Standpunktkarakterene økte i 2020

Studiespesialisering (Foto: Inga Rossing)

Våren 2020 opplevde Trøndelag og flere andre fylkeskommuner at standpunktkarakterene i videregående skole økte mer enn forventet. I en rapport har KS og fylkeskommunene utredet hvorfor.

Trøndelag hadde en økning i gjennomsnittskarakter ut over det som endringstrender tilsier, og hadde en økning på 0, 04. Høyest i landet ligger Møre og Romsdal med en økning 0, 07. 

Rambøll fikk i oppdrag å undersøke om, hvordan og hvorfor standpunktkarakterene i videregående skole våren 2020 økte.

De trekker frem følgende funn: 

  • Det har vært gjort veldig mye bra av både lærere og skoleledere. Den digitale kompetansen i skolen muliggjorde en rask omstilling til fjernundervisning da samfunnet stengte ned 12. mars. Det er spesielt gledelig å se den kreativitet som ble utvist i vurderingen av elevene ved bortfall av eksamen. Mange lærere oppdaget at elevene hadde mer kompetanse enn de hadde fått vist gjennom tradisjonelle vurderingsformer.
  • Elevene oppgir selv av at de lærte mindre. Dette støttes også av andre elevundersøkelser. Dette kan tolkes som at måten skolen er organisert på i dag, med vekt på å lære i fellesskap, fortsatt er viktig.
  • For KS og fylkeskommunene har denne utredningen vist noen utfordringer den enkelte fylkeskommune kan jobbe videre med, men også temaer som egner seg for felles innsats.

Hovedpunkter fra Rambølls oppsummering

  • Gjennomsnittlig standpunktkarakter for alle fag med mer enn 1000 elever økte med 0,07 karakterpoeng i skoleåret 2019/20 fra foregående år. Økningen på 0,07 karakterpoeng er statistisk signifikant, det vil si at økningen i gjennomsnittlig standpunktkarakter i 2019/20 er større enn den endringen vi har sett tidligere år, og som det er naturlig å forvente fra år til år.
  • Videre viser analysene at økningen skyldes at majoriteten av fag hadde en moderat økning i gjennomsnittlig standpunktkarakter. Av de 135 fagene som er inkludert i analysene, hadde 108 av disse en økning i standpunktkarakter utover egen endringstrend.
  • Den nasjonale økningen i gjennomsnittlig standpunktkarakter kan i hovedsak tilskrives de studieforberedende utdanningsprogrammene.

Oppsummert antyder funn fra intervjuene som er gjennomført, at det ikke er en enkelt forklaring på hvorfor standpunktkarakterene i snitt var høyere i 2020 enn det vi kunne forvente ut ifra tidligere års karaktergivning. Økt karaktersnitt er nok heller et resultat av flere faktorer som trakk i samme retning:

  • Avlyst skriftlig eksamen førte til mer tid til å gjennomgå pensum
  • Innføring av flere vurderingspunkter slo positivt ut for mange elever
  • Ønske om å «la tvilen komme elevene til gode»
  • Mer ro rundt og for elevene
  • Mulighet for bistand hjemmefra

Les hele rapporten her

 

Økning i spansk

Rapporten viser at fylkene i ulik grad bidrar inn mot fagenes nasjonale økning i gjennomsnittskarakter.  I faget Spansk 1 (FSP5092) hadde Oslo (0,72) og Trøndelag (0,65) størst økning i gjennomsnittskarakter. 

De to tabellene nedenfor viser fagene med de største (positive) endringene for Trøndelag. Tabellene gir en oversikt over hvilke fag som har hatt størst endring, blant fag med mer enn 300 elever.