Våren 2020 opplevde Trøndelag og flere andre fylkeskommuner at standpunktkarakterene i videregående skole økte mer enn forventet. I en rapport har KS og fylkeskommunene utredet hvorfor.
Trøndelag hadde en økning i gjennomsnittskarakter ut over det som endringstrender tilsier, og hadde en økning på 0, 04. Høyest i landet ligger Møre og Romsdal med en økning 0, 07.
Rambøll fikk i oppdrag å undersøke om, hvordan og hvorfor standpunktkarakterene i videregående skole våren 2020 økte.
De trekker frem følgende funn:
- Det har vært gjort veldig mye bra av både lærere og skoleledere. Den digitale kompetansen i skolen muliggjorde en rask omstilling til fjernundervisning da samfunnet stengte ned 12. mars. Det er spesielt gledelig å se den kreativitet som ble utvist i vurderingen av elevene ved bortfall av eksamen. Mange lærere oppdaget at elevene hadde mer kompetanse enn de hadde fått vist gjennom tradisjonelle vurderingsformer.
- Elevene oppgir selv av at de lærte mindre. Dette støttes også av andre elevundersøkelser. Dette kan tolkes som at måten skolen er organisert på i dag, med vekt på å lære i fellesskap, fortsatt er viktig.
- For KS og fylkeskommunene har denne utredningen vist noen utfordringer den enkelte fylkeskommune kan jobbe videre med, men også temaer som egner seg for felles innsats.
Hovedpunkter fra Rambølls oppsummering
- Gjennomsnittlig standpunktkarakter for alle fag med mer enn 1000 elever økte med 0,07 karakterpoeng i skoleåret 2019/20 fra foregående år. Økningen på 0,07 karakterpoeng er statistisk signifikant, det vil si at økningen i gjennomsnittlig standpunktkarakter i 2019/20 er større enn den endringen vi har sett tidligere år, og som det er naturlig å forvente fra år til år.
- Videre viser analysene at økningen skyldes at majoriteten av fag hadde en moderat økning i gjennomsnittlig standpunktkarakter. Av de 135 fagene som er inkludert i analysene, hadde 108 av disse en økning i standpunktkarakter utover egen endringstrend.
- Den nasjonale økningen i gjennomsnittlig standpunktkarakter kan i hovedsak tilskrives de studieforberedende utdanningsprogrammene.
Oppsummert antyder funn fra intervjuene som er gjennomført, at det ikke er en enkelt forklaring på hvorfor standpunktkarakterene i snitt var høyere i 2020 enn det vi kunne forvente ut ifra tidligere års karaktergivning. Økt karaktersnitt er nok heller et resultat av flere faktorer som trakk i samme retning:
- Avlyst skriftlig eksamen førte til mer tid til å gjennomgå pensum
- Innføring av flere vurderingspunkter slo positivt ut for mange elever
- Ønske om å «la tvilen komme elevene til gode»
- Mer ro rundt og for elevene
- Mulighet for bistand hjemmefra
Økning i spansk
Rapporten viser at fylkene i ulik grad bidrar inn mot fagenes nasjonale økning i gjennomsnittskarakter. I faget Spansk 1 (FSP5092) hadde Oslo (0,72) og Trøndelag (0,65) størst økning i gjennomsnittskarakter.
De to tabellene nedenfor viser fagene med de største (positive) endringene for Trøndelag. Tabellene gir en oversikt over hvilke fag som har hatt størst endring, blant fag med mer enn 300 elever.

