I forrige uke var Trøndelag nettskole invitert til den internasjonale utdanningskonferansen Online Educa Berlin (OEB).
Et av temaene på OEB var Online synkron opplæring, det vil si den digitale opplæringen hvor lærer og elever møtes på nett via et digitalt konferansesystem som Teams, Zoom, Skype, BigBlueButton (BBB) etc. Her var lektor Torkil Valla invitert til å holde innlegg.
- Jeg fortalte om hvordan vi utformer den nettbaserte undervisningen. VI har hatt fokus på å at nettmøtene bør gjennomføres i små grupper med fokus på kvalitet heller enn kvantitet. I små grupper er det lettere å få til samtaler, diskusjoner og mer elev-aktivitet enn i store grupper. Dette har ført til at elevene føler større trygghet når ikke så mange deltar i nettmøtene samtidig.

Flere interessante foredragsholdere
I tillegg til Valla holdt også Frederick Dixon, product manager fra BigBlueButton (BBB)og Matt James, leder for online education ved Cambridge university innlegg.
Frederick Dixon snakket om hvilke muligheter den nye oppdateringen av BBB (konferanseverktøyet som ligger i Canvas) har for synkron læring. Nå kan læreren følge med på ulike elevaktiviteter i større grad enn før. Læreren kan i sanntid gi tips, veiledning og hjelp til elevene.
- BBB er et rimelig alternativ til mer kommersielle digitale konferanseverktøy. Dette gjør digital opplæring mulig i fattige land, forteller Valla.
Matt James snakket om resultatene av skoleforskningen på universitetsskolene som ble gjennomført i kjølvannet av korona-pandemien. Forskningen viste at det var store forskjeller i måten både skolene og lærerne håndterte nedstengningen på.
- En strategi for å bedre den synkrone opplæringen, er å kvalitetssikre skolene. Universitetsskole-ordningen, som Matt leder, stiller krav til skolene som ønsker å delta.
Spennende arena
Torkil Valla og Trøndelag nettskole synes det er stor stas å bli invitert på en slik utdanningsmesse.
- Det er utvilsomt en fjær i hatten å få mulighet til å snakke om vår måte å utforme den digitale opplæringen på. Når OEB ønsker å lære om nettskolen, så forteller det oss at vi har gjort en god del riktig, sier Valla.
I år fyller Trøndelag nettskole 10 år.
- I skolesammenheng er 10 år kort tid. Vi er fremdeles i lærings- og utviklingsmodus. Men med bakgrunn i våre erfaringer så langt, mener vi at vi har identifisert i alle fall enkelte faktorer som må være på plass for at digital opplæring skal fungere, avslutter Valla.
Kontaktperson: