To alternativer for Stiklestad

Illustrasjonsbilde. Foto: Steinar Johansen

Fylkesrådmannen ber fylkestinget velge mellom to løsninger i Stiklestad-saken. Enten må de andre kommunene bli medeiere i Stiklestad Nasjonale Kultursenter AS eller så må de øvrige museene få mulighet til å gå inn i andre konsoliderte museum (museum drevet av felles driftsorganisasjoner).

Dette er hovedpunktene i fylkesrådmannens anbefaling til fylkestinget der eierrollen drøftes på bakgrunn av utredningen «Med fortiden inn i fremtiden».

Fylkesrådmannen skisserer to muligheter:
1. Omfordeling av eierandeler i det nåværende Stiklestad Nasjonale Kultursenter (SNK). Det betyr at de andre vertskommunene og eierstiftelsene inviteres til å kjøpe seg inn som aksjonærer og blir medeier i Stiklestad Nasjonal Kultursenter AS. Dette kan skje gjennom dialog og forhandlinger, hvor det avtales og reguleres mellom partene i nye vedtekter og aksjonæravtale.
2. Overføring til andre konsoliderte museer:
Det betyr at SNK AS består videre med ansvar for Stiklestad museum, men at museene i de andre kommunene kan gå inn andre konsoliderte museum i fylket (Museene i Sør-Trøndelag – MiST eller Museet Midt – MM).

«Fordelen ved dette forslaget kan være at Stiklestad Nasjonale kultursenter kan rendyrke de oppgavene som det opprinnelig ble etablert for; å tjene som et kombinert kultur- og reiselivsforetak, og kan fortsette sitt arbeid med Olavsarven og Spelet om Heilag Olav og Stiklestad museum», skriver fylkesrådmannen i saksframlegget. Samtidig vurderer fylkesrådmannen risikoen med dette scenariet i og med at dette kan endre finansieringen av SNK fra staten sin side.

Saksframlegget drøfter nærmere fordeler og ulemper med begge løsninger.
Fylkesrådmannen anbefaler en videre prosess med utgangspunkt i ett av disse scenariene, og at det legges fram ny sak for fylkestinget i desember 2020.

Fylkesrådmannen slår videre fast at følgende forutsetninger må ligge til grunn for det videre arbeidet:

  • Videre organisering av selskapet skjer med utgangspunkt i aksjeloven og dermed i form av et aksjeselskap.
  • Verdal kommune, Kulturdepartementet og andre interessenter må være involvert - avhengig av valgt løsning.
  • SNK skal uansett framtidig organisering ha ansvar for Nasjonaljubileet i 2030 i tråd med merknader fra Stortingets Familie – og kulturkomite.

Fylkesrådmannens forslag behandles i fylkesutvalget 9. juni og i fylkestinget 17. og 18. juni.

Her finner du saksdokumentene til fylkesutvalget 9. juni.