Rådet for likestilling av mennesker med nedsatt funksjonsevne 2023-2027 13. mai 2024 10.00
Sakliste
21/24 Godkjenning av møteinnkalling og sakliste
Møteinnkalling og sakliste godkjennes.
22/24 Godkjenning av møteprotokoll fra møte 18. april 2024
Møteprotokoller fra møte 18. april 2024 godkjennes.
23/24 Rådsleders orientering
Rådet for likestilling av mennesker med nedsatt funksjonsevne tar saken til orientering.
24/24 Høring - Utredning om inkorporering av FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) i norsk lov
1. Trøndelag fylkeskommune slutter seg til forslaget fra ekspertutvalgets flertall om å inkorporere FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) i menneskerettsloven.
2. Inkorporering i menneskerettsloven vil bidra til at funksjonshemmedes rettigheter i enda større grad blir tatt på alvor og blir likestilt med andre konvensjoner som er inkorporert i loven.
3. Eventuelle nye føringer og forpliktelser som medfører uforutsette kostnader for fylkeskommuner, kommuner eller andre, må utløse statlige midler.
-
4. Trøndelag fylkeskommune vil understreke at tilleggserklæringene til artikkel 12, 14 og 25 er anbefalt tilbaketrukket av FNs CRPD komite og ønsker å advare mot en inkorporering av tilleggserklæringene.På vegne av: SV
25/24 Bruker og etat møtes - Søknad om støtte til årlig konferanse 2024
Rådet for likestilling av mennesker med nedsatt funksjonsevne (RLF) avsetter kr 30 000 som støtte til konferansen Bruker og etat møtes 2024. Midlene tas fra rådets driftskonto
26/24 Høring - Revidering av retningslinjer og fordelingsnøkkel for den utvidede TT-ordningen
1. Hovedutvalg for samferdsel stiller seg positiv til at retningslinjer og innretning på den statlig utvidede TT-ordningen er evaluert og at det nå gjennom en prosess spilles opp forslag til endringer.
2. Hovedutvalg for samferdsel er positive til forslaget om å gjøre den utvidede ordningen landsdekkende og dermed gi brukere i alle fylker like muligheter. En slik utvidelse må derimot følges opp med at de nasjonale rammene til ordningen økes tilsvarende.
3. Hovedutvalg for samferdsel ser det som svært positivt at den utvidede TT-ordningen endres fra å være søknadsbasert til å bli en ordning der midlene deles ut til hvert enkelt fylke etter objektive kriterier. Trøndelag fylkeskommune stiller seg også bak valget av modell 2a som en foretrukket modell.
4. Hovedutvalg for samferdsel vurderer det som rimelig utfordrende å finne gode kriterier som ivaretar objektivitet og likebehandling der «Alvorlighetsgrad av funksjonsnedsettelse» og «aktivitetsnivå/reisebehov» skal inngå som en individuell vurdering ved brukertildelinger. Å foreta et stort omfang av individuelle vurderinger vil være administrativt krevende. Tildelinger basert på individuelle og skjønnsmessige vurderinger vil også åpne for mye klagebehandling. Hovedutvalget mener det må gjøres mer arbeid fra forslagsstiller før det er mulig å gi klare anbefalinger til dette endringsforslaget. Oslo Economics/ Samferdselsdepartementet oppfordres til å utrede dette nærmere, og gjerne i nært samarbeid fylkeskommunene. Dette slik at gode anvendbare kriterier kan bli identifisert og etablert.
5. Hovedutvalg for samferdsel vurderer forslaget til målformulering «Formålet med den utvidede ordningen er at den, sammen med de fylkeskommunale ordningene, skal gjøre at brukerne får lik mulighet til å bevege seg rundt som befolkningen ellers» som en stor ambisjon som vil være krevende å innfri. Det offentlige virkemiddelapparatet for å innfri en slik ambisjon antas også å være større enn bare TT-ordningen (NAV, kommunale tjenester, pasientreiser etc). Trøndelag fylkeskommune vurderer at en uttalt ambisjon/formål på dette nivået vil skape forventninger til TT-ordningen som TT-ordningen ikke har midler eller apparat til å kunne innfri. Oslo Economics/samferdselsdepartementet oppfordres derfor til å finne en målformulering som gir et realistisk målbilde.
