Seks mistet livet i trafikken

Mandag ble ulykkesstatistikken og status for trafikksikkerhetsarbeid i Trøndelag presentert. I 2020 var det seks personer som omkom i trafikken i Trøndelag.

I fjor mistet seks personer livet i trafikken i Trøndelag. Av disse var det fem menn og én kvinne som omkom, og fire av de seks hendelsene var møteulykker.

Historiske tall i Norge

I 2020 omkom det under 100 personer i veitrafikken i Norge. Dette er historisk, og vi må helt tilbake til 1947 for å se så lave tall, og da var trafikkbildet et helt annet enn i dag.

Norge har færrest trafikkdrepte i Europa, både målt mot antall innbyggere og antall kjørte kilometer.

- Den positive trenden er et resultat av systematisk, bredt faglig og tverrsektorielt samarbeid mellom myndigheter og interesseorganisasjoner, forteller Karin Bjørkhaug, leder i fylkets trafikksikkerhetsutvalg.

Politiets arbeid er viktig

Nullvisjonen ligger fortsatt til grunn for trafikksikkerhetsarbeidet. Det er fortsatt behov for sterk innsats innen :
  • Forebygging
  • Kontroll
  • Adferdsrettede tiltak

Utrykningspolitiet vil sette ekstra trykk på elleve strekninger i Trøndelag i året som kommer. UP- distriktet har også i 2020 opprettet en egen snapchatkonto for å forsterke synligheten av aktivitet på veiene.

Politimeldingen er til behandling i Stortinget og i februar skal det være debatt og vedtak. Der er det åpnet for at UP skal legges ned, eller at særorganet skal trekkes inn i distriktene.

- Jeg vil si at det å legge ned UP, det er det samme som å gi opp nullvisjonen. Det arbeidet som gjøres på veiene i forhold til forebygging, kontroll og bekjempelse av kriminalitet på veg er svært viktig. Det er avgjørende, påpeker Karin Bjørkhaug.

Trafikksikkerhetstiltak

Trygg trafikk Trøndelag gjennomfører en rekke tiltak på vegne av Trøndelag fylkeskommune:

• Trafikksikker kommune
    • Det ble to nye godkjente kommuner i løpet av 2020, Rennebu og Tydal. I tillegg ble Levanger re-godkjent. Dette betyr at totalt åtte kommuner er godkjente (Snåsa, Verdal, Levanger, Frøya, Oppdal, Hemne, Rennebu og Tydal) og det er flere i prosess.
  • Fokus på barn og unge
    • Oppfølging av mange barnehager i hele fylket. Kurs og veiledning i hvordan barnehagen kan sette trafikksikkerhet på dagsplanen. Godkjenning av Trafikksikker barnehage.
    • Oppfølging av  lærere på ungdomstrinnet.
    • Fokus på sykelopplæring i grunnskolen.
    • Forebyggingsdagene i de videregående skoler i fylket, ble avlyst. Kickoff for russestyrer/elevrådsrepresentanter ble gjennomført som webinar.
  • Trygg trafikk har i løpet av 2020 også hatt ansvar på vegne av fylkeskommunen knyttet til minnemarkering for trafikkofre, Trøndsk Trafikksikkerhetstreff (konferanse for trafikklærere, ansatte i SVV og mange andre) mm.
  • Andre ting som kan nevnes er:
    • Refleks
    • Sikring av barn i bil
    • Samarbeid med kriminalomsorgen i «program mot ruspåvirket kjøring» mm.

Her kan du se hele pressekonferansen

Her kan du se presentasjonen som ble vist på pressekonferansen

Nyheter fra andre medier (oppdateres)

På disse strekningene øker UP kontrollene (+)- Trønder-Avisa