Sjeldent funn under gravearbeid i Trondheim

I forbindelse med gravearbeid ved Trondheim sentralstasjon kom arbeiderne over en båt som var innkapslet i leire.

Fant en over 150 år gammel trebåt i bunnleira ved Trondheim sentralstasjon.

13. juni fikk fylkeskommunen en telefon fra anleggsleder for gravearbeidene ved Tronheim sentralstasjon. De hadde truffet på en båt som var innkapslet i leire. Båten lå i området som skal bli nytt kollektivknutepunkt i Trondheim, og hvor det skal bygges kontor- og næringslokaler. 

– Denne typen båt er ikke så vanlig å finne igjen etter så mange år. De ble ofte brent opp etter at de hadde hatt sin tjenestetid, så det å finne dem i denne tilstanden er ganske sjeldent, forteller Knut Harald Stomsvik, arkeolog og seniorrådgiver ved seksjon kulturminner i Trøndelag fylkeskommune. 

Arbeidet ble midlertidig stanset i påvente av mer informasjon om funnet. 

Trøndelag fylkeskommune har forvaltningsansvar for kulturminner. Det betyr blant annet at funn av kulturhistoriske gjenstander skal meldes inn til oss, slik at vi kan avgjøre hva som skal skje videre.    

– Vi bestemte at båten skal undersøkes av NTNU Vitenskapsmuseet som har fagansvar for maritime kulturminner, sier Stomsvik. 

Over 150 år gammel

De innledende undersøkelsene viste en cirka 12 meter lang og åpen trebåt nede i bunnleira, et godt stykke under dagens overflate.  

– De øverste bordene på båten forteller oss at den var kravellbygd, det vil si med sammenstilte og ikke overlappende bordganger, forteller Stomsvik. 

Basert på konstruksjonen, utseendet til båten og historikken til området, anslår vitenskapsmuseet at den er over 150 år gammel.  

Funnet ble gjort omtrent der tre jernbanespor krysser hverandre, til høyre i bildet. Kartet er fra 1885.

Hele Brattøra, det vil si stasjonsområdet og alle landarealene nord for kanalen og vest for Nidelva, er oppfylt land. Oppfyllingsarbeidene startet i 1878 og allerede i 1885 var stasjonsområdet ferdig etablert.   

– Båten nede i leira kan ha tatt del i oppfyllingsarbeidet, for siden å bli senket og overdekt med masser. Båten var nok allerede av en viss alder og hadde en god bruksperiode på baken da dette skjedde, tidlig på 1880-tallet en gang, sier Stomsvik.

Innkapslet i leire

På et flyfoto fra samme område i 1937 ser vi flere åpne båter på begge sider av brua, av omtrent samme type som den som ble funnet 13. juni. Båtene ble brukt til ulike typer godstransport. Det er sjeldent å finne igjen denne typen båter, men i dette tilfellet er det leira som har beskyttet og bevart treverket.   

– Oksygen er en trussel mot organisk materiale som tre, men leira har holdt oksygenet borte. Båten har nærmest blitt hermetisert, forteller Stomsvik.  

På dette flyfotoet fra samme område i 1937 ser vi flere båter av omtrent samme type som den som ble funnet 13. juni.

Undersøker funnet videre 

Båten har nå blitt gravd frem og er flyttet til et annet sted på byggeplassen. Her blir den stående en stund slik at treverket holder seg fuktig.  

– Dette gjør vi for å unngå at treet skal tørke ut og sprekke opp, sier Stomsvik.  

Båten skal bli nærmere dokumentert og aldersbestemt av NTNU Vitenskapsmuseet til høsten. Dersom det er mulig og hensiktsmessig, vil deler av båten bli konservert og tatt vare på. Etter loven har staten eiendomsrett til skipsfunn som er mer enn hundre år gamle. 

– De nødvendige formalitetene for videre undersøkelser er på plass og anleggsarbeidet fortsetter som planlagt, sier han.