6. Hovedutvalg for samferdsel mener at rapporteringskrav bør holdes på et begrenset nivå og med formål å kvittere ut at de statlige midlene til den utvidede TT-ordningen har kommet til en riktig anvendelse. Det antas å være et stort informasjonsbehov og læringsbehov mellom fylker og stat og Trøndelag fylkeskommune anbefaler derfor at Samferdselsdepartementet etablerer en felles arena for læring og utvikling av den utvidede TT-ordningen.
-
RLF vil påpeke at rapporten i liten grad løser utfordringene for utvidet TT ordning. Noe av grunnen til dette er at oppdraget fra Samferdselsdepartementet ikke åpner for å utrede hvordan ordningen kunne blitt ivaretatt i NAV, og heller ikke inneholder signaler om hvilke økonomiske rammer som skal ligge til grunn. Dersom dagens ramme videreføres, vil en utvidelse av antall grupper og fylker føre til at omfanget av reisetilbudet reduseres. Dersom målet er en utvidet TT-ordning som skal dekke hele landet, og som også skal unngå diskriminering mellom personer med tilsvarende behov for utvidet tilrettelagt transport, er det som fylkesdirektøren påpeker uforenelig med videreføring av gjeldende økonomiske rammer. Rådet vil også understreke at gjennomsnittlig antall fritidsreiser i befolkningen utgjør om lag 220 enkeltreiser årlig og et minimum på 220 reiser pr. bruker må derfor være gjeldene for å unngå diskriminering og at målsetningene bør være at egenandelen ikke skal overstige kollektivtransport prisene.På vegne av: SV
27/24 Mobilitet Sjø 2029 - utredningsmandat
Fylkestinget vedtar forslag til utredningsmandat for Mobilitet Sjø 2029 med følgende utredningspunkter:
Utredningene skal
1. Ha et tidsperspektiv som strekker seg til 2050
2. Bruke dagens tilskuddsnivå som referanse
3. Vurdere hvilke ambisjoner det neste anbudet bør ha ut ifra ferjedriftsstandarden, de økonomiske rammene og prioriteringer
4. Gjøre vurderinger for hvert enkelt samband av effekter av endringer i tilskuddsnivået og muligheter for optimalisering av tilbudet innenfor de økonomiske rammene
5. Se på sammenhengene mellom eierskap/teknologiskifte/infrastruktur og økonomi og ulike typer løsninger
6. Vurdere innretning på rutetabell og alternative oppsett, for eksempel:
a. Tilrettelegging for samspill med næringsaktører
b. Muligheter og effekter knyttet til bruk av mindre fartøy med hyppigere frekvens, samt «on-demand» funksjonalitet
c. løsninger for godstransport på utvalgte strekninger
d. Hel eller delvis autonom drift av fartøy
7. Vurdere kontraktslengder og kontraktsinndeling
8. Vurdere hvordan innrette fleksibilitet for å kunne tilpasse tilbudet til ny teknologi og løsninger, endrede behov, endret økonomi og andre endringer i rammebetingelser
9. Incentivordninger: Er dagens ordninger for bonus og malus hensiktsmessige eller bør de innrettes på andre måter?
10. Gjøre en bred risikovurdering knyttet til innføring av nullutslipp og sikkerhet og beredskap.
11. Se på tiltak som kan bidra til å øke attraktiviteten til for sjøfolk, spesielt i Øyrekka hvor rekruttering er krevende
12. Vurdere kaifasiliteter og behov for tilrettelegging mht. utforming og størrelse på fremtidige fartøy
13. Utrede modell for ferjebilletter, spesielt for sambandet Flakk - Rørvik
14. Utrede hvordan tilbudet kan innrettes for å sikre universell utforming og tilgjengelighet for alle
15. Vurdere tiltak for økt sikkerhet for mannskap og reisende
28/24 Mobilitetsanbudene i Trøndelag 2028/2029 - utredningsmandat
Fylkestinget vedtar forslag til utredningsmandat for mobilitetsanbudene i Trøndelag 2028/2029 med følgende utredningspunkter:
Utredningene skal
1. Ha et tidsperspektiv som strekker seg til 2050.
2. Identifisere økonomiske utfordringer for kommende anbud, herunder hvordan nye krav (for eksempel knyttet til klima/miljø, trafikksikkerhet) vil kunne påvirke kostnader.
