Mer entreprenørskap på yrkesfag - ny satsing i Trøndelag

Leif Arne Bjørkås , mann med ungt entreprenørskapsskjorte
Leif Arne Bjørkås skal jobbe med ungdomsbedrift på yrkesfag. Foto: Ungt Entreprenørskap Trøndelag

Ungt Entreprenørskap styrker satsingen på ungdomsbedrifter i videregående skole. Med midler fra blant annet Trøndelag fylkeskommune har de nå ansatt Leif Arne Bjørkås som skal jobbe med ungdomsbedrift på yrkesfag.

Leif Arne Bjørkås har erfaring fra Ungt Entreprenørskap Finnmark, og har jobbet i over 6 år med ungdomsbedrift.

Ungt Entreprenørskap er en organisasjon som sammen med utdanningssystemet, næringsliv og andre aktører jobber med for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv.

Ved de videregående skolene har det frem til nå vært aller størst aktivitet på studieforberedende fag.  I tillegg har man også sett en geografisk skjevhet med størst aktivitet ved skolene i Trondheim og mindre i distriktet. Nå styrkes ordningen.

- Ungt Entreprenørskap Trøndelag gjør en god jobb og utmerker seg nasjonalt med stor aktivitet, og med svært gode resultater i NM for ungdomsbedrifter.  Vi ønsker nå å bidra til å styrke ordningen også for yrkesfag, og gi et enda bedre tilbud til elever i hele Trøndelag, sier Even Ystgård, direktør for regional utvikling i Trøndelag fylkeskommune.

Flere praktiske oppgaver

Tilnærmingen til ungdomsbedrift har vært bedre tilpasset studieforberedende program enn yrkesfagene.

- Elever i yrkesfagene ønsker seg mer praktiske tilnærminger med større vekt på produksjon og salg. Vi ønsker nå å gjøre tilbudet enda mer tilpasset både for studieforberedende og yrkesfag, sier Vegard Iversen, direktør for kompetanse.

Leif Arne Bjørkås vil bistå med rådgivning både for elever og lærere gjennom å tilby praktiske verktøy og metoder for å integrere ungdomsbedrift i undervisningen.

Ungdomsbedrift er forankret i Overordnet del av læreplanverket, i fellesfag og i mange programfag. Når elevene driver en ungdomsbedrift bruker de det de lærer i fagene mens de løser arbeidsoppgaver i ungdomsbedriften. Elevene skal selv være aktivt medvirkende og ta ansvar for å drive arbeidet framover med veiledning fra lærer.

Programmet gir også en unik mulighet til å utforske entreprenørskap som en karrierevei. Mange av dem vil kanskje en dag starte sin egen bedrift, og erfaringen fra Ungdomsbedrift gir dem et solid fundament. I tillegg gir det et konkurransefortrinn når de kommer ut i arbeid ved at de kan vise til praktisk erfaring ved å drive en virksomhet.

Hentet fra www.ue.no