Stort løft for maritim utdanning i Trøndelag

verksted, maritime fag
Verkstedhall ved Ytre Namdal videregående skole. Foto: Ytre Namdal vgs

Charlottenlund, Guri Kunna og Ytre Namdal videregående skoler har inngått et unikt samarbeid for å styrke den maritime utdanningen i regionen.

I juni ble de tre skolene sertifisert sammen av Det Norske Veritas (DNV). Denne sertifiseringen innebærer et nytt felles styringssystem.  Trøndelag er det første fylket i landet som har klart å få dette på plass. 

Gjennom dette samarbeidet vil de tre skolene nå få felles planer og en bedre ressursutnyttelse. De vil også få styrket samarbeidet med næringslivet, får en mer helhetlig kvalitetssikring og ikke minst redusert sårbarhet.  

- Vi er stolte av å få denne sertifiseringen. Dette samarbeidet gir oss en unik mulighet til å styrke våre maritime utdanningsprogrammer. Som én enhet kan vi nå dele ressurser og kunnskap på tvers av skolene. Vi kan tilby en enda bedre utdanning til våre elever, og forberede dem på en karriere i den maritime næringen, forteller Artur Druzkowski, fagansvarlig ved Ytre Namdal videregående skole.   

Foto: Ytre Namdal vgs
Foto: Ytre Namdal vgs

Maritime utdanningsprogrammer: 

De videregående skolene tilbyr et bredt spekter av maritime utdanningsprogrammer, inkludert: 

  • Vg2 maritime fag (Teknologi- og industrifag eller elektro- og datateknologi): På andreåret kan elevene velge Vg2 maritime fag, som gir en solid grunnlag for videre spesialisering innen maritime yrker. 
  • Vg3 maritim elektriker (Elektro- og datateknologi, Guri Kunna): På tredjeåret kan elevene velge Vg3 maritim elektriker, et nytt og spennende program som tilbys kun på Hitra og fokuserer på elektriske systemer ombord på skip. 
Foto: Ytre Namdal vgs
Foto: Ytre Namdal vgs

Veien videre  

Skolene jobber nå videre med å etablere nye gode partnerskapsavtaler med næringslivet, og vil fokusere på å utvikle en felles godkjenning av kursporteføljen til Sjøfartsdirektoratet. Dette vil sikre at alle kurs og programmer oppfyller de høyeste standarder og krav. 

- Dette samarbeidet styrker vår posisjon som en ledene maritim utdanningsinstitusjon, og gir våre elever de beste mulighetene for fremtiden, sier Anita Frelsøy, rektor ved Ytre Namdal videregående skole.  

Felles driftsplaner og fremdriftsplaner: Skolene har utviklet og implementert felles driftsplaner og fremdriftsplaner som standardiserer undervisningskvaliteten på tvers av alle tre skoler. Dette betyr at en elev ved Charlottenlund vil få samme høykvalitetsopplæring som en elev ved Guri Kunna eller Ytre Namdal.  

Bedre ressursutnyttelse: Ved å dele ressurser som undervisningsmateriell, simulatorer, og ekspertise, kan skolene nå tilby mer omfattende og spesialiserte kurs. For eksempel kan en elev som studerer maritim elektriker på Guri Kunna dra nytte av det avanserte laboratoriet på Hitra. 

Styrket samarbeid med næringslivet: Med en felles sertifisering kan skolene nå inngå mer robuste partnerskapsavtaler med maritime bedrifter. Dette gir elevene flere muligheter for praksisplasser og fremtidige jobbmuligheter. 

Enhetlig kvalitetssikring: Et felles styringssystem sikrer at alle skoler følger de samme høye standardene for undervisning og sikkerhet, noe som gir en enhetlig og forutsigbar utdanningsopplevelse for alle elever. 

Redusert sårbarhet: Tidligere var skolene ofte avhengige av en enkelt dedikert person som drev det faglige miljøet. Dette gjorde skolene sårbare ved sykemeldinger eller dersom personen sluttet. Med et felles system og større fagmiljø reduseres denne sårbarheten, og kvaliteten på utdanningen opprettholdes uavhengig av enkeltpersoner. 

  

For mer informasjon: 

Charlottenlund: 

Jon Steinar Gjellestad
Fagansvarlig Skipsmotormekaniker Maritime fag
74 17 56 06 907 29 659

 

Guri Kunna: 

Tormod Aarvik
Adjunkt
951 53 190

 

Ytre Namdal: 

Artur Druzkowski
Fagansvarlig Motormann/ Maritime Fag
911 66 845