3. Se på sammenheng mellom eierskap/teknologiskifte/infrastruktur for at anskaffelsen kan resultere i effektiv bruk av ressurser og bærekraftig samfunnsutvikling.
4. Evaluere dagens tilbud og måloppnåelse i region.
5. Vurdere ulike modeller for takst og takstprinsipper, herunder bruk av soner.
6. Gjøres med utgangspunkt i at driften av det fylkeskommunale kollektivtilbudet skal konkurranseutsettes.
7. Gjøres med utgangspunkt i en videreføring av bruttokontrakt som kontraktsform.
8. Gjøres med utgangspunkt i den anbefalte endringen i inndeling av kontraktsområdene.
9. Se på hvordan vi best kan utforme fleksibilitet i kontrakter slik at endringer, utvidelser/nedskalering og justeringer er mulig og kostnadseffektivt.
10. Inkludere vurderinger og anbefalinger rundt hvordan incentivordninger, for eksempel bonus/malus, kan brukes i kontraktene, herunder hvilke positive/negative effekter incentivordninger kan føre til.
11. Sikre at alle innkjøp foretas i henhold til Trfks anskaffelsesstrategi.
12. Gjøre brede risikovurderinger knyttet til teknologivalg og sikkerhet og beredskap, herunder forsyningssikkerhet.
13. Vurdere hvordan kontrakter og tilbud kan innrettes for å bidra til best mulig arbeidsvilkår for sjåførene, herunder høy grad av fulltidsstillinger.
14. Utvikle et kunnskapsgrunnlag for hvilke behov som ligger til kollektivtrafikken i regioner/geografiske områder i sammenheng med kommunenes planer og demografisk utvikling.
15. Evaluere dagens bestillingstransport.
16. Gjøre vurderinger på hvordan de ulike typene mobilitetstilbud best kan integreres og samspille, for å gi et best mulig tilbud for innbyggerne.
17. Vurdere hvordan depot-plasseringer påvirker kostnader, miljømål og arbeidsforhold til bussjåfører.
18. Gjøre vurdering rundt bussdepot/stasjonering av busser i resten av Trøndelag som inkluderer anbefalinger rundt valg av modell for eierskap.
19. Identifisere ny infrastruktur som vil bedre kollektivtransportens fremkommelighet og konkurransekraft.
20. Vurdere hvordan tilbudet kan innrettes for sikre universell utforming og tilgjengelighet for alle.
21. Inkludere analyser av hvordan tilbudets åpningstid kan innrettes for bedre måloppnåelse.
22. Se på hvordan man i større grad kan gjøre hele reisen bedre for passasjerene, for å gi en bedre reiseopplevelse for brukerne og øke kundegrunnlaget til kollektivtransporten.
23. Vurdere løsninger som øker sikkerhet for sjåfører, passasjerer og publikum for øvrig.
24. Gjennomføres med stor grad av involvering.
-
Det skal også utredes hvordan jernbane inkluderes i AtBs takstsystem i hele Trøndelag.På vegne av: R
29/24 Trøndelagsplanen -Regional planstrategi for 2024-2027, revidert etter høring
Fylkestinget vedtar Trøndelagsplanen – Regional planstrategi for 2024-2027 med de endringene som er foreslått. Plandokumentet oppdateres i etterkant av vedtaket med følgende endringer (forslag til endringer i uthevet skrift):
1. side 14, andre avsnitt, nest siste setning endres til: Statsforvalteren har et overordnet samordningsansvar innen beredskap i fylket, og har en viktig rolle i arbeidet med klimatilpasning.
2. side 14 siste avsnitt: Det er stort behov for kartlegging og mer kunnskap om sjøarealene. Et bedre kunnskaps- og kartgrunnlag vil blant annet gi grunnlag for marine grunnkart og være grunnlag for en mer bærekraftig utvikling av fiskeri- og akvakulturnæring i Trøndelag. Videreutvikling av næringene må forankres i en bærekraftig utvikling som tar hensyn til bevaring av marint biologisk mangfold og som er robust i møte med klimaendringene.
