Sametingsråd møtte elever som har undervisning på samisk

Sametingsråd Maja Kristine Jåma (t.h) møtte leder for hovedutvalg for utdanning, Kari Anita Furunes (t.v) i forbindelse med sametingets besøk i Trondheim 28. april. Wenche Andersen fra Sametingets administrasjon i midten.
Sametingsråd Maja Kristine Jåma (t.h) og leder for hovedutvalg for utdanning, Kari Anita Furunes (t.v) møtte elever som har samisk undervisning 28. april. Møtet skjedde i forbindelse med sametingets besøk i Trondheim. Wenche Andersen fra Sametingets administrasjon i midten.

Sametingsråd Maja Kristine Jåma møtte flere videregående elever i Trondheim som har undervisning på samisk da hun besøkte Trondheim 28. april. Elevene er glade for muligheten til å ha undervisning på samisk, men de peker også på noen utfordringer.

Jåma møtte elevene fra flere av de videregående skolene i Trondheim da hun var i byen i anledning at Trondheim kommune og Sametinget signerte ny samarbeidsavtale.  

Trøndelag fylkeskommune har i likhet med Trondheim kommune samarbeidsavtale med Sametinget. Samarbeidsavtalen forplikter fylkeskommunen til å legge til rette for gode vilkår for samisk språk, kultur og samfunnsliv.

Vil sikre samisk språk og kultur

Leder for hovedutvalg for utdanning, Kari Anita Furunes var tydelig på at fylkeskommunen følger opp samarbeidsavtalen godt. Hun trakk frem et snart komplett læreverk i sørsamisk språk som eksempel på samarbeidet.

– Vi skal ta et aktivt ansvar for å sikre og utvikle samisk språk, kultur og samfunnsliv, sa Furunes.

På Røros og i Grong kan elever få stedlig undervisning i sørsamisk. Skoleåret 2022 er det 28 elever som leser samisk i den videregående skolen i Trøndelag, og i tillegg er det to lærlinger i reindriftsfaget. I Trondheim er det hvert år flere elever som velger å lese et samisk språk på videregående.

– Undervisningen er viktig både for den enkelte, men også for storsamfunnet. Samisk språk blir mer etterspurt i alle sammenhenger i arbeidslivet og den kunnskapen dere nå bygger, vil bli enda mer etterspurt i fremtiden, sa Furunes.

Elevenes erfaringer

Elevene som deltok fra de videregående skolene i Trondheim ga uttrykk for at de var fornøyde med undervisningen på samisk, men at det er noen utfordringer, som når undervisning på samisk kommer i tillegg til all annen undervisning. De elevene som hadde fulgt både fjernundervisning og stedlig undervisning var ikke i tvil om at sistnevnte var å foretrekke.

Siden de ofte er alene om å lese samisk ved skolen sin, tas de ut fra annen undervisning for å motta fjernundervisning. Det som er fint er at undervisningen skjer i skoletiden, selv om det noen ganger er timeplanmessig vanskelig å få optimale løsninger.

I Trøndelag har alle fjernundervisningselevene mulighet til å delta på en ukes språksamling to ganger i året. Da kommer de inn i sitt språklige miljø, får møte hverandre og får verdifullt påfyll av kultur og språk. Elevene ser frem til å delta på slike språksamlinger når det nå igjen blir mulig etter pandemien.

Rett på opplæring i samisk


Sametingsråd Maja Kristine Jåma berømmet elevene for å lese samisk og understreket behovet for samiskspråklig kompetanse og kjennskap til samisk kultur i alle sektorer.

– Jeg er glad for å høre at det er mange elever som får undervisning i samisk, både på grunnskole og videregående skole. Jeg vil minne om at alle samiske elever har rett på opplæring i samisk, uansett hvor de bor i lander, sa Jåma.

Jåma informerte også elevene om at Sametinget har gode stipendordninger for de elevene som velger å fortsette å lese samisk etter videregående, og for de som ønsker å utdanne seg til barnehagepedagoger og lærere i skolen. Hun sa det er behov for å spre informasjon om de gode støtteordningene og rettigheten til samiskundervisning ut til det brede lag av befolkningen.

Arrangementet var ved Trondheim katedralskole og ble ledet av rektor Hilde Hov. I tillegg til elevene fra de videregående skolene var det også elever til stede fra ungdomsskolene i Trondheim som følger samisk undervisning.