Trøndelag Reiseliv AS er valgt som leverandør av regionale reiselivstjenester for Trøndelag fylkeskommune. Selskapet har hatt oppdraget siden 2019, og etter en anbudsrunde er de tildelt oppdraget med regionale reiselivstjenester for fire nye år.
Den viktigste oppgaven for selskapet er å markedsføre Trøndelag som reisemål, både nasjonalt og internasjonalt. I tillegg skal de:
- bygge opp og videreutvikle Trøndelag som en region for opplevelser
- markedsføre Trøndelag som reisemål både nasjonalt og internasjonalt
- jobbe med utviklingsoppgaver for næringen
- legge til rette for kompetansebygging
- tilby rådgivning
– Vi er veldig fornøyde med jobben Trøndelag Reiseliv gjør for å spre det gode budskap om Trøndelag. Å ha et kompetent reiselivsmiljø er viktig for regionen, sier Per Olav Hopsø, leder i Hovedutvalg for næring.
Et synlig Trøndelag
– Verden er i en omskiftelig tid. Det er viktigere enn noen gang å ha en solid reiselivsaktør som sikrer at Trøndelag er synlig og til stede nasjonalt og internasjonalt. Trøndelag Reiseliv er et miljø som bygger kompetanse i næringen i regionen, samtidig som de drifter viktige utviklingsoppgaver, sier Hopsø.
Reiselivet utgjør 17.500 arbeidsplasser i Trøndelag. Selv om Trøndelag er godt posisjonert som reisemål, med en sterk posisjon i markedet, ønsker ikke fylkeskommunen å hvile på laurbærene. Da Hovedutvalg for næring behandlet saken ble Trøndelag Reiseliv vurdert som en tilbyder med god kompetanse og erfaring innenfor alle deler av reiselivet. I tillegg til god kunnskap om Trøndelag generelt, samt bredden og mangfoldet som opplevelsesregion.
Fornøyd reiselivssjef
Reiselivssjef Petra Sestak i Trøndelag Reiseliv er glad for tildelingen, og ydmyk for oppgaven. Samtidig ser hun nye muligheter for Trøndelag. Spesielt etter den nye nasjonale reiselivsstrategien som Innovasjon Norge lanserte i 2021. Omtrent samtidig utarbeidet Trøndelag Reiseliv en ny kommunikasjonsplattform og visuell identitet for reiselivet i Trøndelag.
– Med korona ble mange reisetrender endret. Det er ei ny tid i reiselivet, derfor posisjonerer vi Trøndelag på nytt. Mulighetene i den nye nasjonale reiselivsstrategien skal utnyttes med godt samarbeid i næringa, tydelig kommunikasjon og målrettet innsats, sier Sestak.
– Næringa må ytterligere profesjonaliseres og gjøres klar for et internasjonalt publikum. Kravet om bærekraftige løsninger og opplevelser er sterkt økende, noe som også vil prege årene framover. Det trønderske reiselivet har mange store utfordringer foran seg. Heldigvis har vi en lang tradisjon for samarbeid, det vil komme godt med, sier Sestak.