvilke helsefremmende og forebyggende tiltak som bør prioriteres av den offentlige tannhelsetjenesten er sentralt for tjenesten.
2. Styring og regulering
Trøndelag fylkeskommune mener det er behov for felles overordnede system i tannhelsetjenesten for å kunne styre, planlegge, regulere og kontrollere en samlet tannhelsetjeneste. Det må kartlegges tannhelseressurser, eksisterende kompetanse og framtidig behov. Det trengs system for å sikre oversikt over pasientgruppene den offentlige tannhelsetjenesten skal gi tilbud til. Det økte ansvaret som er tiltenkt den offentlige tannhelsetjenesten krever også at det blir etablert felles nasjonale system som kan sikre oppfølging av tannhelsedata, kvalitet og kontroll.
3. Forvaltningsnivå
Trøndelag fylkeskommune mener at et regionalt forvaltningsnivå vil være viktig for å tydeliggjøre den offentlige tannhelsetjenesten sitt overordne ansvar for å tilby tannhelsetjenester til befolkningen. Dette inkluderer ansvar for folkehelsearbeid, beredskap og dimensjonering av tjenesten. Fylkesdirektøren erfarer at kompleksiteten i tannhelsetjenesten er økende, særlig med utvidelse av det offentliges ansvar og oppgaver. Dette krever en mer overordnet organisering av tjenesten, blant annet for å kunne ha faglig tyngde og nødvendige støttefunksjoner. Organisering i fylkeskommunen løser de utfordringene som det her er pekt på.