3. side 16, andre avsnitt: I tillegg kommer tilskuddsordningene Utvalgte kulturlandskap (UKL) og Spesielle miljøtiltak i jordbruket (SMIL). Dette er ordninger der Statsforvalteren, med bakgrunn i forskrift og føringer fra jordbruksavtalen og direktorat, tildeler kommunene penger. Kommunen innvilger søkere tilskudd til tiltak som faller inn under regelverket. Kommunene lager retningslinjer og bestemmer hvilke typer tiltak som prioriteres i kommunen.
4. side 18, første avsnitt, andre setning endres til: FylkesROS (Risiko- og sårbarhetsanalyse for fylket - ROS Trøndelag).
5. side 18 tekstboks tas følgende setning inn: Statsforvalteren skal gi råd, veilede og være pådriver for et målrettet og systematisk arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap i fylket.
6. side 18, tredje setning i tekstboks erstattes med: Statsforvalteren skal på regionalt nivå samordne den sivile krisehåndteringen, og mellom sivile og militære myndigheter, for å sikre best mulige løsninger i samarbeid med berørte aktører.
7. side 18, siste avsnitt i tekstboks starter med: Statsforvalteren leder fylkesberedskapsrådet, og kaller inn til møte minst en gang i året. Dette for å klargjøre ansvarsområder.
8. side 19 etter siste setning: Både fylkeskommunen og kommunene må sette tydelige klimakrav i planlegging, og offentlige innkjøp, for å påvirke og mobilisere til nødvendige samfunnsendringer. Omstillingsarbeidet som kreves for å nå målene på området, også vil kreve omfattende kunnskapsformidling og- utveksling mellom ulike aktører der også museene og andre kultur- og kunnskapsinstitusjoner spiller en rolle.
9. side 20, før første avsnitt: FN har på grunn av utfordringer med å sikre like menneskerettigheter for alle, vedtatt en konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD). Trøndelag fylkeskommune skal også følge opp barnekonvensjonen. Dette vil få innvirkning på hvordan vi utvikler et reelt likestilt samfunn i Trøndelag hvor alle kan delta. Likestilling forutsetter tilgjengelighet og tilrettelegging etter prinsippene om universell utforming.
10. side 20 andre avsnitt: Folkehelse, likestilling, inkludering og integrering er tverrfaglige perspektiver som vi følger opp i våre planer og strategier. Det betyr også å følge opp rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) og universell utforming.
11. side 20 første avsnitt under 4.4: Møteplasser for egenorganisert og fri aktivitet blir etterspurt av barn og unge. Utfordringen med få tilgang til lokaler til kulturfrivilligheten må følges opp.
12. side 21 i andre avsnitt, siste setning: Det er viktig med tilgang til åpne og tilgjengelige møteplasser for aktivitet, læring og samtaler som kan bidra til samhold, forståelse og inkludering. Folke- og skolebibliotekene og museene har en sentral rolle her.
13. side 30 første avsnitt: Vi vil sette i gang et arbeid med dette som kan resultere i bedre verktøy og oppskrifter i en “kokebok for planarbeid” for å få planer som er mer målrettet, engasjerende og mer synlig for befolkning, næringsliv i tillegg til offentlige aktører og myndigheter.
14. side 30 til slutt i andre avsnitt: Politiske programmer Eldrepolitisk program og Arbeidsprogram ungdommens fylkesting Trøndelag 2023-2025 inngår ikke i plansystemet.
-
10. side 20 andre avsnitt: Folkehelse, likestilling, inkludering og integrering er tverrfaglige perspektiver som vi følger opp i våre planer og strategier. Det betyr også å følge opp rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne i tråd med CRPD og universell utforming.På vegne av: FRP
30/24 Eventuelt
Saken tas til orientering.
-
Sett i lys av flere mangler på universell utforming ved hurtigbåten "Namdalingen" ber RLF om å få fremlagt en sak om prosessen til nå og videre prosess for å lukke avvikene. Saken skal omhandle alle avvik som har blitt påpekt fra blant annet Handikapforbundet.På vegne av: FRP