Styrker samspillet mellom videregående skole og havbruksnæringa

Gruppebilde av ni personer. Bildetekst: God stemning på lansering av Brohode havbruk 2.0 i rådssalen på NTNU. Bak fra venstre: Ellie Johansen (BDO), Fredrik Christensen, Bjørn Egil Asbjørnslett (NTNU), Ole M. Sørvig (Dalpro), Torill Hernes (NTNU), John Lernes (Hitra kommune). Foran fra venstre: Ingvill Dalseg og Rolv Dahl (Trøndelag fylkeskommune) og Alexandra Neyts (NTNU).

Den 3. juni ble Brohode havbruk 2.0 lansert med brask og bram på NTNU. Fylkeskommunen er med på å finansiere tiltaket. Tiltaket bidrar til at fylkeskommunen ivaretar sin rolle som regional utviklingsaktør og ansvarlig for videregående utdanning.

Unik

Havbruksbransjen i Trøndelag er i en unik posisjon i verden. Den produserer mat fra havet på en effektiv måte og skaper verdier i kystkommunene. Samtidig krever utfordringer knyttet til dyrevelferd og miljø endringer i produksjonsformer langs hele verdikjeden. Det grønne og digitale skiftet i havbrukssektoren krever mer spisskompetanse.

Samspill mellom skole og NTNU

Brohode havbruk 2.0 blir en regional kunnskapsplattform for akvakulturbransjen. Den finansieres av næringslivet, NTNU og Trøndelag fylkeskommune. Fylkeskommunen er med på å finansiere student- og elevmobilitet. Ideen er at utdanningen blir mer relevant når det legges til rette for at havbruksingeniørstudenter ved NTNU og akvakulturkandidater ved fagskoler og videregående skoler i regionen skal møtes og jobbe sammen. Opphold i skolen får studentene til å koble teori til praksis. NTNUs satsingsområde Hav og kyst vil være navet i denne kunnskapsplattformen.

Bygger på samarbeid mellom NTNU og næringen

Plattformen bygger på det såkalte Kapasitetsløftprosjektet (finansiert av forskningsrådet), der også fylkeskommunen har vært partner. Mens Kapasitetsløftprosjektet dreide seg om koblinger mellom næringsliv og universitet, vil Brohode 2.0 også styrke samspillet mellom de videregående skolene, vår høyere yrkesfaglig skole (fagskolen) og det marint tilknyttede næringslivet i regionen.

Verdiskapningsstrategien

Tiltaket er en viktig del av Trøndelag fylkes verdiskapningsstrategi, der ett av tiltakene innenfor satsingsområde Bioøkonomi handler om å utvikle nye, framtidsretta utdanningsløp for å styrke rekruttering og løfte bionæringene inn i det grønne skiftet.

Kunnskap deles

Ingvill Dalseg, leder for hovedutvalg næring og industri som var med på åpningen, sier:

– Vi er en ledende havnasjon og Trøndelag har alle forutsetninger for å lede arbeidet innenfor havbruk. Fylket har viktige naturgitte fortrinn med viktige kystkommuner som Hitra, Frøya og Nærøysund. Vi har kunnskap og kompetanse ved NTNU og får norsk havteknologisenter. Brohodenettverket knytter sammen samarbeid mellom næring, studenter og elever i våre videregående skoler. Brohode handler om at kunnskap deles og tas i bruk gjennom samarbeid og at forskning brukes til økt verdiskapning.