Ungdom engasjeres i Trøndelags energipolitikk

Daniel Øystrøm, Anahita Koushan og Ragna Wahl fra UngKlima og UngEnergi presenterte forskning på klima og energi for Ungdommens fylkesutvalg på Bjerkeløkkja på Oppdal 29. september 2023. Bilde: Mari Roald Bern.

– Energiomstilling er viktig, men må ikke gå på bekostning av menneskerettigheter.

Det sa representantene fra UngKlima og UngEnergi foran Ungdommens fylkesutvalg, som lørdag var samlet på Oppdal. Sammen presenterte Ragna Wahl, Daniel Øystrøm og Anahita Koushan om Trøndelags energisystem, og om hvilke utfordringer fylket står overfor i møte med klimakrise og energiunderskudd.

UngKlima og UngEnergi er prosjekt med formål om å formidle forskning fra NTNU på klima og fornybar energi, og er blant annet finansiert av Trøndelag fylkeskommune. Med bakgrunn i kunnskapsgrunnlaget som Thema Consulting leverte for Trøndelag fylkeskommune i år, holder de tre representantene en presentasjon for UFU om energisystemet i Trøndelag. Det samme kunnskapsgrunnlaget ble lagt fram til fylkestinget i juni som vedtok at det skal utarbeides en Regional energistrategi for Trøndelag mot 2050.

Gjennom presentasjonen forteller trioen om hvorfor energiomstilling og klimakutt er nødvendig for å nå klimamålsettingene og for sysselsettingen i fylket:

– Vi står i en utfordrende tid, klimagassutslippene i Trøndelag har ikke blitt redusert i tilstrekkelig grad og å omstille energisystemet i Trøndelag vil bli krevende, sier Ragna foran forsamlingen.

– I tillegg vil det gå utover utbygging av industri og arbeidsplasser dersom det ikke er nok strøm tilgjengelig i Trøndelag, legger Daniel til.

Representantene fra UngKlima og UngEnergi presiserer at vi har dårlig tid, med mål om halvering av utslipp innen 2030 og klimanøytralitet innen 2050. I tillegg til dette vil energisystemet i Trøndelag ha et økt energibehov i årene som kommer. Som løsninger på utfordringene presenterer de potensielle løsninger for å nå målene, og for å unngå et potensielt energiunderskudd:

– Vi kan produsere ny fornybar energi ved for eksempel vindkraft, vannkraft og solkraft. Vi trenger litt av alle løsningene for å nå målene, forteller Anahita. I tillegg nevnes fjernvarme, bioenergi og kjernekraft som alternativer. Som andre viktige tiltak drar de også frem karbonfangst, fleksibilitet i strømnettet og energieffektivisering.

Som hovedutfordringer nevner de tidsmangel, tilgang på kritiske mineraler, kompetansebehov og arealbruk. Også naturen må tas hensyn til hvis det skal bygges ut ny energiproduksjon, sier de, fordi naturen både lagrer karbon og tar opp nedbør. I tillegg er naturen viktig for befolkningen, og vi har også i eget fylke pågående konflikter knyttet til utbygginger.

– Er det noen som vet hvor dette er tatt, spør Ragna, og viser et bilde av en lavvo med teksten “Staten bryter loven”.

Fra salen kommer svaret: Det er fra protestene samene og Natur og Ungdom holdt utenfor Stortinget, 500 dager etter kjennelsen fra Høyesterett kom om at samenes rettigheter var krenket.

– Energiomstilling er viktig, men må ikke gå på bekostning av menneskerettigheter, sier Ragna.

Etter UngKlima og UngEnergi sitt fremlegg, delte fylkesutvalg-medlemmene seg i grupper for å jobbe med en workshop der de ble utfordret på tre forskjellige tema. På den ene posten ble de spurt om hvordan de vurderer de tre ondene: sysselsetting, lave strømpriser eller å nå klimamålene. På denne posten forteller Ragna fra UngKlima at de diskuterte godt, men at det nok var vanskelig å veie det ene alternativet opp imot det andre.

På den andre posten, som UngEnergi-Daniel hadde ansvar for, ble fylkesutvalg-medlemmene utfordret på fylkeskommunes rolle i energiomstillingen. Her kom samferdsel, tilbud innen videregående skoler og arbeidet på egne skolebygg og nullutslippsgården opp.

På den siste posten diskuterte UFU-medlemmene hvilke energikilder som kunne tas i bruk for å dekke Trøndelags energibehov, og Anahita fra UngKlima-redaksjonen forteller at særlig én teknologi gikk igjen:

Flere av medlemmene snakket mye om kjernekraft, og mener at det er noe som bør satset på. Men de aller fleste mente at litt av alle teknologiene er løsningen for å dekke energibehovet.

Etter lørdagens opplegg er de tre representantene fra UngKlima og UngEnergi fornøyde med både fremlegget og workshopen. Også leder for Ungdommens fylkesutvalg, Victoria Ngaiza Finnvik, synes opplegget både var nyttig og nødvendig:

– Klima, miljø og energi er noe ungdom er opptatt av, og vi så det i dag at både interesse og engasjement var til stede, sier utvalgslederen, og legger til:

– Jeg tror nok ungdom i dag er langt mer opptatt av og engasjert i klima og miljø enn det våre foreldre var da de var ung.

Victoria forteller at ungdom ofte får høre at de er framtida. Derfor er viktig at ungdom får jobbe med energirelaterte problemstillinger, og at de involveres i arbeidet med energistrategien for Trøndelag mot 2050.

– Ungdommen må få være med å påvirke politikken tiårene som kommer, slår UFU-leder Victoria fast.

Kunnskapsgrunnlaget om energisystemet i Trøndelag kan leses her.