Sikrer ny framtid for gammel teglstein

Riving av den gamle margarinfabrikken på Buran  Trondheim
Teglstein kan gjenbrukes. Når den gamle margarinfabrikken på Buran i Trondheim nå rives får teglsteinene være med videre på nye byggeprosjekter i Trøndelag fylkeskommune. Foto: Trøndelag fylkeskommune.

Den gamle margarinfabrikken på Buran rives i disse dager og med det nær 100 års industrihistorie. De gamle teglsteinene i fasadene fra margarinfabrikken havner ikke som avfall og fyllmasse, men vil inngå som byggematerialer i nye prosjekter hos Trøndelag fylkeskommune.

På denne måten sikrer vi framtiden for nesten 1 million gamle teglsteiner, samtidig som utslipp av klimagasser reduseres med 830 tonn, fordi vi unngår energikrevende produksjon og transport av ny stein.

Fra Margarinfabrikken til Cissi Klein

Fylkeskommunen har svært høye miljøambisjoner i sine byggeprosjekt.  Ombruk av byggematerialer er nødvendig for at entreprenører skal nå kontraktskrav til nullutslippsbygg. Veidekke, som har oppdraget med planlegging og oppføring av nye Cissi Klein videregående skole på Falkenborg i Trondheim, tok derfor initiativ til gjenbruk når det ble kjent at en betydelig mengde teglstein fra margarinfabrikken var planlagt deponert som fyllmasser.

Riveentreprenøren på margarinfabrikken - R3 Entreprenør, responderte positivt på å overlate teglsteinen til fylkeskommunen. Deretter har det vært raske avklaringer av kvalitet på steinen av håndverkere, kontroll av innhold av mulige miljøgifter og forurensninger i laboratorier, samt leie av tomt for å mellomlagre og klargjøre stein for ny bruk.

Noen uker etter at første initiativ ble tatt i saken, er nå nær 1 million teglsteiner klar til å transporteres til et midlertidig lager på Heggstadmoen for klargjøring til ny bruk. Primært for bruk på fylkeskommunens byggeprosjekt på nye Cissi Klein videregående skole, men trolig også på utvidelse av gamle ærverdige Trondheim Katedralskole. Overskytende teglstein vil bli tilgjengelig for salg til andre offentlige og private byggeprosjekter.

Kan ta ombruksmarkedet til nye høyder

Ombruk av teglstein har et stort marked i Danmark. I flere norske byggeprosjekter importeres det i dag slik stein med tilhørende utslipp og kostnader knyttet til transport.

– Det unike i vårt prosjekt er kortreiste byggematerialer, reduserte klimagassutslipp og lokal verdiskapning, sier Rune Venås, bygge- og eiendomssjef i Trøndelag fylkeskommune.

Han er tydelig på at dette prosjektet representerer en viktig milepæl i arbeidet for en større industrialisering av ombruksmarkedet.

– For at bærekraftsmålene skal nåes er det helt nødvendig med stor grad av ombruk. Derfor er vi nødt til å tenke ombruk også i ordinære byggeprosjekter. Bearbeiding og tjenesteproduksjon knyttet til ombruksmaterialer må bli en naturlig del av verdikjeden i bygge- og anleggsbransjen, sier Venås.

Venås håper at jobben som gjøres nå med bearbeiding og klargjøring av en million teglsteiner fra den gamle margarinfabrikken, kan bidra til at lokale næringsaktører etablerer seg i dette nye sirkulærmarkedet.

For å høre mer om prosjektet kan du ta kontakt med Trøndelag Fylkeskommune ved:

• Rune Venås, tlf. 907 83 473
  • Torger Mjønes, tlf. 922 57 922